Page 350 - Planter og tradisjon
P. 350

dette frem av svarene som Norsk Etnologisk  tene i  småbitar so dei skulde nå vida utyver.
         Gransking  fikk  inn  på  sin  spørreliste  Sær­  Det er  kjent  her og bruka  ved  attlega.  Dei
         emne  1 5 :   Kveka ( 1 959), og som jeg har fått  hadde ikkje noko bedre å bruka ved attlege»
         anledning til å benytte. Det er for øvrig ikke  (Bjerkreim;  en  annen meddeler  forteller  det
         bare i Norge at kveke har vært brukt slik.   samme om en navngitt mann, Osmund Tore­
           Til  en  viss  grad  er  det  «graset»  som  har  son Hetland, f.  1 8 04, d.  1 8 78). - «En  gam­
         vært  nyttet,  som  annet  høy.  Det  har  vært  mel  tradisjon  sa  at  bøndene  fra  en  bestemt
         ganske høyt verdsatt, og det har også hendt  grend kom til nabogården og hentet kveke­
         at folk med vilje har sørget for å  få en god  røtter, småhakket dem og la dem ut i ny eng
         avling. Eksempler:                        for å få godt gras» (Hetland). - Etter gam­
           «Å så kveke er ikke kjent, derimot å bruke  mel  tradisjon  så  de på kveken  som  et godt
         den  som  engvekst  for  attlegg  av  åker  er  beitegras  (Randaberg).  - «En mann  sa han
         brukt den dag idag. Det er jo en lettvint og  ønsket han hadde noe  av  det  gode  graset
         billig måte for eng. En godt oppgjøslet åker  (han  mente  kveke)  som  de  hadde  på  nabo­
         gir en  ganske flott kvekeavling.  Tidlig slått  gården»  (Rennesøy).  - «En gamling sa  (ca.
         kveke er  et ganske verdifullt gras,  som  alle  1 9 1 5 )  at  av  kveken  ble  det  et  godt  gras»
         dyr gjerne tar. Men moderne jordbruk vil vel  (Årdal).  - «Eksinggresset,  strået,  ansees
         helst ikke være ved det» (Tynset). - «Kveke  som  godt  f6r  når  det  blir  tidlig  slått»
         var  et  leit  ugras,  men et  godt  gras  når  det  (Vikna).
         vart  slege  tidleg»  (0.  Slidre).  - «Det   Men mest var  det  'røttene'  (egentlig  rot­
         var vanlig  tale før at  kveka  var  et  godt  stokker) som ble nyttet. Dette har vært gjort
         grasslag, men alt i  1 8 70-åra tok bøndene her  over  hele  landet  mot  nord  til  Vikna,  men
         til med grasfrø når de la att åkeren til eng.  svært sjelden i  Ho,  SF, MR, ST og NT.
         Derfor er all tradisjon om kveka gått ut nå.   Tradisjonen om denne utnyttelsen av kve­
         Men  de  gamle  nevnte  at  kyrne  kom  seg  i  kerøttene er til dels ganske levende fremdeles.
         mjølka  når de  fikk  godt  berga  kvekehøy.  Nesten  uten  unntak  var  det  om  våren  at
         Men det var ikke så lett å berge, det tåla så  disse  røttene  ble  tatt  opp,  oftest  i  forbin­
         lite regn før det mugga og ble gult» (Sigdal).  delse  med  vårpløying  og  harving,  eller  når
         «En  rekna  kveka  for  godt  enggras»  (Gjer­  de  'grov  åker',  men  til  dels  har  folk  også
         pen).  - «Uppsop  fra  høyløda  vart  sådd  i  gått til det svære arbeidet å grave opp slike
         åkrane  før  ein  fekk  høyfræ  i  handelen.  Ei  røtter for å  få noe å  gi  kreaturene.  Røttene
         kone  her  i  sokna  som  gifta  seg  til  ein  gard  ble vasket, of te ved å  bli lagt ut i  en bekk.
         ein  fjerdingsveg  burte,  ca.  1 8 50-60,  bar  Så ble de gitt til dyrene, oftest rå, en sjelden
         med  seg  kveke  for  å  betre grasbotn  der ho  gang  kokt.  Det  var  helt overveiende  kuene
         kom»  (Øyslebø).  - «På  grensa  mot  Ve­  som  fikk  dem,  sjeldnere hest eller geit,  sau,
         gårshei, minst 4 km 'til næraste jorde' på an­  gris.  De  ble  regnet  som  verdifullt  f6r,  som
         dre  garder,  lå  det  ein  gard.  Det var  ikring  rimelig er,  for de inneholder bl. a. ca.  1 0   0/o
         1 8 80  bonden  fekk  sjå  ein  'åker'  av  kveke.  av  et  oppløselig og  lett  fordøyelig  karbo­
         Han  vart  so  begeistra  at  sjølv  um  bonden  hydrat. Men var det mye sand igjen på røt­
         som  eigde  kveka,  fortalde  at  det  var  eit  tene, var det uheldig for tennene. Noen eks­
         slemt  ugras,  so  hjalp  ikkje  det.  Han  fekk  empler:
         rive upp alt det han ville, hakka upp røtene   «Rota  ble  lagt  bort  i  havna  til  kua»
         noko  og  sådde  det  heime  på  eit  jorde»  (Askim).  - <-Både  rota,  og  planta  ellers,  er
         (Holt).  Dette  må  enten  ha  hendt  på  flere  blitt  gitt  til  kuene,  i  nødstilfeller  inn  i  vår
         steder, eller det er et vandresagn:  «Det er ei  tid»  (Kråkerøy).  - «I  gamle  dager  brukte
         segn om kveka i bygda: På ein gard fekk dei  de kvekerøtter, ofte slik at geita ble sluppet
         kvekerøter på ein annan gard, bar dem heim,  ut  i  åkeren  for  å  ete  opp  røttene.  Når  dei
         hakka  dei  små  og sådde  i  kornåkeren.  Sei­  reinska  ein  åker  med  mykje  kveke  i,  fekk
         nare  fekk  dei  arbeid  med  å  rydda  kveka  kua  røttene  slik  dei  var»  (Engerdal).
         vekk»  (Kvinesdal).  - «Bonden  hakka  rø-  «K vekerøttene  ble  sanket  mn,  vasket  og

                                                                                       335
   345   346   347   348   349   350   351   352   353   354   355