Page 325 - Planter og tradisjon
P. 325

Eneste  gang  dette  ordet  har  vært  festet  til  en  be­  de tilfellene hvor innledningen i  hovedsaken
         stemt art,  ble  det oppgitt av  en  meget god  informant   er  som  sagnet  ovenfor,  nevnes  her  bare  de
         i  Asker,  Nora Granberg, som navn p:1 Polygala vulga­  sakene som rådet omfattet.
         ris,  blHjær.  Denne vesle  planten  med  de eiendomme­
         lige bl:1, men stundom hvite, blomstene  gror  riktignok   ,  Våler  (Solør):  «'Ta  tysbast  og  vivang  og
         ikke  på  jorder  i  betydningen  dyrket  mark,  :lkerjord,   det  tredje  jeg  ikke  nemne  kan'.  Gjenta
         men  p:1 grasbakker og naturlig eng hvis bare konkur­  skjønte at den planten han ikke kunne nevne,
         ransen  fra  høyere  planter  ikke  blir  for  sterk.  Det  er   var  marihand»  (NFS,  H.  Skirbekk.  Også
         ganske sannsynlig  at  myril  blå  ogs:1  andre  steder  kan
         ha  vært  Polygala,  og siden  den  er omgitt av  mystikk   Kr. Østberg i  Morgenbi. 20.10.1901).
         kunne det ogs:1 passe p:1 Berthes trolldomsurt.   Lunner:  «'Du  skal  røyke  kua  i  tussbass,
                                                   vivang og marihand og  alt  det feite som tor
           « Vianvang  og  marihand,  tjyrublom  og  tolla rann' sa hulderkallen. Vivang skal være
         vendelrot, er kuas beste helsebot» (Skjåk. Det  Betula nana.  Jenta brukte det på seg selv og
         kan tenkes at tjyrublom her er sekundært og  ble fri for huldrekallen. Men han hevnet seg
         at det er blitt satt inn i stedet for tjyru, kan­  da de drog fra setra. Veien gikk langs Sves­
         skje for rytmens skyld. I Landstads etterlatte  vannet på et smalt og bratt sted. Der skremte
         notater fra T, s. 57,  står:  «Tysbast og tjøru­  han  kløvhesten  så  den  havnet  i  vannet med
         gras,  viervand  og marihand,  det  er godt  for  seterdråtten. Viken her heter ennå Møssmør­
         alle ting, det gev eg kyrinne mine, så mokkar  vika,  for  møssmør  rant  ut  så  vika  ble  brun
         dei  dubbelt  up  mot  dine».  Også  her  er  det  langt  utover»  (R.  Holtvedt,  fra  Hans  Goli,
         usannsynlig at  tjørugras skulle sikte  til  Vis­  Grua).
         caria.) - «Tysbast  og  viervann  er  godt for   N.  Aurdal:  «Vi'vann  og  ma'rihann»  (Et­
         alt  som  hende  kan»  (Uvdal).  - «Tivedbast   ter Trygve Bjørgo,  f.  1908, i  Olav  T.  Beito:
         og  vendelrot,  står  alt  ondt  imot»  (Kvam  Norske Målføretekster,  1967:  120. Merk en­
         NT;  vendelrot  sammen  med  tysbast  er  også  stavingstonelaget).
         nevnt ovenfor i et par folkemedisinske kurer   Hemsedal:  «Eit  segn  fortel  at  ei  gjente
         fra Trøndelag). - «Tive og  vive og kjerra i   brukte tysbast og viervang mot ein haugakall
         ei bot, e alle trolla imot» (Brønnøy, et eksem­  som ville ha tak i  ho»  (Bergljot Venås).
         pel  på  at  rytme  og  rim  kan  ta  makten  fra   Norderhov  (Soknedalen):  «Ta  ein  kvast
         meningen:  Vive  har  vel  vært  vivang,  men  av  tysbast,  vivand  og  marihand  og  leggje
         ingen har skjønt hva vivang var og har heller  framfyre senga»  (NFS J.  A.  Samuelsen).
         omformet ordet så det rimer på tive).       Al:  «'Tysbast  og  viervang,  er  god  for  all
           Den  magiske  virkningen av tysbast  er ett  slik mann'  var ei  råd som ei  kjerring  fekk
         av hovedpunktene i  et lite sagn  som  er  vidt  mot  ein  underjordisk  som hong  etter  henne.
         utbredt  i  Norge.  Det  gjelder  en  huldrefrier  Ho  skulle  ha  dei  sakene  på  seg»  (J.  A.  Sa­
         som kom kveld etter kveld og ville inn til en  muelsen).
         jente.  Hun,  eller moren,  lurte ham til  å for­  Kviteseid  (Brunkeberg):  «En  kone  havde
         telle  hva  for  råd  de  skulle  bruke  mot  en  en ko, som ikke vilde  melke f roe. En kveld,
         huldreokse som ville til en ku de hadde. Han  som  hun  bedrøvet  herover  kom  fra  fjøset,
         svarte at de skulle bruke visse saker, og blant  hørte hun det sang i en haug tæt ved:  'Vier­
         dem nevnes som regel tysbast. Neste kvelden  vånd og marihånd og amoren den goe,  gjev
         hadde gjenta utstyrt seg med disse remediene,  kyri det, so mjølkar ho froe'»  (NFS, Moltke
         og etter  det fikk hun være  i  fred.     Moe).
           Det  rådet  som  huldrekallen  ga,  varierer   Fjell:  «Jau,  seie  tunman'n,  de  ska  kjøpa
         en del i form og til  dels i innhold fra sted til  stubast på abetek»  (NFS,  0. J. Rong).
                                                            ·
         sted.  I  Norsk Folkeminnesamling, Oslo, fins   Aurland:  «Tybast  var  god  for  mangt.
         en  samling  utskrifter  av  opplysninger  om  Kvister  av  den  skulle  ein  bera  på  seg  mot
         dette  stoff et.  Den  følgende  oversikten  byg­  hulder og trollpakk. 'Tybast og låna  ( = tjø­
         ger  for  en del  på  disse utskriftene,  sammen  ra)  skal  du  bruka  mot  elsk,  mi  kona.'  Det
         med opplysninger som er kommet til  på an­  galt  både  for  folk  og fe»  (Atle  Juul).
         dre  måter  (se  også  Hagen  1942:  316).  - I   Balestrand:  «'Tybast  og  låne,  friar  både

         310
   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329   330