Page 422 - Planter og tradisjon
P. 422

- «Når  det  hadde  vært  smittsom  sjukdom   vera  god  for  alt  mogleg,  heitte  det.  Eg  kan
         i  eit hus,  brende dei  eine  for  å  drepe  smitta.   hugse  at  grannen  vår  kjøpte  eit  glas  for  å
         Når eit fantefølge  hadde vært på garden,  og   kurere  ei  ku  som  stod  att  med  etterbyrden.
         sete på benker og stoler, kveikte dei ei einer­  Men  det  verka  ikkje.  Prisen  var  1  øre  pr.
         buske  og  drog  over  plassene  dei  hadde  sete   gram»  (Folldal).  - «Brusa  brukte  vi  til  å
         på for å  rense  dei»  (Eid  SF).  - «Mot smitte   brenne  bruseolje  av  i  gamle  dar.  Vi  hakket
         kunne  ein  hava  tjære  på  omnen,  eller  ein   opp  brusen,  fingertykke  kvister  med  bar  og
         kunne  røyka  (elda)  med  tjære  og  eine»   bær,  i  ca.  en  tomme lange biter,  pakket  dem
                                )
         (Velfj.,  sml.  Archangelica .   Lignende  gjel­  i  en tom tønne, la noen større kvister øverst,
         der  mange  andre  steder.                og  satte  tønnen  med  åpningen  ned  over  en
           En  mann  som  i  1 8 5 7   ble  innlagt  på  spe­  gryte fylt med vann på en jernring som pas­
         dalsksykehuset i  Bergen, fortalte senere at de   set  inn  i  gryten  og  som  rakk  litt  innenfor
         pleide å røke med einer der for å døyve luk­  kanten  av  tønnen.  Vi  hadde  fingertykke
         ten.                                      brusekjepper mot kanten av jernringen, så det
           Troen  på  at  røking  med  einer  skulle  de­  ble  en  rist  av  brusekjepper  som  holdt  alle
         sinfisere,  kan  folkemedisinen  ha  fått  fra   kvistene  i  tønnen  oppe.  Tønnen  måtte  passe
         skolemedisinen i  eldre tider. På den andre  si­  til gryten, så at det ble tett. Fra tønnens øvre
         den  virker  det  som  om  skolemedisinen  tok   ende gikk et rør på et par meter langs en tre­
         den opp  igjen  fra folkemedisinen i  1 8 00-tal­  renne hvori rant vann.  Så var det bare å  fyre
         let (sml. Reichborn-Kjennerud  1 9 40:28-29).   under gryten og holde  den jevnt i  kok.  Dam­
           Foruten  ved  røking  kunne  eineren  verne   pen  fortettet  seg  og  ble  til  enerolje,  bruse­
         mot  smitte  på  andre  måter,  f. eks.  ved  at en   olje.  Den  var sterk  så det luktet lang vei  av
         hadde noen bær i munnen; da kunne en trygt   den.  Det  var  sagt  at  apoteket  kjøpte  oljen,
         gå  inn  til  syke  (Enebakk;  Spangereid).  Også   men  jeg  kjenner  ikke  til  at  noen  solgte  til
         å  drikke  einerlågen  skulle  forebygge  smitte   apoteket;  det  var  mest  til  husbruk.  Det  var
         (N.  Rana).                              gammel skikk å destillere slik olje» (Grue).
           De  viktigste måtene som  eineren  ble  brukt   «Før i tiden laget de briskeolje i likhet med
         på,  som  medisin,  var  ellers :  Låg;  den  skulle   tjærebrenning  i  det  små,  og  visstnok  kun  til
         helst lages av kvister som det var modne bær   husbehov. Det ble omtalt av far og bestefar»
         på.  Bær;  de  kunne  en  sjelden  gang  bli  spist,   (Vang  0).
         men  oftere  ble  det  laget  te  av  dem,  friske   «Briskesmørju ble brent av briskegreiner på
         eller  tørket,  eller  de  ble  satt  på  brennevin.   liknende  måte  som  man  brenner  tjære  i  en
         Salve  ble  laget  av  bær  kokt  med  søt  fløte   mile.  En  gammel  mann,  som  selv  flere  gan­
         (Tjølling;  Randesund;  Suldal),  sjeldnere   ger har vært med å brenne briskesmørju, for­
         blandet  med  tjære.  Einerolje;  dette  og  lig­  teller:  Briskegreiner  ble  renset  for  bork  og
         nende  navn  (brisk-,  bruse-,  -olje,  -smørju,   bar og oppskåret i  små stykker. En stor jern­
         -smitl o. a.) har vært brukt om  noe  forskjel­  gryte  som man  hadde  til dette  bruk,  ble  fylt
         lige  saker,  men  den  egentlige  eineroljen  var   med disse briskepinnene, og så ble gryta med
         vunnet ved  en  tørrdestillasjon.  Å  lage  denne   innholdet kvelvet på en steinhelle, slik at det
         olje var noe  av  en  husindustri  på  sine steder   ble noenlunde tett. Steinhella var på forhånd
         i  Gudbrandsdalen,  og folk  derfra  solgte  den   gjort i  stand med leire, slik at den var hul og
        på gårdene over store deler av Østlandet (sml.   dypest i  midten,  hvor  det  var boret  et  hull
         0. Rønningen  1 9 36). Men den har også vært   gjennom steinhella for at briskesmørju kunne
         laget andre steder. Noen eksempler på frem­  renne  ut  og  bli  oppsamlet.  På  kanten  av
         stilling  og bruk  av  einerolje:         gryta  laget  man  et  hol,  slik  at  briskeveden
           «Einbærolje  har vore  bruka  i  Folldal.  Det   her  kunne antennes.  Når det var blitt passe­
         var  gudbrandsdøler  som  brende  oljen  og  så   lig  varme,  stengte  man  holet  i  grytekanten,
         gjekk  dei  over  til  Folldal  og  seide  vara  si.   og av varmen inne i  gryta begynte nå briske­
         Den siste eg kan  hugse,  gjekk  for om  lag  35   smørju  å  renne  ut av briskeveden og kom ut
         år  sidan  (skrevet  1 9 39).  Einbæroljen  skulle   gjennom  holet  i  steinhella.  Briskesmørju  var

                                                                                       407
   417   418   419   420   421   422   423   424   425   426   427