Page 515 - Planter og tradisjon
P. 515

teren,  likesom  ]uniperus»  (Strandeb.).  -  [  skrevet 1954]. Brystsvake folk har stundom
        «Furubar  var  heldt  for  å  vera  bra  f6r»   innåndet  dampen  av  råkjirru  i  kokende
        (Skaun).                                  vann,  og  det  sies  med  godt  resultat.  Rå­
          Alt  i  alt  har  furubar  vært  et  hjelpef6r,   kjirru  smurt  rundt  øynene  har vært  middel
        men det har ikke  vært  regnet  som  dårlig,  mot  'sure  auer'.  Det  fantes  atskillig  mange
        tvertimot. Det er påfallende at ordet toll og  skurvete hoder i Sandsvær før i  tiden og det
        spesielt  tollhar av flere blir satt i forbindelse  blir  fortalt  om ei  gammel  kone  i  Efteløt  at
        med denne bruken.                         hun  kurerte  et  av sine barnebarn for  skurv
           I  /  olkemedisinen har furu spilt en betyde­  ved  å  behandle  ham med en  salve som  hun
        lig  rolle,  praktisk  talt  alltid  basert  på  inn­  kokte av råkjirru, grønnsåpe og svovelblom­
        holdet  av  eterisk  olje,  dvs.  terpentin,  og   me.  Denne  salven masserte hun  inn  i  hodet
         harpiks,  samt produkter fremstilt av dem.   på gutten, og da kuren var overstått, og det
           Noen  kurer  er  enkle  og  formodentlig  lite  tok  flere  måneder,  ble  han  virkelig  bra,  og
        virksomme.  «De  kokte  låg  av  furubar  og   håret,  som  hadde  vært  helt  forsvunnet,  be­
        ener og badet i mot gikt» (St. Elvdal). Denne  gynte  på nytt å skyte fram. Men det hadde
        kuren  har  vært  brukt  på  atskillige  steder.  lenge  en  merkelig  farge,  grønt.  Dessuten
         «Låg av furunåler og einerbær har vært brukt  luktet det eiendommelig av gutten i lang tid,
        mot  tæring»  (Flosta).  - «Te  av  furunåler   helst når  han  ble  varm  og  svettet.  Dette
        mot  forkjøling»  (Herefoss).  - Som  et  kuri­  hendte omkring  1860. - Folk som søler mye
         osum  kan  nevnes:  «Furu  skulle være  best  i   i  vann eller arbeider i rå jord, har lett for å
         senger, for gikta, mens andre treslag var reg­  få  sprekker  i  huden  på  fingerleddene;  slike
         net som uheldige,  og eik  måtte en  slett  ikke  sprekker har vanskelig for å gro. Det vanlige
         bruke» (Høyland).                         middel er da å talge en ulltråd og knytte den
           «På mindre skader brukte de 'hjuringplas­  stramt  om  leddet  slik  at  den  ligger  nedi
        ter'.  Det  var  tynn  furubark  med  harpikssi­  sprekken. Å  la brennende bekdråper dryppe
         den bundet inn til såret»  (Tveit). - Harpiks  ned i sprekken skal være et mer probat mid­
         ble også brukt til salve (Kvås). - «Kvuplås­  del,  om ikke  smertefritt. Undertegnende har
         ter  va  laga  tå  kvue  skrapa  tå  furulægg  å   flere  ganger  vært  øyenvidne  til  en  slik  be­
         koka ihop mæ sautalg. Dinne salva brukas til  handling»  (Y.  Sandsvær).  - «Dei  tok  inn
         å  grøe sår med»  (Oppdal). - «Plaster  eller   tjøromeisk for hosta.  Meisk  er den  olja som
         salve  blei  laga  av  furukvae  tilsatt  feitt.  kjem fyrst når dei brenner tjøro. Denne meis­
         Denne  salva  skal  være meget  god  og  blir  ken virka sterkt sammansnerpande på hude.
         somme steder ennå  brukt på sår og svuller»   Mens me i yngre dagar dreiv mykje med net­
         (Tysfj.).                                 kasting, vart me ofte aldeles hudlause av dei
           Som  den  folkemedisinske  litteratur  har   skarpe  grastøgo  (bastetøg),  men  so  smorde
         brakt mange eksempler på, er tjære blitt be­  me  oss  med  tjøromeisk,  då  snurpa  hude seg
         traktet  som  et  verdifullt  middel  både  ved   saman  med  ein  gong  og  me  var  like  gode.
         ytre  skader  og  indre  sykdommer,  - ikke   Ein  smørja  brendt  saman  av  flesk  og  tyri
         uten grunn,  selv  om ofte også et sterkt inn­  var  god  på brønasår, brandsår» (V. Slidre).
         slag av magi  kom  til.  «En  blanding av  like   En  litt  annen  utforming  av  ordet,  og  en
         mengder  tjære  og  søt  fløte  ble  brukt  som  annen  bruk  av  stoffet,  gir  denne  opplys­
         salve på frostsår. 'Råkjirru' ble sjelden brukt  ningen: «Tjørubeisk var tjærevann, ble druk­
         på  sår.  En  vet  dog  om  en  mann  i  Øvre  ket  mot  reumatisme  og  gikt.  Når  patienten
         Sandsvær  som  selv  amputerte  ei  frostskadd  svettet etterpå, luktet det tjørubeisk av svet­
         stortå med ei øks. Han smurte stubben godt  ten»  (V. Slidre). - Tjære mot vann  i  kneet
         med råkjirru før han forbandt foten. Da det   (Lunde) høres derimot mer tvilsomt ut.
         var  gjort,  dro  han  støvlen  på  og  gikk  bort   «Skulle noe være virksomt mot onde øyer,
         på jordet for å  harve,  - det  var  i  våronna  måtte  det  ha  vært  i  ild.  Tjæra  tilfredsstilte
         dette.  Foten  ble  like  god  uten  noen  annen  denne  fordring.  Første  gangen  dyrene  slapp
         behandling.  Det  hendte  for  ca.  35  år  siden   ut om våren, vigsla de dem med et tjærekors

         500
   510   511   512   513   514   515   516   517   518   519   520