Page 660 - Planter og tradisjon
P. 660

Fig.  193. Kvitkløver, Trifolium  repens.


         og på  sine  steder som den beste.  Dette  gjel­  blomster  (T.repens)  som  øyenvann »  (Hilles­
         der  overalt  hvor  den  gror  i  noen  mengde.  øy).
         Noen spesielle notater;  «Den er kraftig, som   For  barn  har  kvitkløveren,  med  de bøye­
         havre for hestene,  [ er det sagt]  fra gammelt»   lige, men sterke stilkene, vært et kjært mate­
         (Selbu).  - «De  brukte  aske  for  å  få  bort  riale  til  kransebinding.  «Av  / letteblomar
         mosen  fra  slåttemark  med  seig·  mosebunn.  (kløverblomar)  flettar  dei  lange  band  som
         Asken brente bort mosen på kort tid, og det  dei  brukar  til  halsband,  ringar  o. a.»  (Sam­
         gress  som  kom  etterpå,  bestod som regel  av  nanger). Lignende mangesteds.
         små  og  tett  kløver.  Dette  gress  var  meget   Barna har også spist disse blomstene, som
         velsmakende  og  næringsrikt  for  til  dyrene.  er rike på honning. Det er påfallende mange
         De  gamle  kalte  det  villkløver  og  satte  stor  notater om dette fra Vestlandet.
         pris  på  det.  Aske  ble  meget  benyttet  som   Å finne firkløver  (firbladsmeril Enebakk;
         gjødsel  her»  (Hurdal).  - «Oska  vart  helst  firbladsmære  Andebu;  Brunlanes,  Nøtterøy;
         nytta  på  same  stykket  år  etter  år.  Av  den  fireb{a  smære  Solum)  har  vært  regnet  som
         grunn  vaks  det  på  somme  stader  eit  visst  lykkebringende  overalt  i  Norge  som  i
         gras,  oskeblom,  raud  og  kvit,  dvs.  kløver,  mange  andre  land.  Of test  var  det  nok  bare
         raud og kvit»  (Forsand). - «Det var vanleg  at  man  fant  den.  Stundom  het  det  at  den
         å samla tre-oska frameetter vinteren og kasta  måtte  være  viltvoksende,  eller  at  en  ikke
         den utover  (gjerne visse)  engstykker om vå­  måtte  lete  etter  den,  stundom  også  at  en
         ren.  'Då  veks  det  fint  med  kvitkløver  der',  måtte spise den eller gjøre noe annet spesielt
         sa folk»  (Strandeb.).                   med den  (se nedenfor). På mange steder het
           Når  kvitkløveren  blomstret,  var  det  rett  det  ikke  bare  at  den  brakte  lykke,  men  at
         tid  å  begynne  slåtten.  Dette  er  notert  fra  en ble sanddrømt hvis en la den under hode­
         Jølster;  Sunndal,  Tustna,  Ørsta;  Stjørna;  puten. Femkløveren kunne bringe lykke som
         Hadsel,  Sortland.  I  Gaular  het  det:  «Når  firkløveren,  men  noen  sa  at  den  brakte
         kvitkløveren tok til å svortne, dvs. bli svart,  ulykke,  likesom  kløver  med  større  ujevne
         skulle de så,  sa  de tidligere her»,  og  i  Åsen:   tall.  Noen  spesielle  eksempler:  «Den  første
         «når  den  tar  til  å  svartna».  - «Når  kvit­  4- eller  5-kløveren  skulle  spises,  eller  en
         kløverbladene lukker seg tidlig, blir det regn  skulle legge den under hodeputa, da ville en
         neste dag»  (Trysil). - Et underlig varsel var  drømme  sant»  (Aurskog).  - «Legger  en  et
         dette:  «Når  det  er  mange  kvitkløverbloms­  firkløver  under  hodeputen  om  kvelden  og
         ter, blir det snart regn»  (Aurland).     ikke snakker etterpå, så drømmer en om den
           «Stort  ry  hadde  et  uttrekk  av  kløver-  en skal  bli gift med »  (Etnedal). - «Legg en


                                                                                       645
   655   656   657   658   659   660   661   662   663   664   665