Page 64 - Planter og tradisjon
P. 64

'Sant Olavs bragd';  men  hvori  dette 'bragd'  vigjahals  gjevu  stutt  vidja»  (Vossestr.).  -
         bestod,  til  forskjell  fra  den  måte  som  var   «Da trengst ikkje husanavar fy'å lage hol te
         brukt  før,  skal  jeg  ikke  kunne  forklare  nu  ei  vidje»  (Vossestr.).  - «'Omvølnan  e  ein
         lengere» (Oppdal).                        ting' sa mann, da'n hatt ihop båten med via»
          Å vri en vidje var en kunst de fleste kunne,   (Vikna).  - «Mjuk so ei vonda ve»  (Masfj.).
         der hvor de i det hele tatt hadde  materialer   Det hendte ikke sjelden at vidjer ble solgt
         å lage dem av. De satte sin ære i å gjøre det  og  kjøpt.  «En  mann de  kalte  Viu-Ola  gikk
         godt,  og den som ikke  kunne  lage  en bruk­  omkring  og  solgte  viu»  (Askim).  - «De
         bar  vidje  var  ingen  dugende  kar.  Var  en  hadde  ikke  selv  materialer  nok  til  vidjer,
         gutt ikke så sterk at han kunne vri en vidje,   men  kjøpte  dem  fra  andre  bygder,  likeså
         var  han  ikke  ferdig til å  gifte seg  (Tinn).  I   bjørkeris,  limer»  (Høyland).  - «Fekk  vidje
         Vigdalen  (Luster) sa de nedsettende om folk  frå  fjellbygdane»  (Nærbø).  - «Dei  seide
         fra sjøkanten at de var ikke så pass til karer  mykje  vidjar  til  havkanten,  der  dei  bruka
         at  de  kunne  'vett  ei  vidje'.  'Han  kan  ikkje  dei  til hamle  i båtane» (Jølster).  - « Vidjer
         vett  i  vi',  om  en  helt  uduende  kar»  (N.  av  bjørk  var  knytta  til  kjeipeband  på  alle
         Rana).                                    robåtar i Nordfjord. Også nytta i dubl (fløtt
           Det  var  bruk  for  så  mange  vidjer  på  en  på ilar til garn og line) og på ilesteinar.  Ein
         gård  at  det  gjalt å  ha  bunter  av  dem  hen­  kjøpte henker på 120» (N. Vågsøy; at vidjer
         gende  i  vidjehank,  så  at  en  ikke  skulle  stå  ble  tellet  i  storhundre  er  også  notert i  Røl­
         opprådd. Derfor ble det gjerne laget opp en  dal).  - «Før  var  her  laga  store  bunter  på
         hel  del  i  den  årstiden  som  en  fant  best  til  50 eller 100 st. og sende til byen der dei vart
         det,  og  når  onnearbeid tillot det.  Men  dess­  selde  til  folki  ut  med  kysten  der  dei  ikkje
         uten  tok  en  forsynlig  mann  alltid  med  seg  kunne finna slike» (Vik SF).  - «Ble innført
         et godt emne når som helst han kom over det  fra  de  indre  bygder  til  i  1880-90-årene»
         i  marka.  En  mann  sa  til  en  annen:  «Å  ti   (N. Frøya).
         tar'u viu, du?» «Når e treng'o» «Mja, eg tek   Anvendelse.  - Vidjer har vært brukt i en
         viu  når'e  ser'o,  så  har'e  viu  når'e  treng'o»   utstrekning  som  vi  nå  har  vanskelig  for  å
         (Tinn).  - En  annen,  liknende  historie  fra   forestille oss.
         Tinn forteller om en gutt som gikk på frier­  Her  en  del  eksempler  (ordnet  etter  bru­
         føtter  til en jente.  Far  hennes  var  ikke  viss   ken):
         på at det var en pålitelig og stø kar og sa til   T orvvoler  var  stokker  som  ble  lagt  på
         ham:  «Hvordan er det,  gutt,  tar du ei vidje   torvtak for å holde torven på plass.  Vanlig­
         når  du ser den,  eller  tar  du den når du har  vis var de anbrakt langs takskjegget, men en
         bruk for den?»  «Jeg  har aldri tatt ei  vidje  kunne også bruke ordet om stokker som var
         uten  at jeg  har  sett  den  jeg,  far. »  Historien   anbrakt på andre måter:  «For at tørre torv­
         fins i flere varianter i T.               tak  ikke  skulle  bli  tatt  av  vinden,  ble  det
           I  eventyret  «Prinsessen  som  ingen  kunne   lagt  tørvolær  på  taket.  Det  var  lange  raier
         målbinde»  får  Askeladden  god  bruk  for  en   som rakk fra gesimsen og et stykke opp over
         gammel  vidjespenning  han  har  funnet.  Men   mønsåsen,  flere  på  hver  side.  De  krysset
         vidjene  har  også  satt  andre  spor  etter  seg,  i   hverandre parvis oppe på mønet,  og der ble
         form av ordtak:  «Stygt,  men sterkt»  sa fan,   de bundet sammen med sterke viubennillær.
         han satte viuringer i øra på mor si (Bærum).   Det fortelles om en sterk kar i Efteløt, Hal­
         - «Stygt,  men  sterkt»  sa  fan,  han  bant  att  vor  Gjermundsen  Hov,  at  de  viubennillær
         kjeften på mor si med ei håballvie (Modum).   som han vrei til torvolæne, var tykke som en
         - De  gamle  kunne  true  barna  med  at  de  mannsarm.  I  hans  tid  (omkring  1850)  var
         måtte «gå etter viu» eller at barna måtte «få  torvtakene for det meste gått av bruk, men
         viu», dvs.  få  ris  (Askim).  Eller:  «En  skulle  det var fremdeles dem som brukte 'torvolær'
         slå  døkk  med  e vridd vijje»  (Engerdal).   til å holde flisetaket på plass» (Y. Sandsvær).
           Verdien  av  å  gjøre  godt  arbeid  når  en   I mye av det utstyret som ble brukt i hus­
         vridde en vidje kommer til uttrykk i: «Langu   stell  og fjøs  kom vidjene godt med.  « Viu til

                                                                                        49

            ,
         4  - Pl. a rcr og tradisjon
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69