Page 388 - Planter og tradisjon
P. 388

steder  innenfor  sitt  utbredelsesområde.  Om  drakk  man  for  brystsykdommer  (bronkitt,
        den noensteds er blitt likefrem utryddet kan  forkjølelse,  hoste). Også brukt for fordøyel­
        være vanskelig  å  si  med full  sikkerhet.  Det   sessykdommer»  (Uvdal).  -  «Mot  mage­
        er intet som tyder på at den noen  gang har  sjuke, som søtrotbrennevin eller kokt i mjølk»
        hatt  voksesteder  utenfor  sitt  nåværende  ut­  (Fyresdal).  - «Roten  oppskåret,  støpes  på
         bredelsesområde.                         brennevin»  (Hjartdal).  - «Søtrotbrennevi­
           I  sin  historie  danner  søteroten  på  mange  net  vart  bruka  til  smørje  mot  gikt.  Kokt  i
        måter  en  parallell  til  kvann;  men  kvann­  søt mjølk skulle roti vera eit framifrå  mid­
        planten  er  øyensynlig  gått  noe  mindre  til­  del  mot  laus  mage»  (Kviteseid,  også  Lår­
        bake,  til tross for at den,  i sterk motsetning  dal). - «Søtrot hev me jamt i huset. Fær kyr
        til søteroten,  ikke bare har vært et legemid­  eller kalvar  laus  mage,  kokar  me  søtrot for
        del,  men  også et populært nytelsesmiddel.   dei. Det hjelper heilt sikkert. Mest vanleg er
          Søteroten inneholder et bitterstoff  (genti­  det  å  gi  kyrne  søtrot»  (Rauland).  - «Søt­
        anopikrin),  som  bl. a.  øker  sekresjonen  rotlog har vore mykje brukt og er nok i bruk
        av spytt i  munnhulen og fordøyelsesvæske i   den  dag  idag.  Dei  henta  søtrot  i  sekkjevis,
        magesekken.  Dette  betinger  skolemedisinens  skuggeturka  henne,  karva  rotstokken  opp  i
        bruk  av  roten,  også  opp  til  vår tid,  som  et  småbitar  og  hadde  dei  på  flasker,  så  rende
         middel  til å øke matlysten og bedre fordøy­  dei vatn på og let det støype seg, som dei sa.
        elsen.  Lignende  bruk  har  folkemedisinen  Så  fort  kaivane  fekk  laust  liv,  rende  dei  i
        gjort  av denne  roten.  Men  som  så  of te,  når  dei  søtrotlog.  Det  batt  [bandt].  Dei  brukte
        en  plante  har hatt  en  rasjonelt  begrunnet  slik  log  på  folk  au  som  hadde  livsykje»
        folkemedisinsk  bruk  mot  visse  sykdommer,   (Rauland).  - «Kokt  i  øl  til  styrkemiddel»
        har folk også grepet til den som middel mot   (Valle).  - «Utkok  av  den  turre  roti  bruka
        helt  andre  lidelser  som  den  neppe  kan  ha   dei  ihop  med  andre  plantor  til  smyrje »
         hatt noen virkning på.                    (Valle).  - «På  brennevin,  universalmiddel.
           I foreliggende materiale er det notater fra   Gamle  Siri  visste  hvor  den  grodde  under
         27  herreder om folkemedisinsk  bruk.  Derav  Sandvassfjellet  i  Sandvasslia»  (Tonstad).  -
        er  det  7  herreder  hvor  den  enten  har  vært   «'De e løv i  søterota'  sa dei fyrr her i Etne.
        brukt  bare  til  husdyr  eller  både  til  folk  og   Kokt i  søt mjølk  vart den  bruka  mot  'laust
         dyr.                                     liv'.  Var  og  et  sikkert  middel  mot  gulsot.
           Til  innvendig  bruk  er  den  mest blitt  tatt  Dei karvar roti og har ned på brennevin, som
        som  søterotbrennevin  eller  kokt  i  melk.  I   får stå og trekke eit par dagar. Det er helde
         1 9   h.  er  den  blitt  brukt  mot  magelidelser,   for  eit  sikkert  middel»  (Etne).  - «På  Nes­
        særlig  diare.  Noen  eksempler:  «Brukt  i  tastølen kokte de søterot i fløte og smurte på
        Valdres  for  tæring»  (Etnedal).  - «Er  vel   såre  spener»  (Evanger).  - «Vart  kokt  i
        den planta som har vore mest brukt til lekje­  mjølk mot kversil på hestane»  (Aurland). -
        råd  til  folk  og  fe,  både  i  Valdres  og  andre   «Roti, rivi i mjøl, til krøter som hadde laust
        stader. Den er i  bruk  den dag idag.  'Vil  du  liv.  [En  annen  medd.:]  Når  eit  nyfødt  føl
        kalle  me  søte,  skal  eg  skaden  bøte,  men  vil  ikkje  skeit,  koka  dei  roti  i  kyremjølk,  slog
        du kalle  me beiskerot,  so  gjer  eg  inga  bot'»  den  lunkne  logen  på  ei  flaske  og  let  følet
         (V. Slidre). - «Ble kokt i melk, drukket mot  suge  han  i  seg»  (Vik).  - «Mot  maveonde,
        diarre.  En mann  [ca.  1 8 85-90]  betalte gut­  sure  oppstøt  osv.»  (Budal). - «De  brukte  å
        ter  kr.  2,- pr.  kg  for  helt  tørr,  ren  vare,   ha røttene hengende og brukte dem til medi­
        som  han  så  dro  omkring  og  solgte  på  flat­  sin,  mot  mest  alle  sykdommer.  'Det  var  nå
        bygdene»  (V. Slidre). - «Skjærsøtø,  det var  mest  for  å  ha  medisin'»  (Budal).  - «Ei
        rotstokken,  den turska  dei  o kokte so midel  samankoking  av  skæ/søtrot,  kvenolrot  og
        mot  magasjukø»  (Vang).  - «Etter  gamal  valdrianerrot var  holdt  for  å  være  ein  sers
        tru middel mot diarre hjå krøter og til folk»  dugande magemedisin. Men søt var den sik­
         (Hemsedal).  - «For  gørrsjuke»  (Hol  B).  -  kert ikke!  Rota  har og vore sanka og solgt.
         «Rota  ble  opptatt  ved  jonsok.  Kokevannet  Ein nabo, gamle Hans Løvrødshaug, f.  1848,

                                                                                       3 7 3
   383   384   385   386   387   388   389   390   391   392   393