Page 522 - Planter og tradisjon
P. 522

En  helt  egen  form  for  spådomslek  er
        denne:  «På  Kaursland  i Sund tok dei to spå­
        blomar  med  nokre  småblomar  på  og  sputta
        på dei.  So  slo dei blomane mot einannan og
        såg  kva  for  ein  blomane  sat  lengst  på.  Der
        var det meist kjærleik» (Sund).
           Kalender:  «Når den begynte å avblomstre,
        kunne  en  ta  til  med  slåtten»  (bare  notert
        en gang fra Austad).

          Navnet kjempe (f.) deler P.lanceoiata med   ,
        P.major (s. d.) og P.media. Stundom har gut­
        ter  utvidet  det  til  slåsskjempe  eller  slåstar­
        kjempe,  eller,  siden  det  er  blomsterskaftet
        som er den egentlige kjempe,  kan hele plan­
        ten bli kjempegras.
           I  forbindelse  med  de spådomslekene  som
        er  knyttet  til  P.lanceolata,  kan  denne  plan­
        ten få et eget sett av navn:
          ]onsokgras  (ofte  med  bindevokal:  jon­
        sokke-)  Kvås  (jønsokblom) ;  Fitjar,  Fusa   Fig.  151. Groblad,  Plantago major, teller  omtrent  ube­
                                                        grenset av trclkk  og annen mishandling.
         (-blom),  Herdla,  Hålandsdal  ( også  -blom),
        Jondal,  Kinsarvik,  Kvam,  Kvinnh.  (Odda:
         «Eg kjenner namnet, men det er her eit sams   legge  det  på  svuller for  å trekke ut  verken.
        namn for dei blomar som stod i bløming ved   De aller  fleste  ville  bare  plukke  et  blad  og
        jonsoktider»),  Stord,  Strandeb.,  Strandvik,   legge  det  på  det  vonde  stedet  uten  videre.
        Tysnes, Ullensv.  (også -blom ;   Eikefj., Leik­  Noen  ganske  få fant at  bladet  burde vaskes
                                  )
        anger; Gjemnes, Stordal, Sunnylven (jonsøk­  (en sa til og med såpevaskes). Langt mer van­
        gras;  også  jonstrå,  jonagras,  lokalt  blant   lig var det å stikke huller i bladet, særlig hvis
        barn  i  forbindelse  med  spådomsleken).  -  det  skulle  trekke  ut  verk.  Noen  ganske  få
        St.  Hansblomst  Haugesund.  - Jonsokkoll   mente at en  måtte  trekke  ut bladnervene,  ja
         Selje; Volda, Ørsta.                     det ble likefrem sagt at bladnervene var gif­
           Spågras, -blom, Austevoll.             tige.  Endelig  var  det  ikke  alltid  likegyldig
           Hårkall  Bru,  Eikefj.  - Hårdåkko  Moda­  hvilken  side  av  bladet  som  kom  inn  mot
         len.                                     huden.
                                                    Noen  eksempler:  «Fine  på  sår  og  svuller,
                                                  brukt fremdeles [ 1 9 50]» (Oslo: Nordmarka).
         PLANTAGO  MAJOR  L.,  GROBLAD.  - «Velkjent  og  ennå  brukt  middel  til  å
        Hele  landet.  Her  i  landet,  som  i  så  mange  trekke ut verk av sår.  Man river ut nervene
        andre  deler  av  verden,  har  denne  planten  og legger bladet direkte på såret» (Berg, Are­
        fulgt menneskene og  funnet vokseplsser om­  mark). - «På bi- og  vepsestikk,  hjalp godt»
         kring  hus,  på  tun  og  veier.  Ingen  annen   (Askim).  -  « Lækeblekke  la  en  på  når  en
         plante tåler tråkk som den.              hadde  brendt  seg»  (Askim).  - «Brukt  både
           Den gamle troen  (nevnt allerede hos Dios­  på  sår  og  'hevels'.  Noen  gned  bladene  mel­
         kurides) at bladene helbreder sår og verk, er  lom  hendene  og  smurte  dem  på  sårene.  An­
         kjent  over  hele Norge.  I  foreliggende  mate­  dre forteller at bladnervene ble holdt for gif­
         riale  er  det  notater  om  dette  fra  1 5 3  herre­  tige, derfor trakk de omhyggelig  ut alle ner­
         der.  En  skulle legge bladet  på  nye  sår  for å   vene  og  bandt  så  bladet  på  med  et omslag»
         stanse  blødningen,  for å  holde  såret  rent  og   (Torsnes).  - «Anvendt  for  leggsår»  (Bæ­
         for  at  det  skulle  gro  fort.  En  skulle  også   rum).  - «Bladet  ble  gjennomstukket  tett  i

                                                                                       507
   517   518   519   520   521   522   523   524   525   526   527