Page 60 - Planter og tradisjon
P. 60

kar. Dei laut bløytast fyre bruken, uten fekk   tett skog eller rotskott frå småbjørker. Grei­
         ein  ikkje  snøra dei  fast»  (Modalen:  Eksing­  ner  frå  større  bjørker  kunne  også  brukast,
         dalen).                                   men slike vidjer var det lite hald i. - Emnet
           «De tar bjørkerenninger med minst mulig  måtte først kvistas. Var kvistene store måtte
         kvister,  helst  tidlig  på  sommeren.  Skraper  dei 'gjeldast', dvs. ein skar ca.  /a til ½ lodd­
                                                                             1
         barken av unntatt på et stykke 5-10 cm fra   rett inn i kvisten på undersida av denne like
         tykkenden,  og vrir,  likegyldig  hvilken  vei.   inn til hovedstomnen og reiv ut den flisa som
         Noen setter foten på tykkenden,  andre fore­  såleis kom fram.  På denne måten svekte ein
         trekker  å  sitte  på  den,  med  tykkenden  a v    vidjeemnet like nedanfor kvisten. Gjorde ein
         emnet under baken på venstre side; en  å   da   ikkje dette, ville det bli att ein del av vidje­
                                          m
         sitte  på noe hårdt.  Vrir  med  høyre  hånd og  emnet  rundt  kvisten  som  ikkje  vart  vridd.
         fører venstre nedover emnet,  mens en passer  Deretter 'rispa' ein vidjeemnet og vridde det.
         på at bøyningen og vridningen blir jevn hele  Ein  tok  då  til  frå  grannenden  såleis  at  det
         tiden. Når vridningen er ferdig, kan en jevne  vart  ein  liten  bit  att  ytterst  som ikkje vart
         ut  bøyningen  ved  å  bøye  benet  i  kneleddet  vridd  ( =   vidjespelen).  Også  i  tjukkenden
         og trekke vidjen  inn  mot  leggen  nedenfor  vart det att eit stykke som ikkje vart vridd
         kneet. En må ikke slippe vidjen slik at vrid­  ( =   vidjehalsen).  Denne vart nytta til hand­
         ningen går ut. Skal ikke vidjen brukes straks,   tak  når  ein  skulle  binde  vida.  Like  inn  til
         blir  den  bøyd  sammen  til en  ring.  Tykken­  vidjehalsen var  vidjelykkja  (vielykkja).  -
         den bøyes sammen i en skarp løkke,  tynnen­  Små vidjar vatt ein ved å ta spelen i venstre
         den tredes gjennom, og resten av tynnenden,   hand, vri med høgre handa og så legge vida
         som  også må være  vridd  godt,  vikles  rundt  i  kast  rundt  venstre  handa  etter  kvart  som
         ringen.  De hadde hvert år hengende en 30-  vindinga skreid fram.  Skulle  ein  vri  store
         40  stykker,  bl. a.  til  hamlebånd.  Når  den  vidjar, sette ein seg gjerne på halsen av vidje­
         skulle  brukes,  bløtte  de  vidjen  i  sjøvann»  emnet. Ein sette vidjehalsen fast under vens­
         (Gloppen).  - «Sumarsviane  var  best,  men   tre  sida av setet,  bøygde  grannenden  over
         det var og deim som sa at dei beste fekk ein   mot høgre over fanget,  og tok til å vri med
         om  hausten.  Men  elles  henta  ein  viaue  om   høgre handa frå spelenden. Endå større vid­
         våren med same ein skar hesjebanda.  Let ein   jar  vatt  ein  på  rot.  Eg  har  sett  vidjar  som
         so  rønen  (kvisten)  ligge  litt,  vart  dei  best.   bestefar  min  vatt,  der  halsen  var  så  tjukk
         Ein  skrapa  av borken i  3-4 drag  med  kni­  som ein vaksen kar rundt vesalleden, og som
         ven  over broklåret.  Tok til å snure frå  top­  var ca. 3 m lange» (Syvde).
         pen  med  ein  heldt  tjukkenden,  vidjehalsen,   «Kunsten å vri ei vie er det ikke alle som
         mellom knea.  So forma ein vea  rundt kneet  kan  idag.  Mange  gamle  var  rene  eksperter.
         og knytte vieknuten, og snudde so vea rundt   Viene er seigest og best om høsten og utover
         seg sjølv so lenge  ho rakk med ein snura ho   vinteren.  En vie som sevjen var gått i, vilde
         stadig»  (Jølster).  - «Bjørk  og  sprakie  til  å  de gamle ikke bruke.  Of te  hadde  de  vi ene
         vri vidjer av» (Lavik).                  liggende en tid før de laget noe av dem. De
           «Bjørkerenningen  vart  skrapa  re n   for  vart  seigest  på  den  måten.  Viene,  sa  de
                                          i
         bork  sonær  som  tjukkenden,  snajen»  (Stor­  gamle,  var  best  å  vri  på  vaksan  (voksende
         dal). - «De vett via (ei vi) av Betula. Måtte   måne).  Det  er  sandt.  Jeg  har  selv  erfart
         skrapes  på  langs  2-3  ganger  med  kniven  dette»  (Budal).  - «Som  smågut  måtte  eg
         over  låret,  så  en  del  av  barken  ble  fjernet.   jamt til skogs å finn via. Å vett via og gjera
         De satte foten på tjukkenden og vatt fra den   nestenga  måtte  kvar  mann  kunna.  Av  via
         granne»  (Straumsnes).  - «Å  vitt  ei  ve  var   vart  laga  alle  slag  band.  Til  sterke  band
         en  nokså  vanskelig  kunst.  Feilen  ville of test   gjerne  to  via  sammanfletta»  (Hemne)
         bli  at  det  ble  for  mange  'hældagga'  (helge­  «Folk tok vidjer når dei hadde bruk for dei,
         dager),  partier som ikke ble vridd» (Surna­  ikkje  til noko  fast  årstid.  Berre  bjørk,  helst
         dal).                                    slanke  og  mest  mogleg  kvistfri  renningar.
           «Best  var  rettvaksne  bjørkerenninger  frå  Ein skar av kvistane.  Ved litt større kvistar

                                                                                        4 5
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65