Page 486 - Planter og tradisjon
P. 486

då me  var  horn.  Den  som kunne finna mest   «Skulle  vera  god  mot  gikt,  tannpine  og
         kvite røter,  som  flaut  i  vatn  [ ? OAH],  var  allslag  sniksott,  t. d.  tæring.  Ein  tok  den
         vel  glad,  då  det  var  'gudfaders  hand'  som  friske,  kvite  rota  og  hatt kring halsen  eller
        fylgde  han.  Den  svarte  rota  var  'djevelens  for gikt på den staden det vonde sat. Samti­
         hand'» (Lindås).                         dig  tok  ein  den  visne  rota  og  grov  ned  i
           « Vi tok opp planten med rot. Der var de  jorda,  somme  sa:  kasta  på  varmen»  (Beit­
        to hender kneppet sammen med fingrene på,  stad).
        den ene hvit, den andre grå. Det var et sagn   Formodentlig på grunn av knollenes form
         at den grå var Satans hånd, den hvite Jom­  har  marihånd  vært  ganske  populær  som
         fru  Marias.  Vi  hev  den  grå  langt  vekk,  og   afrodisiakum; i  foreliggende materiale stam­
         stakk  den  hvite  ned  i  jorda  igjen»  (Åmot).   mer opplysningene nesten utelukkende fra de
         -«Dersom en når en gravde opp røttene på   nordlige deler av landet (1  MR, 2 NT, 4 N,
         marihand,  kunne  få  med  seg  'den  svarte   2  Tr).  Eksempler:  «Legger  man  det  under
         handa'  hel,  skulle  det  visstnok  gå  en  bra»   hodeputen  i  sengen  hans  - eller  hennes  -
                )
         (Froland .   - «Det gjaldt å  grave opp plan­  som man har kjær, vendes hans, hennes, hug
         ten slik at de to knollene ble hengende sam­  seg  til  vedkommende»  (Halsa).  - «Denne
         men. Lyktes det,  skulle et ønske  (eller  tre?)   rota  skulle være  god  til  å  øsne  (vekkje  den
         oppfylles» (Vadsø).                      erotiske  drift hos)  dyr  og  menneske.  Det
           «Den  hvite  knoll brukte  barna  til  jur  på  galt  å  få  vedkommende  til  å  eta  i  seg  den
         konglekyrne. Men  far likte ikke at vi gjorde  friske rota,  medan  den  som skulde bli gjen­
         det» (Hjartdal).                         stand  for  denne  osna  fekk  i  seg  den  andre.
           Barn  «tisse godt i  marihandrot»  (de likte  Liknande  har  eg  elles  høyrt  også  i  Vefsn»
         å spise den, Seljord).                   (Beitstad). - «Ein fekk folk glad i  seg ved
           Marihånd  har vært  brukt  merkelig  lite i  å lura ein rotbit i  drikken deira»  (Snåsa) .   -
         vår  folkemedisin.  «Bladene  mot  øyensyk­  «Dei  eldre  hadde  ei  serskild  overtru  m.h.t.
         dom»  (Trysil).  - « Vivang,  tysbast,  mari­  planten:  Dersom  ein  gut hadde  huglagt  ei
         hand og muril blå var fire vokstrar som vart  gjente og ville 'gjera henne etter seg' - eller
         samla  jonsoknetene  og  som  vart  nytta  til  omvendt - skulle han lage eit utkok av rot­
        varning  mot  svek»  (Modum:  Snarum).  -  knollane og lura i kaffen eller maten til ved­
         Disse  fire  plantenavnene  blir  også  nevnt  komande,  og  denne  ville  då  få  godhug  for
         sammen på andre steder (sml. Daphne). Her  hin  parten»  (Hattfjd.).  - «Den  sorte  rot
         skal  refereres  et  gammelt  vers  fra  Seljord  kaltes  Adam  og  den  lyse  Eva.  Den  forels­
         (Langlim) : «Marihånd og viervånd og linda­  kede gutt kokte Adam i vatn, blandet søet i
         lauv dæ go'e, dæ sko du gjeva kyri di fe ho  vatn,  melk  ell.  a.  og  gav  jenta.  I  liknende
         sko mokke  [mjølke]  frou», eller:  «Tak vier­  tilfelle behandlet jenta  Eva. Troen på  dette
         vånd  å  marihånd  å  amonlauv  vil  frie  dæ  middel har holdt seg gjennom tidene. For ca.
        sko du røykje kjyri di mæ so kvekk alt vondt  45  år siden  [skrevet  1 9 3 7 ]  besøkte  jeg  en
              »
         frå  sia .   Meddeleren,  lærer  Olav  Bakken,  mann som  var  innflyttet  fra  naboherredet.
         skriver:  «Det  verset  var  etter  Anne  Åkre  Han skrytte svært av kona si og sa 'Du kan
         Svartdal,  f.  1 7 9 8 ;   eg skreiv  det  opp  etter  tro at ho var ikkje gokarn før gluntan å  få.
         sonedotteri  av  same  namn,  f.  1 8 5 3 .   Elles  Eg  måtte  gje  ho  pinsø.'  Pinsø  var  oven­
         hev H. J. Wille i  Sillejords Beskrivelse 1 7 86  nevnte  drikk»  (N. Rana). - «Ein  skulde ha
         [s.  1 2 1 ]   hermt eit vers noko liknande:  'Tag  dei  to  holvane  av  rota  av kujurgras  i  vatn.
         Vier-Vaand  (Salix  arbuscula),  og  Marie­  Den  eine  ville  flyta  over og  den  andre  un­
         Haand  (Orchis  maculata),  og  Amonlouv  der. Var ein gut glad i ei gjente og vilde vera
         [skal være Paris quadrifolia, OAH]  vil frie,  viss på  å  få  henne,  skulde han  gjeva  gjenta
         Det skal  du røge  Koen  din  med,  Saa  qvæk  den  holva  som  flaut øvst.  Da vilde han  bli
         alt  ont  fra  Sie'.  Firblad  finst  i  grøi  under  gjenelska. Var det ei gjenta som vilde ha ein
         nutane her, men eg hev ikkje høyrt namnet  gut,  skulde  ho  gjeva  guten  den  holva  av
         amonlauv på denne planta»  (Seljord).    kujurgrasrota  som  flaut  nedst»  (Vefsn).  -

                                                                                       471
   481   482   483   484   485   486   487   488   489   490   491