Page 667 - Planter og tradisjon
P. 667

like i  helvede».  At en ikke måtte bruke  alm  vært  knyttet  magiske  forestillinger  i  en
         i  ski  hadde  fylkesskogmester  E.  Stoltenberg  ganske annen grad enn  til alm,  og  de egen­
         hørt mangesteds,  og han  husket  det også fra  skapene en har tillagt rognen,  er i stor grad
         sine  guttedager  i  Oslo,  hvor  guttene  sa  at  vonde. Almen derimot har uten unntak vært
         det ikke var lov å bruke almeski i  Holmen­  regnet  som  et  tre  med  gode  egenskaper.  Til
        kollbakken, fordi de var så mye glattere enn  f6r  var  bark,  kvister  og  lauv  det  beste  en
         andre ski. «Alm måtte ikke gjøres ski av, for  kunne  få,  og  fremfor  alt,  almen  var  mat­
         dei var for fjøte [fljøte]»  (Lunde).    treet.  Dermed kom  det til å  bli sett  på  med
           «En gammel mann fortalte at det var stor  noe  av  den ærbødighet som kom  all mat til
         respekt  for  alm,  de  ville  nødig  hogge  den,   del, for maten var hellig.  Stoltenberg (1934)
         men den var fin til ski,  de ble  veldig  glatte.  mener  at  troen  på  at  en  ikke  måtte  bruke
         'Men  de  som  randt  på  almeski  og  slo  seg  alm til skiemne, skyldes et skrift som ble ut­
         ihel,  fikk  ikkje  kjørregård  [ skulle  ikke  be­  gitt  i  1808  av  Selskabet for Norges  Vel om
         graves på kirk€:gården]. Det var et gammelt  bruken av alm til mat, og som innprenter at
         ord',  sa  han»  (Sannidal).  - «Ski  kunne  la­  en  ikke  måtte  hugge  alm  til  andre  formål.
         ges av rogn og alm. Det var gilde ski, glatte.   Det er ikke urimelig at dette skriftet har bi­
         Det  gikk  det  rykte  at  almeski  skulle  være  dradd til at denne troen ble utbredt, men at
         forbudt i kapplaup»  (Seljord). - «Ski kunne  troen skulle ta sin begynnelse her, er ikke å
         lages  av  rogn  og  alm.  Det  var  gilde  ski,   regne som bevist.
         glatte.  Dei  har  sagt  at  i  gammel  tid  var   Til  reip  er  basten av  alm  blitt  brukt  på
        kongelige  forbud  mot  bruk  av  alm  til  ski,  samme  måte  som  lind,  men  i  langt  mindre
         men  det  må  være  fri  fantasi»  (Froland).  -  utstrekning. «Basten til reip og taug ble fletta
         «Farlig  å renne på almeski,  de kunne  dreba  i  svatida  om våren,  lagt i vann, revet opp i
         seg»  (Herad).  - «Ikke  alm  til  ski:  dens  remser og flettet i taug»  (Lunde; ordet flette
         glathet  var  så  stor  at  det  var  selvmord,  og  blir her brukt i  to  betydninger  sml. s. 635).
         en kunne  ikke bli  begravet på  en kirkegård  - «Det  blir  laget  mange  reip  av  almebast
         om  ulykken  var  ute»  (Holum).  - «Eig  og  på Heii, elles også lindebast»  (Seljord). Opp­
         ask  var  mest  brukt  til  ski.  Raun  var  bra,  lysninger  om  slik  bruk  finnes  ellers  fra  Y.
         men sjelden. Den som rant seg ihæl på olme­  Sandsvær  (sparsomt og litt  uvisst);  Bø,  Sel­
         ski  (alm)  blei  regna  for  en  selvmorder,  for  jord;  Herad,  Vigmostad  og  visstnok  Kinn.
         olmeski  var livsfarlig glatte. Bindingene var  «Barn  lager  fletter  o. I.  av  almebast»  (Eid
         av  vidjer,  'vigje'»  (S.  Audnedal).  - «Den  SF).
         som  rann  seg  i  hel  på  almeski,  måtte  berast   Om  garving  med  almebark  foreligger  in­
         over gjerdet  til kyrkjegarden,  ikkje gjennom  gen  notater,  men  den  ble  regnet  som  særlig
         porten_»  (Gjesta!).  - «Guttene  pleide  si  at  fin.
         almeski  var  forbudt  ved  lov.  Fra  gammelt   Almebarken  har  vært  brukt  meget  til
         av  ble  det  sagt  (iallfall  i  Dalene) at  det  ble   brødmel,  sjelden  alene,  men  som  regel  til
         regnet som selvmord om en slog seg  ihjel  på   drygsel  av vanlig mel eller blandet med an­
         ski  av  alm  eller  rogn,  og  da  skulle  en  ikke   nen slags bark, mose (islandslav) el. I. Emnet
         bli begravd på kirkegården, eller iallfall ikke   er  utførlig  behandlet av  Nordhagen  (1954 ).
         bli  tatt  inn  gjennom  porten,  men  kisten   I  foreliggende  materiale  er  opplysningene
         skulle  løftes  over  kirkegårdsmuren»  (Høy­  om  dette  ujevnt  fordelt  ut  over  landet:  0
         land).  - «Almeski skulle  være  svært  glatte,   2  h.,  Ak  1,  B  4,  T  8,  AA  4,  VA  5,  R  2,
         - og  farlige,  for  'den  vonde  stod  bakpå'»   Ho  10,  SF  13,  MR  8,  ST  1,  NT  3,  N  2,
         (Kvam Ho).                                altså  med  en  stor overvekt i  T  og  på Vest­
           Den  forholdsvis  utbredte  tro  at  en  ikke  landet.  Det  er  vanskelig  å  si  om  dette  var
         må bruke alm  til ski  har en parallell  i  rogn  fordi  behovet  der  var  størst  eller  fordi  det
         (se  Sorbus  aue.).  En  kunne  tro  at  det  var  var god tilgang på alm, iallfall bedre enn på
         samme  slags  motiver  bak  troen  i  begge  til­  andre tilsvarende matemner.
         felle, men dette er neppe så. Til rogn har det   Almemjøl ble ikke alltid regnet  som  nød-

         652
   662   663   664   665   666   667   668   669   670   671   672