Page 427 - Planter og tradisjon
P. 427

utklekkes  fra  den  insekt  som  ligger  i  dette  en jonsokkvelden  skulle  sette e n   liten einer­
         lille  gjemme»  (Gratangen;  lignende  tro  i  kvist over hver kubås (N. Fron), så var dette
         Grong). - Troen på en sammenheng mellom  sikkert en  rest  av en  slik  gammel  tro.  Like­
         lus (ikke nødvendigvis veggelus) og einer kan  ens: «Syftesokdagen [2. juli] sette bonden ein
         også  komme  frem uten  at  disse  gallene  ut­  kross  av ein orekvist og  ein einekvist  i  den
         trykkelig blir nevnt, men en sammenheng er   nyspira åkeren»  (Fyresdal).
         likevel  tenkelig.  «Einer  ved  garden  ga  lus»   «Dei  hengde  brakeris  i  fiskesnøret  jul­
         (Harran). - «Luseine  er et  namn  alle  kjen­  aftan»  (Herdla).
         ner  til.  Somme  meiner  det  er  den  eine  det   Særlig kommer slik tro frem i  forbindelse
         rauk  av.  Andre  seier  det  er  små  einebuskar  med einebærene.  «Bestemor  sa  jeg  skulle  gå
         som veks utover» (Alversund).             med noen enbær  i  forklælommen  som  vern
           Som  afrodisiacum kunne  disse  gallene bli  mot underjordiske.  Det  gjorde jeg.  Når  jeg
         brukt til folk: «Jeg hørte før de gamle snak­  kjente  enbærene  i  lommen,  følte  jeg  meg
         ket  om at  det på enkelte brusebusker  skulle  trygg.  (Den  gang var  jeg  i  5-6  års  alderen,
         finnes  noen  små  korn  som  lignet  byggkorn.  omkring 1900). Det gikk en historie i bygda
         Hvis  en  spiste  dem,  skulle  det  hjelpe  mot  om  en  pike  som  de  underjordiske  ville  ta.
         kjønnssvekkelse»  (Grue).  - Også  til  dyr:   Men  hun  sa:  'Jeg  eter  enbær  blå  som  Jesu
         «De ble plukket om vinteren, knadd inn i en  kors står oppå.' Da hadde de ikke noen makt
         deig  f. eks.  av havre- eller  byggmel,  og  gitt  over henne»  (Vågå).  - Uttrykket:  «Einbera
         til oksen eller væren om den ikke ville gjøre  blå, som Jesus sjøl har satt korsen sin på,,.  er
         sin  plikt. Meddeleren har  selv vært med på  kjent atskillige steder,  men det er  vanskelig
         dette»  (Jondal).                         å si noe om alderen. De sagnene som stundom
           De skulle kunne verne en mot å bli «klum­  er  knyttet  til  det,  virker  iallfall  lite  gamle,
         set»:  «Om  folk  råket  ut  for  udyr,  særlig  f. eks.:  «Den vonde kom ein gong til ei kone
         skrubben,  var  det  en  del  som  det  var  slik  som var alene heime.  Mannen var på arbeid
         med  at  de  ble  'klumsa',  de  ble  målløse  og  og horna var i  skogen og plukka bær. Til å
         orket ikke å snakke eller skrike. For å hjelpe  bli kvitt han, måtte ho segja at han skulle få
         på dette stakk man klumsekønn av brisk inn  eitt  av  horna  hennar  der  ute  i  skogen.  Då
         i  en  halsduk  og  bant  denne  om  halsen.  Da  vondemannen  kom  hit  ut  og  møtte  horna,
         var en sikker på å kunne skrike for å tilkalle  spurte han kva dei gjorde der. 'Vi plokka ein­
         hjelp»  (Uvdal).  - «Dersom  en  ikke  kunne  bera  blå  som  Jesus  sjøl  hi  sett  korsen  på'
         snakke rent,  skulle en spise klumsekodna,  så  svara  dei,  og  so vart  dei  også frie»  (fortalt
         ble røsten klar»  (Vikedal). - «Vi kalte dem   1930  til  A.  Røstad  av Beret Hallem,  70  år,
         avindk�nn.  Vi  solgte melk  til byen  [Dram­  Verdal).  - Andre  uttrykk:  «Plokke  bæra
        men ,  og en gang spurte byfolka hva vi hadde  små, som Jomfru Marja kørsa på» (Eidskog).
            ]
         gjort med kuene,  for melka var  så vond. Så  - «Som  barn  hørte  jeg  sagt:  'Einberra  blå,
         ba  mor  oss  gå  bort  i  havna  og  hente  noe  med  Jesukorset  på,  krøkeberra  svart,  med
         avindkånn,  så ga  hun kuene  hver  en neve  i   han  svarten  på'»  (Hillesøy).  - «Einbæra
         noen  dager.  Da  vi  kom  til  byen,  spurte  de  hadde  kross  i  toppen  og  difor  torde  ikkje
         hva vi nå hadde gjort med kuene, for nå var  ormen halde seg eller krypa i einer»  (Åsane).
        melka  god igjen. Der var kommet  avind  på  - «Dei sa om briskehæren at ho var blå som
        fjøset fra  avindsyke mennesker»  (Sande  V).   Kristi blå augo»  (V. Slidre).
        - «Er  den gule  mark  i  einkonnet om våren   «Ei  liti  gjenta  hadde  korne  burt  og  vore
         kraftig,  blir  året  godt.  Er  einkonnet  tomt,   utan  mat  i  fleire  dagar.  Dei  spurde  hva  ho
         blir  havren  tom»  (Sandvollan). -      hadde  eti.  Ho  svara:  'Eg  åt  briskeber  blå,
           Meget  av  den  bruken  som  har  vært gjort   som  stod  det  lide  Jesukors  på»  (Seljord:
         av  einer,  er  grunnet  på  troen  om  at  det  lå   Åmotsdal).
        noen  særlige  krefter  i  den.  Tydeligst  kom­  Fra  vestre  Bærum  fins  et  enkelt  notat:
        mer  dette  frem  i  de  tilfellene  hvor  den  har   «Lenge før mi ti gikk ektefolk tre ganger runt
        vært brukt til vern mot vonde makter. Når  et breskeskjær, så var de gifte».

         4 1 2
   422   423   424   425   426   427   428   429   430   431   432