Page 63 - Planter og tradisjon
P. 63

I  norske  kirker  fins ikke  helt  sjelden  smi­
         jernsringer  av  form  som en  sanktolavsspen­
         ning, og det er da også det navnet de til dels
         går under. Bø  (l.c.) nevner en del eksempla­
         rer,  Oldsaksamlingen i Oslo har et antall av
         dem,  og de er  registrert  hos  Riksantikvaren.
         Til  dels  er  de  utført  naturtro  (fig.  6  ).  Iall­
         fall en del av dem er sannsynligvis middelal­
         derske,  så  de  må  tas  som  vitnemål  om  den
         lange  tradisjon  som ligger  bak  disse  typene.
           Vidjen  kunne  også  bli  brukt  som  'lang­
         band' (fig. 1 1 ) .
           Her  skal  bare  refereres  noen  få  karakte­
         ristiske opplysninger:
           «De  hadde  navn  på  forskjellige  slags  lås,
         bl. a.  gråtarhuse  (m.,  spiss  u)»  (Lom).  -
         «Gråtarspenning  ble  bl. a.  brukt  på  kubann
         til  kyr  som  var  leie  til  å  slite  seg»  (Vågå).
         - «En  særskilt  slags  knute gikk  under  navn
         av  Sante  Olavsspennil.  Før  1 8 70  hang  en
         diger smidd jernring i inngangsdøren ;  Ef  te­
         løt  kirke.  Den  var  sammenknyttet  med  en
         Sante  Olavsspennil»  (Y.  Sandsvær).  - « T o
         slags spenniler.  Den  ene kalles  Stefans-spen­
         nil og  brukes  på  hopheller  og  fotband  på
         hesten.  Den  andre kalles  viutrott,  som  bru­
         kes i skokleband og klaver» (Lunde). - « F ar
         min,  Knut  A.  Svalastoga,  kunde  fleire  slag
         spenlebragd,  men  det var eit  av  dei enklare
         han  nytta  til  vanleg.  Morfar  min,  Asbjørn
         Jamsgard, har eg også eit serskilt spenlebragd
         etter. So var det Steffasbragde som dei fleste
         gamle med  litt handelag kunde,  og  som  blei
         rekna  for det  finaste og beste»  (Rauland). -
         «St.  Stefanstrot  (trot =  spennil),  St.  Olafs­  Fig.  7 .   Vidjer  fra  Aurland,  innsendt  a v   Atle  /uul.
                                                   a,  b.  «Krompelekk.  Kunde  spennast  i  hop  /leire  av
        trot  og  Gråtanstrot»  (Seljord;  St.  Olavs­  dei til lengre lekkje som kunde  brukast til geite- eller
         spennil  og  gråtarspennil  var  også  kjent  i   kuband.  Santo/aen  eller  graotaren  tente  til  band­
        Tinn).  - «St.  Olavskast  på  spennil  f. eks.   klave. »  c.  Santola.  d.  Graotar.  - Fotoavd.  Mat.nat.
                                                                 Jak.,  Blindern.
        til hoppehelle for hester»  (Rollag).
           «Prøv å løse opp kluren på Santolav og så
        på graotaren. Santolav er meget lettere å løse.   gen  din,  kar'  sa  Santolav  og  demmeso  tok
         Den er noe vanskeligere å lage enn graotaren.   han  ei  vidja  og  gjorde  ein  spenning  so  va
         Den  siste  skal ha navnet sitt av at den  er så   mykje  lettare  å  løysa  enn  gcaotaren.  Slik
         vond  å  få  opp.  Når  gutungen  skulle  hente   fekk me Santolavsspenningen. Dette ble for­
         hesten  som gikk heldet med vidjehelder,  var   talt meg av en gammel mann den tid jeg var
         det ikke alltid lett å få opp spenningen  med   gutunge»  (Aurland).  - «Det  var  tre  måter
         valne  fingrer,  og da ble det vel ofte  gråt  og   dei  vrei  og  hatt  vidjene  på:  (1)  St.  Olavs
         tårer. Hellig Olav kom en gang forbi en som   spenning,  (2) gråtor,  (3)  krumpelokk»  (Aur­
         stod  og  mødd  est  med  en  vidjehelde  med   land).  - « I   min  barndom  lærte  vi  en  ny(?)
         graotarspenning.  'So  skal  du  gjera  spennin-  måte  å  gjøre  næstinger  på,  som  kaltes  for


        4 8
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68