Page 447 - Planter og tradisjon
P. 447

het.  Den som var  lam,  ble badet  i  L1gen  og   De fleste  stedene  har  denne  planten  vært
         etterpå pisket med kvistene. Kjepper av ledd­  sett  på med  velvilje. Den var med  blant de
         ved brukte de som bl. a. gjorde åt mot olme  blomstene  som  hørte  til  i  en  «jonsokkrans»
         okser.  Vedk.  skar  noen  skurur  (merker)  i   (se s.  7 1 )  og  i  'brurakrans'  (se  s. 547). Også
         kjeppen og las vel i enrom noe til som var av  på andre måter ble blomsten brukt til å pynte
         mest  virkning.  Så  var  det  bare  å  sl!  oksen  med:  «Når de skulle gjøre det festlig  i  stua,
         over  horna,  så  ble  den  så  godslig  som  den  pyntet de ovnsplata med tiriltunge.  Især var
         skulle  være»  (Elverum).  - «Brukt  mot  gikt  dette en alminnelig skikk på sankthansaften.
         før i tiden»  (Etnedal). - «Leave kokte dei o  Småbarna  pyntet  lekestuene  sine  med  tiril­
         vaska se mæ mot gjekt i leo»  (Vang 0).   tunge» (Torsnes). Lignende på andre steder i
                                                   landet. - «Dei gamle sa om fint smør at det
           Beinved (til dels også om Viburnum) Feir­
         ing;  Grue  (oppgitt:  ben- ,   Trysil  (do.);  Få­  var 'gult som terlitunga'» (Forsand).
                               )
                                                     Tiriltunge er så iøyenfallende og har en så­
         berg, Jevnaker, S. Fron (bæn-), V. Slidre; Al
         ( se ovenfor);  Tinn.                     pass markert hovedblomstringstid at den har
                                                   hørt med blant kalenderplantene. «Når kjin­
           Leddved, leve (se Viburnum) Elverum, Ro­
         medal  (også  li-);  Etnedal  (lea-),  Fåberg,   nekrossen og tiriltunga tok til å bløme, kunde
                                                   kyrne klare seg ute»  (Fyresdal). - «Då blo­
         Jevnaker, Vang, V. Slidre (lea-); Norderhov.   mane på tiriltunge tok til å visne, skulle ein
           Trollbær Asker; Brandbu, Fåberg (  t røyll­  ta til å slå»  (Sykkylven).
                                          «
         bær.  På denne sitter to og to bær sammen».
         Se også Actaea).  - Trollkjerringhegg  Oslo   Barna  kunne  også  bruke  blomstene  i  sin
         (Sørkedalen, ingen tvil om identiteten).   lek.  «Av  blomen  på  tiriltunge  lagar  horna
                                                   fuglar, ved å brigda dei til. Sjølve blomen er
                                                   på skap som eit nebb»  (Dalsfj.; på liknende
                                                   måte er blomstene av Lupinus blitt brukt av
         LOTUS  CORNICULATUS  L.,  TIRIL­          barn bl. a. i Trondheim). - «Når ein riv av
         TUNGE. Vanlig på tørre bakker over nesten   dei ytre blomeblada, vert det ståande att lik­
         hele  landet.  - Denne  lave  planten  med  de  som ein liten naken fot» (Flesberg). - « G ull­
         intenst og vakkert gule blomstene på forsom­  høna  bruktes  til barneleike.  De holdt blom­
         meren  har  vært  vel  kjent  omtrent  over  alt.   sten mellom begge hendene og svinget den så
         Noen H steder (Fjell, Fusa) har den vært reg­  opp mot munnen idet de sa:  'Gullhøne, gull­
         net som giftig, en skjebne som den deler med  høne,  gje  me  smør!'»  (Uvdal).  - «Barn  spi­
         flere  gulblomstrede  planter.  Noen  steder,   ser  blomstene  og  unge  belger  av  tiriltonge»
         mest i  N.-Norge,  har en også  festet  seg ved   (Bygland; også Høyland og Geitastrand).
         lukten, som så har gitt opphav til nedsettende   Formodentlig som en rest etter en eldre og
         navn og til dels også til historier som skulle·  mer  utbredt  tro  er  notert  følgende:  «Hvis
         forklare  opphavet  til  lukten.  «Av  telitongå  man  finner  tiriltunge  på  kirkegården,  men
         er det ei sermerkt sterk lukt. Det skal koma  ikke mer  enn  9  m  fra  kirkeveggen,  og man
         av,  at  eingon  den  vonde  hadde  gjort  ernan  går rundt kirken med denne blomst ved hjer­
        sina, so tok han og turka seg i bakenden med  tet 3 ganger, 3  timer etter solen har gått ned,
        dette  graset.  Det  kallast  då  og av  some  for  kan man ønske seg 3 ting og de vil da alle gå
         tykilgras  eller  og  for  tykilskjeta»  (Velfj.).  i  oppfyllelse»  (Biri).
        Lignende må ha vært sagt på andre steder, å   På Østlandet fantes en spådomsskikk med
        dømme etter navnene (se nedenfor).        en  plante  kalt  smørbukk.  Da  navnet  smør­
           «Far  sa  hestane  kunne  verte  sjuke  av  å   bukk på noen steder blir brukt om Lotus, er
        beite tiriltunge og åtvara mot å tjore hestane  det undertiden litt vanskelig å være sikker på
        der  det  var  mykje  av  planten»  (Jølster).  -  om  opplysninger  om  denne skikken  gjelder
        Men det kunne også sies:  «Når dei ønna i ut­  Lotus eller Sedum maximum. Det er imidler­
        mark,  toko  dei  med  seg  'blomegraset'  (tiril­  tid vanskelig  å forestille seg  at stenglene av
        tunge).  Det  vaks  på  turrlendt mark  i  tette   Lotus kan brukes til  denne leken,  mens der­
        småkjørr og va bra f6rgras»  (Gol).       imot  Sedum  egner  seg  fortreffelig  til  den.

        432
   442   443   444   445   446   447   448   449   450   451   452