Page 377 - Planter og tradisjon
P. 377

kuene»  (Sem;  det  samme  fra  Aurskog;  Eid­  lite igjen  av  denne  skikken  (også  notert  fra
         skog;  Andebu, Lardal). - «Var lett å  få tak  Luster),  men  den  ble  tatt  opp  igjen  under
         i  til kalvef6r om sumaren  når  kalvene  står   krigen 1940--45.
        inne»  (Kolvereid).  - «Kuene ville  ikke  ete   Medisinsk bruk av planten har ikke vært
        den  tørket,  men  om  høsten  slo  han  den  og  særlig  utbredt.  «Hele  planten  ved  begyn­
         ga  kuene den fersk  når  de  kom  fra  skogen  nende blomstring kokes i vann. Dette brukes
         om  kveldene,  da brukte  de å  ta den  ganske  så til bading  som middel mot engelsk  syke,
         villig»  (Elverum). - Også til grisemat kun­  rachitis» (Trysil). Bladene var bra mot bryst­
         ne  den  gjøre  tjeneste  (Melhus).  - Den  ble   syke (Hidra; S. Varanger).
         også brukt til å koke låg på og gitt til kuene   Når de kokte dravle, skulle den ha samme
         i  sørpe  (S.  Odal, tidlig om våren;  Elverum,  farge  som blomstene  av mjødurt,  skulle  det
         Løten).  Den  ble  skåret  om  sommeren  eller  være noe 'gagn i han' (Stryn).
         høsten, buntet til kjerv, og f6ret opp på sau   I  Åsane het det at hoggormen  skyr  mjød­
         og geit  (Inderøy,  Skogn,  Sparbu).      urt. En anvendelse som et mildt afrodisiacum
           Mjødurt  har  hørt  med  blant  de  plantene  er  rapportert  fra  Jølster,  hvor  en meddeler
         som  ble  blandet  med  salt  og  gitt  til  kuene   «fortel etter bestemor si at gjentene skulle ta
         (sml.  ]uniperus  og  Menyanthes).  Navnene  avkok av blada eller blomane av mjødurt og
         fæsaltgras og saltgras,  nevnt nedenfor, tyder  gjeve guten sin når han ikkje ville frie. Han
         på  dette.  Sml.  også  navnet  sjåkonngras  fra  hugsar  serleg  den  kviskrande måten ho for­
         N. Odal (nedenfor).                       talde  det  på,  som  det  skulle  vere  ein  djup
           I 0 og V har de brukt å gni bikubene  inn   løyndom».
         med blad eller blomster av mjødurt for å få
         bisverm til å gå inn i kuben. Skikken er gam­  Filipendula ulmaria i full blomstring er en
         mel  og  stammer  fra den  tid  da  de  brukte  plante som de fleste legger merke til, og det
         halmkuber,men den er ikke helt utdødd enda:  helt  litterære  navn  engdronning,  som  det
         Den er notert fra Askim,  Berg,  Idd,  Spyde­  fins  tilsvarende  til  på  mange  europeiske
         berg,  Torsnes,  Trøgstad;  Andebu,  Stokke,   språk,  var  især  tidligere  ganske  velkjent.
         Tjølling.  «Bestemor  hadde  bier,  og  når  hun   Også  navnet  mjødurt  er  blitt  sterkt  utbredt
         skulle  ha  svermen  inn  i  halmkuben,  smørte  gjennom bøker og skoler. Det er et gammelt
         hun  inni  kuben med  graset,  gned  så det ble  navn, men det er vanskelig å si om den ufor­
         grønt  inni»  (Stokke).  - «Hender  og  klær  andrete form mjødurt er gammel og stedegen
         gnidd med blomstene beroliger biene når en  på noen av de stedene hvor en nå kan treffe
         steller med dem» (Andebu).                på den, selv om det blir forsikret at så er til­
           Ved at  det  er  blitt  slutt på  å  lage  mjød,  felle. Der hvor navnet helt sikkert har levd
         fins  det heller ingen levende tradisjon om at  i bygdemålet uavhengig av bøker, er det som
        planten  ble  brukt  som  mjødtilsetning,  men  regel  sterkt  avendret.  Mens  Østlandet  og
        litt rester av annen lignende bruk fins:  Den  Trøndelag stort sett har helt andre navn på
         ble  brukt  på  brennevin,  «visstnok  kun  for  planten,er det især på Vestlandet at mjødurt­
         smakens  del»  (Balestr.),  og  den  kunne  bli   varianter fins, og det i en forvirrende form­
        brukt  ved  ølbrygging  (Ås,  som  låg;  N.  rikdom:
        Vågsøy), noe som også navnet ølgras (se ne-  Mjort,  m.,  eller  mjurt,  mjorta,  sjeldnere
         denf.) viser.                            mjært,  mjortegras,  Alversund (også  mjørter),
           Tradisjon  om at den  ble  brukt  til  te  som   Bruvik,  Hamre,  Haus,  Hosanger,  Masfj.
         vanlig  drikk  fins  noen  få  steder.  «Å  nytta   (også  mjorter),  Modalen,  Os,  Strandeb.
         mjødurtblad  til  te  har  eg  lært  av  ei  gamal   (mjært),  Voss  (mjaourt),  Åsane;  Askevoll,
        kone  frå  Bardu,  som  fortalde  at  dei  nytta  Aurland,  Bru,  Eid,  Fjaler,  Gulen,  Hafslo,
        denne planten til te i hennar ungdom»  (Sør­  Solund;  Eid,  Halsa,  Eresfj.  Vd.,  Halsa,
         reisa).  - «Skoltelappene  brukte  å  gå  i  hø­  Haram,  Stranda,  Straumsnes. - Mjørt  (lang
         sjåene  og  lete  seg  johannesgress,  som  de  ø),  Fusa,  Modalen  (Eksingedalen),  Os.
        kokte  som  te»  (S.  Varanger).  Ellers  er  det   Meurta,  meorta,  f.,  Granvin,  Jondalen

        362
   372   373   374   375   376   377   378   379   380   381   382