Page 487 - Planter og tradisjon
P. 487
«Lappene kaller den kjærlighetsblomsten. Kvås (jomfrumariashenna); Vikedal; Ham
De tørket den og pulverknuste den og blan re; Stranda. - Marihond Leikanger. -
det den i kaffe eller brennevin når de øns JomfruMnd Aurskog (Heyerdahl, 1 8 82,
ket å bli gjenelsket av den tilbedte. Når de gjengir fra Aurskog en 'smørbønn', som end
laget drikken, leste de over den: 'Som Adam rer med «tjusbast, vivang og maihann», et
og Eva elsket hinannen skal N.N. og N.N. eksempel på at mari- er blitt til mai-. Dette
elske hverandre'» (Gratangen). - «Rot er vanlig ved Primula veris, men ikke ved
knollene, som har en viss likhet med et men Orchis. Se ellers Daphne).
neskepar, uavvitende narret i en drikk melk V Jr herres hJ.nd, V Jr Herre si hand, Hi dra;
til den attrådde jente eller gutt, hadde en Fitjar, Fusa, Kvinnh., Masfj., Tysnes; Inn
ufeilbarlig virkning av gjenkjærlighet. Den vik (drherrehand), Kyrkjebø, Lavik, Leik
skrumpede brune rot måtte benyttes til en anger, Vik (vJ.rherrahond); Tresfj. (vJ.rher
gjente og den hvite fyldige (Eva) til en rehand). - Herrens hJ.nd Høle; Bruvik,
mannsperson» (Hillesøy). Tysnes; Balestr. - Gud si hand Austevoll,
Til slutt et annet eksempel på magi: Strandeb. (gudshJ.nd) ; Balestr., Jølster (guds
«Blomsten er brukt i kranser som ble bundet hand). - JesuhJ.nd Klepp; Fjelberg, Suldal.
sankthanskvelden og gitt til kreaturene til Gamme/erikk!o (-erek-) Ø. Gausdal, Øyer.
nattvorda tidlig juledags morgen» (Selje: - Djevelens klør Lillesand. - Satansklo
Ervik). Kvam Ho. - Styggjemannshand Os, Ulvik;
«Det er en blomst som kallast Jomfru Aurland (-hJ.nd) ; Vik; Straumsnes. - Styg
Marias bryst. Det er det rare med den blo gemannskloa, støggmarmsk/o Straumsnes,
men at den har alltid ei frisk og ei vese rot. Surnadal. - Styggemannsnevar Haus. -
Røtene skal vera Jomfru Marias bryst. Ein Styggemannsblomst Askim; Fræna (-bloms
gong Jomfru Maria låg og sov, kom ei troll ter), Halsa (do.), Kvernes, N. Aukra. -
kjerring og kløip i eine brystet så det visna. Styggemarmrot Eresfj. Vd. - Styggemanns
Derav kjem det at den eine rota er frisk, gras Veøy. - Pukklo Trysil.
medan den andre er vese» (Velfj.). Nesten alle de forannevnte navnene sik
ter egentlig til en av de to knollene, men
Navnet marihJ.nd eller -hand har en ujevn blir også brukt om hele planten.
utbredelse, som for en stor del skyldes spred I tillegg til de nevnte har planten ofte navn
ning gjennom bøker og skoler. Dette kom som består av en kombinasjon av navn på
mer til dels til uttrykk ved at formen blir de to knoller.
oppgitt som -hJ.nd i strøk hvor målføret har Disse flerleddete navnene sikter dels bare
-hand, mens omvendt -hand undertiden er til knollene, f. eks.: «Den lyse del av roten
kommet inn gjennom misforstått trang til var Kristus, den mørke Djevelen» , Veøy,
fornorsking. Uttalen er ofte -hærm eller eller de ble gjort gjeldende for hele planten,
-harm. Her skal bare nevnes noen få av de og som regel var de av formen Fanden og
steder hvor navnet er blitt oppgitt: Hurdal Jomfru Marias Mnd, Spydeberg, altså slik
( «Bestemor skal ha brukt ordet marihJ.nd, at Mnd eller hender var med.
forteller mor. Det heter mest 'hand' i mål Som nevnt innledningsvis er det en geo
føret»); 1 1 T (motsatt V er navnet vanlig i grafisk differensiering i disse navnene:
T, overveiende med J.); Gyland (marie På Østlandet, med T og kanskje Agder
hand); 1 4 Ho (til dels nyere). I Trøndelag (men her er materialet sparsomt), er den lyse
og nordover har planten andre navn. knollen tilegnet Jomfru Maria eller en sjel
Jomfru Maria(s) Mnd, sjeldnere -hand, den gang bare Maria, mens de mørke mak
Onsøy (jomfrumarjahender); Enebakk; S. ter er representert ved Fanden (Spydeberg;
Odal, Åmot; Etnedal ( «det heter 'hånd' i Bærum; Fyresdal, Solum), Gammelerik
E.» ); Tjølling (jomfrumarjahJ.nd; det heter (Dovre, N. Fron, Ringebu; Solum), Djevelen
hann i målføret); Fyresdal, Seljord (jomfru (Askim; Brunlanes, Tjølling; Tromøy), Sa
mariaMndi); Holum (jomfrumarihenner), tan (Åmot; Fluberg), foruten den vonde, den
472