Page 685 - Planter og tradisjon
P. 685

brukt mot hoste o. a.»  (Sunnylven). - «Har  kunne  kanskje  være  mulig  under  sterk  inn­
         vore  bruka  av  'kloke  koner'  til  ymse  medi­  flytelse  av  en  allerede  eksisterende  tro  på
         sinsk  bruk»  (Oppdal).  - Mot  engeisk  syke  noe  som  hadde  med  «vende»  å  gjøre.  Nå
         (Kvam  NT),  se  Daphne.  - «The  av  bal­  fantes i  Mellom-Europa,  iallfall  i  Tyskland,
         drianrot  hjelper  mot  hodesmerter»  (Stjør­  en gammel tro på at roten av denne planten
         dal).  - I  de  andre  tilfelle  hvor  planten  er  vender seg i  jorden hvert år (uvisst hvordan
         nevnt  som  medisin  for  folk,  er  intet  kjent  man egentlig forestilte seg at dette foregikk).
         om hvilke sykdommer den skulle hjelpe mot.   I  Norge  er  denne  troen  nevnt  i  1700-talls
         - «Mot høyt blodtrykk»  (Seljord).        litteraturen  (bl. a.  Strøm  fra  Sunnmøre
           Til  kreaturer har planten vært brukt som   1772 : 183  og  Wille  fra  Telemark  1786 :
         medisin mot forskjellige plager. «Ei kone sa:   129) på måter som tyder på at det var folke­
         'Vendelrot  kalla  dei  kukurering'»  (N.  tro  den  gang  her  også.  I  Tyskland  har  det
         Aukra).  - Vennelrot  nevnes  også  i  en  re­  eksistert  gamle navn av typen  Wendwurzel.
         sept på kukur (Verdal, se Daphne). - «Rota  De  må  ha  hatt  sammenheng  med  denne
         bruk dåm ta å je kyn då dåm røyta  (rautæ)  troen.  Det  ligger  nær å  tro at slike  navn en
         å  æ  såm  otrøjæn»  (Hattfjd.).  - Se  ellers  gang,  kanskje  meget  langt  tilbake,  er  blitt
         Daphne.                                   kient i Norge, og siden det her i landet, med
           «Gamle  Marit  Hana  samlet  inn  rota  og   de vidtstrakte utmarksbeitene i  skog og myr
         ga 'åt kuen sine'  [til kua si]. Det skulle gi så  og fjell, alltid har vært et viktig problem om
         god  melk»  (Eresfj.  Vd.).  -- «Denne  skulle   buskapen ville komme  hjem  til gården eller
         en  gi  kyrne  når  en  ikke  fikk  smør»  (N.   stølen om kvelden,  kan navn som  inneholdt
         Aukra). - «Knuppene på  vendelrot biandet   ordet  «vende»  godt tenkes å  ha gitt opphav
         med  tjære  smurtes  på  kyrne  når  de  var   til den tro at planten kunne brukes til å opp­
         'dvergslagne'.  Her  lever  en  reggle,  ensly­  nå dette. Det ville ikke være eneste eksempel
         dende  med  tradisjonen  om  dette  ellers  i   i  etnobotanikken på  at ord tar makten over
         Møre:  'Tjærespo  og vendelrot,  skal  give din   tanken og gir opphav til handlinger og skik­
         ko god helsebot'»  (Halsa).  Språkformen ty­  ker  som  ikke  er  basert  på  egenskaper  ved
         der  på  at  verset  er  kommet  fra  en  litterær   planten  selv. - Holder  dette  ikke  stikk  (og
         kilde  og  er  blitt  bevart  noenlunde  uendret;   det  lar  seg  vanskelig  bevise),  må  skikken
         tilsvarende  er  kjent  fra  flere  andre  tilfelle.   være  oppstått  ut  fra  troen  på  de  magiske
         Likevel er det mulig og tilmed sannsynlig at   krefter  som  man  har  tillagt  denne  planten
         innholdet er  'ekte'. Disse ordene om vendel­  med  den eiendommelige  lukten,  krefter  som
         rot  er  nevnt  bl. a.  av  Strøm  fra  Sunnmøre   måtte  gjøre  den brukbar  både som  legemid­
         (1772 : 183.  'Tiere-Spoe'  skal  være  'en   del og på andre måter.  (Om navnet,  se også
         Spaane  besmuurt  med  Tiere').  Sml.  også   Nordhagens  utredning  i  VVP.)  - Noen
         Daphne, særlig oppl. fra Skjåk. - «Rota ble   eksempler:
         gitt kyrne for å øke melkemengden»  (Sørli).   «Ein  skulle  gje  kyrne  vendegras,  so  kom
           Når planten er blitt gitt til kreaturene, er  dei att um kvelden til støyl og tun»  (Førde).
         det  ellers  mest  for  å  få  dem  til  å  komme  - « Vende/gras  gav  dei  kreatur  som  gjekk  i
         hjem  om kvelden,  - for  å  vende  dem.  Det  marka.  For  å  få  dei  til  å  gå  langt  i  hagen
         må  være  en  sammenheng  mellom  troen  på  henta  dei  planten  langt  burte  frå,  men  for
        denne virkningen  og navnet vendelrot,  men  å  halde  dei  nær  tok  dei  planten  ved  fjøsa.
         det kan diskuteres om planten har fått nav­  Difor kallast han vende/gras, fordi han ven­
         net  fordi  denne  troen  eksisterte,  eller  om­  der  hugen  åt  dyra»  (Jølster).  - «I  Pipling­
        vendt,  om  troen  oppstod  fordi  planten  av  dalen  brukte  de  Valeriana  til  å  få  kuene
         andre  grunner  hadde  fått  navnet.  Kan  det   hjem» (Vefsn).
        tenkes  at  det  fantes  slike  «andre  grunner»?   «Plantes  i  havene,  benyttes  til  pryd  og
         Ordet  Valeriana  (som  i  seg  selv  er  av  uviss  vellukt i vannglass i husene»  (N. Rana).
         opprinnelse)  kan  ikke  være  blitt  til vendel­  «En mann her brukte den attåt agnet når
         rot  bare  etter  vanlige  lydlover;  men  det  han  la  ut  'gleks',  saks,  til  reven»  (Oppdal).

         670
   680   681   682   683   684   685   686   687   688   689   690