Page 487 - Planter og tradisjon
P. 487

«Lappene  kaller  den  kjærlighetsblomsten.   Kvås  (jomfrumariashenna);  Vikedal;  Ham­
        De tørket den og pulverknuste den og blan­  re;  Stranda.  - Marihond  Leikanger.  -
         det  den  i  kaffe  eller  brennevin  når  de  øns­  JomfruMnd  Aurskog  (Heyerdahl,  1 8 82,
         ket  å  bli  gjenelsket  av  den tilbedte. Når de  gjengir fra Aurskog en 'smørbønn', som end­
         laget drikken, leste de over den:  'Som Adam  rer  med  «tjusbast,  vivang  og  maihann»,  et
         og  Eva  elsket  hinannen  skal  N.N.  og  N.N.  eksempel  på at mari- er  blitt  til mai-.  Dette
         elske  hverandre'»  (Gratangen).  - «Rot­  er  vanlig  ved  Primula  veris,  men  ikke  ved
         knollene, som har en viss likhet med et men­  Orchis. Se ellers Daphne).
         neskepar,  uavvitende narret i en drikk melk   V Jr herres hJ.nd, V Jr Herre si hand, Hi dra;
         til  den  attrådde  jente  eller  gutt,  hadde  en  Fitjar,  Fusa,  Kvinnh.,  Masfj.,  Tysnes;  Inn­
         ufeilbarlig  virkning  av  gjenkjærlighet.  Den  vik  (drherrehand),  Kyrkjebø,  Lavik,  Leik­
         skrumpede  brune  rot  måtte  benyttes  til  en  anger,  Vik  (vJ.rherrahond);  Tresfj.  (vJ.rher­
         gjente  og  den  hvite  fyldige  (Eva)  til  en   rehand).  - Herrens  hJ.nd  Høle;  Bruvik,
         mannsperson» (Hillesøy).                  Tysnes;  Balestr.  - Gud  si  hand  Austevoll,
           Til  slutt  et  annet  eksempel  på  magi:   Strandeb. (gudshJ.nd) ; Balestr., Jølster (guds­
         «Blomsten er brukt i kranser som ble bundet   hand).  - JesuhJ.nd Klepp;  Fjelberg,  Suldal.
         sankthanskvelden  og  gitt  til  kreaturene  til   Gamme/erikk!o (-erek-) Ø. Gausdal, Øyer.
         nattvorda  tidlig  juledags  morgen»  (Selje:  - Djevelens  klør  Lillesand.  - Satansklo
         Ervik).                                  Kvam Ho. - Styggjemannshand Os, Ulvik;
           «Det  er  en  blomst  som  kallast  Jomfru  Aurland  (-hJ.nd) ;  Vik;  Straumsnes. - Styg­
         Marias  bryst.  Det er  det rare med den blo­  gemannskloa,  støggmarmsk/o  Straumsnes,
         men at den har alltid ei frisk og ei vese rot.  Surnadal.  - Styggemannsnevar  Haus.  -
         Røtene  skal  vera  Jomfru  Marias  bryst.  Ein  Styggemannsblomst  Askim;  Fræna  (-bloms­
         gong Jomfru Maria låg og sov, kom ei troll­  ter),  Halsa  (do.),  Kvernes,  N.  Aukra.  -
         kjerring og kløip i eine brystet så det visna.   Styggemarmrot  Eresfj.  Vd.  - Styggemanns­
         Derav  kjem  det  at  den  eine  rota  er  frisk,   gras  Veøy.  - Pukklo  Trysil.
         medan den andre er vese»  (Velfj.).         Nesten  alle  de  forannevnte  navnene  sik­
                                                   ter  egentlig  til  en  av  de  to  knollene,  men
           Navnet marihJ.nd eller -hand har en ujevn  blir også brukt  om hele planten.
         utbredelse, som for en stor del skyldes spred­  I tillegg til de nevnte har planten ofte navn
         ning  gjennom  bøker  og  skoler.  Dette  kom­  som  består  av  en  kombinasjon  av  navn  på
         mer  til  dels  til  uttrykk  ved  at  formen  blir  de to knoller.
         oppgitt som -hJ.nd i strøk hvor målføret har   Disse  flerleddete  navnene  sikter  dels  bare
         -hand,  mens  omvendt  -hand  undertiden  er  til  knollene,  f. eks.:  «Den  lyse  del  av  roten
         kommet inn  gjennom  misforstått  trang  til  var  Kristus,  den  mørke  Djevelen» ,   Veøy,
         fornorsking.  Uttalen  er  ofte  -hærm  eller  eller de ble  gjort gjeldende  for  hele  planten,
         -harm.  Her  skal  bare nevnes noen få  av  de  og  som  regel  var  de  av  formen  Fanden  og
         steder hvor navnet er  blitt  oppgitt:  Hurdal  Jomfru  Marias  Mnd,  Spydeberg,  altså  slik
         ( «Bestemor  skal  ha  brukt  ordet  marihJ.nd,   at Mnd eller hender var med.
         forteller  mor.  Det heter  mest  'hand' i  mål­  Som  nevnt  innledningsvis  er  det  en  geo­
         føret»);  1 1   T  (motsatt  V  er navnet vanlig i  grafisk  differensiering  i  disse  navnene:
         T,  overveiende  med  J.);  Gyland  (marie­  På  Østlandet,  med  T  og  kanskje  Agder
         hand);  1 4   Ho  (til dels  nyere).  I  Trøndelag  (men her er materialet sparsomt), er den lyse
         og nordover har planten andre navn.       knollen tilegnet  Jomfru  Maria  eller  en  sjel­
           Jomfru  Maria(s)  Mnd,  sjeldnere  -hand,  den  gang  bare  Maria,  mens  de  mørke  mak­
         Onsøy  (jomfrumarjahender);  Enebakk;  S.  ter  er  representert  ved  Fanden  (Spydeberg;
         Odal,  Åmot;  Etnedal  ( «det  heter  'hånd'  i  Bærum;  Fyresdal,  Solum),  Gammelerik
         E.» );  Tjølling  (jomfrumarjahJ.nd;  det  heter  (Dovre, N. Fron, Ringebu; Solum), Djevelen
         hann i målføret);  Fyresdal,  Seljord  (jomfru­  (Askim;  Brunlanes,  Tjølling;  Tromøy),  Sa­
         mariaMndi);  Holum  (jomfrumarihenner),   tan (Åmot; Fluberg), foruten den vonde, den

         472
   482   483   484   485   486   487   488   489   490   491   492