Page 643 - Planter og tradisjon
P. 643

iallfall sannsynlig. Det ville ligge nær å tenke  prest en skulle få; gikk alle av, var det klok­
         på sammenheng med fibel, men i forbindelse  ker»  (Vikedal). - «Slær  ein rin g   i lufta med
         med T araxacum kan dette ordet bare sikte til  en  slik  stilk,  so  mange  frø  som  stod  att,  so
         de hvite hårene på frøene, ikke til stilken.   mange  år skal  dei  leva,  so  mange  bom  skal
           Når  løvetannblomsten  er blitt  til et hvitt  dei  få,  so  mange  år  til  dei  vert  gift»  (Ha­
         rundt  hode  av  fnokkbærende  frø  (eg.  fruk­  ram).  - «Den  som  kunne  blåsa  alle  frøene
         ter),  bruker  barna  dem  til  en  lek  hvor  ho­  av den med ett  pust,  skulle få  'snau mann'»
         vedsaken er å blåse eller  ryste bort flest mu­  (Valsøyfj.). - «Bles ein  på ei løvetann  etter
         lig av frøene. Denne enkle leken har en på­  ho  er  avblomstra,  og  der  ikkje  blir  stående
         fallende  ujevn  utbredelse:  Der  er  ingen  no­  noko att, skal ein få leve  5orgfritt  resten av
         tater  fra  He  og  0,  ganske  få fra  Østlandet  livet.  Men  står  det  nokon  att,  skal  ein  få
         ellers  og  fra  T  og  Agder,  mens  der  er  opp­  motgang  like  mange  år»  (Trondheim).  -
         lysninger  fra  18  h.  i  Ho,  t. d.  mange  fra  «Barna  svinger  gullhosten  ein  gong  gjenom
         hvert h., og atskillige fra R  (7), SF (9), MR  lufta og ser etter kor mange 'hår' som er att,
         (6), og noen få videre nordover.          for så  mange  hår skal  ein  sjølv  hava att  på
           Helt  overveiende  gjaldt  det  å  blåse  bort  hovudet når ein blir gamal» (Ogndal).
         frøene,  enten ved  å blåse en  gang,  eller  tre,   Av  den  avblomstrede  korgen  laget  barna
         sjelden  to.  Mindre  vanlig  var  det  å  svinge   nikkemann   (bukkemann,   goddagmann .
                                                                                         )
         «hodet»  en  gang  i  luften,  eller  å  gi  det  et  Fremgangsmåten  sees a v   noen  eksempler  på
         enkelt  kraftig  rykk.  Noen  ganske  få  steder  originalnotater:
         ble  leken  en  kamp  ved at to  slog  hvert  sitt   «Barna plukker alle kronene av løvetann­
         «hode» mot den annens en gang.            blomsten og stikker et grasstrå ovenfra gjen­
           Undertiden  var leken bare en enkel sport,   om kurven og stilken. Når de trekker i strået
         ved at  det  gjaldt  å  få  bort flest mulig  frø,   blir det en revne i stilken, like under kurven,
         eventuelt flere enn de andre deltakerne. Men   og  den  bukker.  Slik  står  to  barn  med  hver
         det vanlige var at barna tok spådom av hvor   sin  blomst  og  bukker  til  hverandre.  For
         mange  frø  som  ble  tilbake,  eventuelt  ingen.   hvert tak blir revnen større. Den hvis bloms­
         I  de aller fleste  tilfeller skulle antallet gjen­  ter  bukker  lengst,  har  vunnet»  (Nøtterøy).
         stående  frø  vise  hvor  mange  barn  en  skulle   - «Et  strå stikkes  gjennom  blomsterbunnen
         få  (dette  f. eks.  i  1 4   av  de  18  h.  i  Ho).  I   og  ut  siden  på  stilken,  og  så  inn  igjennom
         andre tilfeller gjaldt det antall friere (seks av   igjen,  og  når en drar,  står  blomsten  og nik­
         de ni h. i  SF),  antall  leveår,  år til  giftemål,   ker  og  bukker»  (Sannidal).  - «Når  blom­
         om de skulle bli gift med prest eller klokker,   men  var frædd,  stakk  man  et  strå av  spiss­
         eller  prest  eller  prost  (Tromøy,  Vikedal,   bladet  kjempe  ned  i  blomhodet  gjennem
         Stavanger, Haugesund), om ønsker blir opp­  stengelen,  nippet  så  i  stråenden  ved  stenge­
         fylt,  om  det  skulle  bli  fint  vær,  osv.  Noen   lens  rotende  og  sa:  'Sjå  haremann,  kor  han
         eksempler:                               hokka  på  seg,  å  nikka  på  seg,  - hokka  på
           «Me sa  at  mor  måtte  klyppe  sauene sine,  seg, nikka på seg' framfor de minste for å få
        og  so  slo  me  deim  av»  (Heddal). - «Hvis  dem til å læ» (Hidra). - «Me stakk eit gras­
        alle frøene ble slått av med ett slag (i luften),  strå nedgjenom blomsterbotnen på avblomst­
        ble  man  gift  med  en  prest,  hvis  noen  ble  ra løvetann og nedgjenom stengelen, akset på
         igjen,  fikk  man  klokkeren»  (Tromøy).  -  strået,  som  helst  var  gulaks,  gjekk  ikkje
         «Greidde  vi  å  blåse  alle  av  med  en  gang  gjenom. So kløyvde me stengelen i  tvo upp­
        skulle  vi  bli  gift»  (Jelsa).  - « Vi  kunne  spå  under blomsterbotnen, drog me då i strået so
        om vi kunne heila leksa:  Dersom vi med eit  bukka  akset,  kløyvde me  stengelen i  fire,  so
        rykk  kunne  få  av  alle  fræa,  så  kunne  vi  neia det» (Ørsta).
        heile;  men  det  vanta  så  mange  ord som  det   Det  kunne  være  Anthoxanthum,  Luzula
        stod  att  fræ»  (Skudenes).  - «Fnokken  slo  eller  Plantago som ble  foretrukket  til  denne
        en hardt i luften og sa:  'Prest eller klokker'.  leken,  men  andre  tynne  strå  kunne  også
         Dersom  noen  av  frøene  stod  igjen,  var  det  gå an.

        628
   638   639   640   641   642   643   644   645   646   647   648