Page 642 - Planter og tradisjon
P. 642

den  med  munnen:  «Tutteli  makkakom'  gno.  kappi,  m.,  kjempe,  er  påfallende,  men
         (Sandøy;  Harøy).  - «Som  barn  brukte  vi   formodentlig tilfeldig.
        å kløve opp stilken og stikke den inn i mun­  Hvis en ikke godtar avledningen fra gno.
        nen  og  føre  den  ut  og  inn  for  å  få  den  til   kobbaloppr,  kan navnet ha oppstått i  Gud­
        å krølle seg idet vi sa: 'Kapilaup, laup i ring,   brandsdalen  og gått mot  vest,  samtidig  som
        laup  i  fjella  ikring,  etter  geitå'»  (Stranda).   det har endret seg sterkt.
        - «Stengelen vart  kløyvd  i tvo eller meir,  i   Det bør tilføyes at løvetann i store meng­
        nedste  enden,  og  so  heldt  dei  på  med  den  der kan neppe ha stått til rådighet for barne­
        kløyvde  stengelen  inn  og  ut  gjennom  mun­  lek  i  «gammelnorsk»  tid.  Som  nevnt  oven­
        nen  og  sa:  'Mamma  pappa,  bigeli  bakka'  for:  De store løvetannformene,  som vi kjen­
        eller enda  eldre:  'Kaffilaup,  kaffilaup,  laup  ner så alt for godt i dag, begynte ikke å over­
        etter geita'. Etterkvart krulla då den kløyvde  svømme  landet  før  i  forrige  hundreår.
        enden  seg  uppetter  stengelen»  (Ørsta).  -  Andre  slags  løvetann hører nok med til den
         «Barna  holdt  stilken  i  munnen og marsjerte  opprinnelige  flora,  men  de  er  langt spedere
        fremover idet de sa:  'Koppelauv, koppelauv,   og går inn som beskjednere innslag i den na­
         laup  i  hop  som  ein  gullring'»  (Vanylven).   turlige  vegetasjon  uten  slik  masseopptreden
           Som  det  sees  av  tabellen,  er  denne  leken  som  de  typiske  ugras-løvetann  idag.  Andre
        og det  tilhørende  system av  ord  og reggler,   gule  korgblomstrete,  som  Hieracium  og
        utbredt i  Gudbrandsdalen og nordligst i  SF,   Leontodon,  har  sikkert  gjort  seg  mer  gjel­
         samt især i MR. Siden saken er blitt grundig  dende, og i  den utstrekning de har karakte­
         behandlet  av  Nordhagen,  skal  det  her  bare  ristiske trekk felles med  T araxacum, som de
         gis  noen  få  kommentarer  til  det  materiale  gule  blomstene  og  kveldslukkingen,  har  de
         som er fremlagt her.                     også hatt felles de navnene som er basert på
           Nordhagen  (1947  og  VVP)  har  studert   just  disse  egenskapene,  som  gullboste  og
        dette  navnkomplekset inngående og er kom­  kveldsveve;  dette  er  navn  som  i  nyere  tid
        met  til  at  navn  av  typen  koppeloppe  og   of te  blir  regnet  som  spesielt betegnende  for
         kappilau  stammer  fra  et  gno.  kobbaloppr,   T araxacum.  Det hule blomsterskaf tet og det
        som  skal  bety  rund  ulldott.  Dette  er  noe   runde  hvite  frøhodet  er  derimot  løvetann
        overraskende, fordi en kunne tro at anvendt   alene om, og navn som er basert på de egen­
         på T araxacum måtte dette ordet sikte til den   skapene,  kan den ikke ha fått fra de  andre.
         hvite  fruktsamlingen,  mens  navnene  som  vi   De mange variantene av  kappilau o. I. på
         kjenner  dem  fra  nyere  tids  tradisjon  alltid   Vestlandet  kan sees  som  eksempler  på  ord­
        har  sammenheng  med  barneleken  med  stil­  endringer av den art som barnespråk har så
         ken som krøller seg.                     mange av,  især i  reggler hvor rytme og vel­
           Imidlertid, hvis denne etymologi er riktig,   lyd er viktigere enn mening.  Vellyden kunde
        må  slike  navn  sannsynligvis  være  kommet   det  for  øvrig kanskje  være så  som så  med i
        vestfra  til  øvre  Gudbransdalen.  Der  har  de   dette tilfelle, hvor det var vanskelig nok å få
        truffet  på  navn  av  typen  gullkåre,  som  en   sagt  noe  i  det  hele  tatt  når  en  hadde  løve­
        må tro er genuine der og kan avledes direkte   tannstilken  i munnen og tungen var opptatt
        fra  ord  som  er  kjent  og  brukt  i  målføret:   med  å  kløve  den,  slik  som nettopp  poenget
         Kåre,  kaure,  er  oppfyringsfliser  som,  når de   er ved denne leken.
        spikkes med kniv av et trestykke, krøller seg   Av de andre ordene i denne forbindelse er
         opp  slik  som  delene  av  løvetannstilken  når   bibel-i-bakka  påfallende.  En  av  dem  som
         den  splittes  på  langs.  - Det  kan  være  tvil­  oppga  ordet  fra  Volda,  mente  at  det  måtte
        somt om forleddet kapel(l)-, som opptrer i de  være  helt  lokalt  og antakelig et nytt navn i
         øvre bygdene,  er omdannet fra første  ledd  i  hans  guttedager.  Men  som  det  så  ofte  viser
         kappilau  o. I.  eller  om  det  er  oppstått  uav­  seg var det i virkeligheten kjent av  flere,  og
         hengig  av  dette.  Kapla  seg  er  å  bukte  seg,   det er også blitt oppgitt, i en litt annen form,
         som  en  orm  (Dovre),  en  ikke  urimelig  asso­  fra  Ørsta.  Opprinnelsen  kan  være  tvilsom,
         siasjon  i  denne  forbindelse.  Likheten  med  men  at  formen  med  bibel- er  sekundær  er

                                                                                       627
   637   638   639   640   641   642   643   644   645   646   647