Page 477 - Planter og tradisjon
P. 477

for  finnen  han  sæ  hokka,  å  derpl  reist'an  skulle  gl  vill  om  en  hadde  trått  på  den.
         sæ, te Ola så 'an nikka:  «Kvi slær du slik på  Troen  er  gammel  og  har  vært  opptegnet  i
         mæ?». Han Ola sl to fela,  1  leika  ud å inn.  Norge  i  1 7 00-tallet  (Hiorthøy,  Gudbrands­
         «De æ  langt bær  1  spela enn  slå  pl  slig ein  dalen;  og Wille,  Telemark,  1882:167;  Schii­
         finn.»'  Finn  er  'harbitt'.  Ljåen  ml  vere ny­  beler,  1 8 86:  309,  fikk  «i Smaalenene»  fore­
         slipt  skal  man  fl  finnen  av»  (0.  Moland).  vist  Nardus som prøve på villstrå eller vill­
         - «Skulle  de  slå  finn,  måtte  de  gjøre  det  gress,  som får en  til å ta feil av veien);  men
         tidlig,  opp  kl.  4»  (Greipstad).  - «Finn  er  når  man  nå  treff er  på  denne  troen,  og  de
         det sml graset som er så godt 1 breie i, men  tilsvarende plantenavn, er det stundom van­
         sl  vondt  1  slå»  (Lyngdal).  - «Naor  ljaoen  skelig  1  vite  sikkert  om  man  står  overfor
         teke  finnskjeggje,  teke  han  da  andra  og»   gammel  tradisjon  eller  litterær  innflytelse.
         (Luster).  - «Hardbeitt»  (Eresfj.  Vd.).  -  « Uttrykket 'gå pl villstrå' er kjent og sikter
         «Illt  1  sll  når  det  e  my  finn»  (Rindal).  -  til  denne  art»  (Norderhov).  - «Ordet  vil­
         «En gammel raring sa da han kom fra mar­  dregras  er  ekte,  og  uttrykket  'komme  pl
         kaslåtten  og  folk  spurte  hvor  han  hadde  vildregras'. Men  de kunne ikke peke på noe
         vært: 'E va otta (bakenfor) Duåsen, slo finn­  bestemt slags gras som var vildregras» (Stok­
         skjein  på knønan  (knærne). E  jikk frå na å  ke).  - «Hvis  en  trår  på  villgrass  i  skauen,
         så  ræst'en  se  oppatt'»  (Rindal).  - «Finn­  er en utsatt for å gå seg vill»  (Sannidal; som
         skjeggen  må  en  slå  tri  gang»  (Glåmos).  -  prøve  ble  forevist  ]uncus  effusus).  - «Dei
         «Ljåen  biter  dårlig  på  den,  så  en  som  slår,  talar  om  villstrå  vida  i  bygdene  her.  Eg
         kan  si:  'Hera  ho  berre  nekke  te  oss'»  (Ty­  trudde namnet kom av at det aldri syner far
         dal).  - «Her  er  så  halhett,  vanskelig  å  få  etter folk i det grase, ikkje av at det eig makt
         ljåen til  1  bite  på»  (Harran,  ordet  ha!bett,  til å vildra folk»  (Bru; medd. tror navnet er
         hardhett, vanlig også andre steder). - «'Bus­  gammelt). - «I fjellet vaks  det eit slag gras
         tingen flirer a oss'»  (Leksvik). - «Hard for  som  dei  kalla  villgras.  Ein  måtte  akta  seg
         ljåen»  (Korgen). - «Skjemmer ljåen på kort  vel so ein ikkje kom ut på det,  for så gjekk
         tid, sier gamle folk» (Vefsn).            ein seg vill»  (Verdal). - « Villgras, gras som
           At folk tok finnskjegg med i markahøyet,  gjer  ein  ættvill  (ein  missar  stedsansen)  når
         viser  hvor  meget  det  var  om  å  gjøre  å  få  ein  trød på  det.  Ein  gamal  mann  viste  meg
         mest  mulig f6r  til  vinteren.  Det  var  mest  slikt  gras.  Det  var ]uncus  filiformis»  (Beit­
        sauen som fikk slikt høy. «Brukes som saue­  stad).  - «Har  vært  kalt  villstrå.  Når  stien
        f6r»  (Grue).  - «Finntøpp  ble  brukt  sam­  vokste  igjen  av  dette  graset  sl  den  vand­
         men  med  brysslyng  [Calluna]  til  småkrøt­  rende  mistet  den,  var  han  kommet  pl  vill­
        ter»  (V.  Slidre).  - «Finnhøy  til  sauen»   strå» (Åsen).
         (Greipstad o. fl. st.). - «Ble  slått  til  sauene»   For  1  forklare  hvordan  denne  troen  er
         (Glåmos).                                oppstått,  har  det  vært  fremsatt  hypoteser
           «Dei  brukar  finn  til  sengjebos  på  stau­  som  bygger  på  det  faktum  at  planten  er  så
        lane»  (Rauland).  - Leilighetsvis  har  de  hard  at  fotavtrykk  ikke sees  på  den,  og  at
        skurt trekopper med den  (Aurland).       den  særlig i fjellet ofte vokser i striper eller
           Til  folkemedisinen  hører:  «Mot  klauv­  belter som kan ligne veger. Tanken er rime­
        halte hos kyr skulle ein setja den sjuke foten  lig nok, men en må ta med i betraktning at i
        pl ein finnetuste (av finntoppgras) og skjæra  andre  land  har andre planter  vært  beskyldt
        den rangsøles og hengja den upp på ein staur»  for å være årsak til at en går vill om en trår
         (Modum). - «Når  sauene  om våren  hovnet  på dem. I Sverige er dette oppgitt fra Soder­
        opp  i  klauvene,  satte  man  den  sjuke  foten  manland  for  Platanthera  (Rietz  1867,  vill­
        på mark  hvor  det  vokste finntopp.  Med  en  gras) og fra Tyskland for bregner (Marzell).
        kniv skar man så gresstorven bort under bei­  Likevel,  selv om ideen ikke skulle være opp­
        net,  og  satte  den  sjuke  saufoten  ned  i  holet  stått på norsk grunn, kan det godt være her
        etter grastorven» (Uvdal).                den  er  blitt  festet  til  Nardus,  som  nettopp
           Til finnskjegg knytter seg en tro om at en  har egenskaper som gjør den rimelig.

        462
   472   473   474   475   476   477   478   479   480   481   482