Page 414 - Planter og tradisjon
P. 414

go !okt å smak te mjelkeaska å ambara.  [Ble  den nede. Etter at det  ble slutt  på ystingen
         holdt rene med einelog:]  Då vart dæj ræjne,  på setrene og brenselsbehovet gikk sterkt ned,
         loktfri  å  stærke,  mæ  æjn  mørkebrun  hjælm  har  einer  kommet  til  å  bli  dominerende  i
         inji,  å  røtna  ikkje  på  månge  mannsaldra»   vegetasjonen  i  store  områder,  med  uheldig
         (Breim). - «Veden var god til  bøtter, hovde  følge for beitet, f. eks. i Valdres. «De brukte
         (hovul),  smør- og  mjølkekoller,  kinne,  alt  den på setrene, som her lå så høgt at det var
        som har med mjølk å gjera»  (Jølster).    vanskelig med annet brensel. Retten til storr­
           Fassgard, einerkledde hus, særlig uthus, var  slått  og  til  å  rive einer var  viktig tidligere»
         vanlige i visse strøk på Vestlandet,  sjeldnere   (Hemsedal).  - «Både  einerbaret  og  'stal­
         Sørlandet.  Det  er  en  gammel  byggemåte,  kane' har vore rekna for gild ved. Somme sta­
         kjent  siden  middelalderen  (se  Vreim  1 9 38,   der der tilgangen på einer var god, brente dei
         1 9 53;  Hanssen  1 9 38). Her skal  bare  siteres:   tidligare  ( da  det  var  nok  arbeidskraft  til  å
         «Før i tiden ble gren og bar  [av einer] brukt  hogge han) mest berre med einer»  (Hemne).
         til  å  kle  vegger  i  utløer  med.  Det  kaltes  - «Dei  lika  jamt  å  brenne  sprakje  julafta,
         'faskar'  eller  'fasgar'.  Sjelden  nå»  (Bakke).   for  han  knast og spraka  so  lystig»  (Masfj.).
         - «Einerkledde  hus  kaltes  'fassgard'»  (For­  Stundom kunne det spille inn at det knyt­
         sand). - «Brakjen til kledning av uthus, slik  tet seg  særlige  forestillinger til  eineren:  «Da
         som  ein  kan sjå  mange  av  her  på  øya  den  jeg  var  barn,  kan  jeg  huske  en  bonde  som
         dag idag. Slik kledning kunne stå i 'ein manns  kjørte  ved  til  oss,  hadde  med  seg  en  del
         bunad' eller lenger»  (Hamre). - «Heile eine­  einerved blant den andre veden. Han fortalte
         kagar vart stundom brukt til  'låne', dvs. veg­  at  det  var  gammel  skikk  å  fyre  på  peisen
         gar  i  utløer,  torvløer  o. I.  Det  vart  sett opp  med  einerved  julaften»  (Skåtøy).  - «Jul­
         eit  reisverk  med  tak  over.  Veggene  var  a v  aften skulle de brenne ved av einer;  det var
                                             -
         spiler,  og bjørkeris  og eine vart tredd  ut _og  i det hele  juleveden»  (Vegårshei). - Ordtak:
         inn mellom deim. Billig og luftig» (Syvde).   «'Brenne  du  meg,  så  sud  jeg'  sa  eneren»
           Gutter, formodentlig over hele landet, har   (Hvaler).  - «'Legg  me  som  e  æ  vukse,  så
         foretrukket einer til å lage buene sine av.   brænne  e'  sa  eineren  (dvs.  legg  eineren  med
           Det  har  vært  vanlig  å  legge  einerkvister   nålene  opp,  så  får  du  den  til  å  brenne)»
         i  bunden  av  potetbingen  for  å  skaffe  luft­  (Lom,  Vågå). - Se  også  s. 4 1 3 .
                                      :
         sirkulasjon  (sml. Kr. Bugge  1 9 21  1 69).   «Einen veks som eit ugras i utmarka over
           Gryteskrubber o. I.  av  einer  har  vært  at­  heile  bygda.  Serleg  på  avsølsida  (sydsida),
         skillig i  bruk.  «Einer til gryteskrubber o. I.»   der det var lite eller ikkje skog,  var det den
         (S. Høland). - «I  sevjetida  ble  småkvistene  og lynget (Calluna vulgaris)  som dominerte.
         flådd og man laget kvistetuer og gryteskrub­  Dei har i dei seinare åra teke slik opp plassen
        ber; slike ble også laget av røslyng»  (Bærum).  i utmarka at den har blitt mest øydelagt som
        - «Einerbaret  til  sopelimar  og  til  å  skure  beitemark. Vanskeleg har det vist seg å fjerne
        treaskar på stølen med»  (Eikefjord). - «Især   einen  og  lynget  og,  dersom  ein  ikkje  vil
        på seteren brukte de enebar til å skrubbe med  brenne det vekk. Småeinen som veks på av­
        når de vasket»  (Fjaler).  - «Sprakebuske  og  sølsida, sat så fast i den våte, sure og steinute
        sand  til  mjølkaskane»  (Lavik;  også  Sunn­  jorda  at  det skulle stor kraft  til  å  rive  opp
         dal).  - «Einer  til  å  skure  alt  mulig  av  tre.   ein  eine  sjølvom  den var  aldri  så liten.  Det
        Småbuskar  til  golvkost»  (Hemne).  - Også  var  eit  tungt  arbeid  å  rive  eine,  og  serleg
         til  å feie med i ovnen og på dørhellen, og til   populær som brenneved var småeinen heller
        å tørke føttene på. «Brisk eller furu til å sope  ikkje.  Betre  både  til  å  rive  og  til  å  brenne
        ut av bakerovnen»  (Tjølling).            var  den  større  einen,  som  vaks  på  solsida.
           Einer  har  vært  viktig  som  brensel,  særlig  Den  kunne  ofte  bli  mannshøg,  ja  meir  til.
        i kyststrøkene; men også på setrene hvor det  Heile einen,  gjerne  med  røtene  på,  var  det
        til  dels  har  vært vanskelig å  skaffe nok  av  sjølskrivne  material  til  jonsokbrising,  i  alle
        annen ved.  Den  utstrakte rivingen av  einer  fall i dalane og fjellbygdene. Dei som budde
         omkring stølene bidrog effektivt til å  holde  nærare sjøen,  hadde gjerne ei tom tjeretønne

                                                                                       399
   409   410   411   412   413   414   415   416   417   418   419