Page 261 - Planter og tradisjon
P. 261

einstabb  hel bjørkelau» (Hidra).  - «Et godt   Silkeneveren  var  for  resten  ikke  bare  av
         middel  mot  øreverk  var  bjørkeblader  som  det gode: «Når ein skov bjørk til krytterfor,
         var plukket før  St.Hans» (Høvåg).  - Lauv  måtte  ein  passa  vel  på  å  få  av  den  inste
         tatt før 2. juli var middel mot gikt, tannpine  nevra, sylkjenevra, for kom ikkje den vel av,
         o. a. (Nordreisa). - «De kokte rispet bjerke­  kom  ho  att  i  smøret.  Det såg ein  på  det  at
         lauv og drakk avkoket mot nyresykdom» (Y.   smøret spratt upp og skrylla  seg  under  kni­
         Sandsvær).  Bjørkekvae mot sår (Randesund).   ven når ein skrapa  det»  (Ål).
           Et  utbredt  middel  på  sår  hud,  sprukne   Knust tørket bjørkebork var strøpulver for
         lepper, frostsår, verkefingre har vært bjørke-...   barn  (Valle;  Syvde).  - «Finstøytt  turka
         olje, også kalt bjørkesmorning  (Glåmos):  En  bjørkebork på sår er bra for å få dei til å gro
         varmet en frisk bjørkekvist og presset ut saf­  snart,  helst  noko  gamle  sår,  som  det  renn
         ten  (N.  Aurdal,  Uvdal,  Glåmos),  ellc:r  en  vatn or» (Drevja). En vidje, vridd rangsøles,
         laget den av en sopelime,  soplimolje  (Sands­  og  bundet  omkring  en  forstuvet  fot,  var  et
         vær),  solvoli (Vågå,  av solv,  lime):  En tente  godt  middel  (Hålandsdal;  Eid  SF).  Treak
         på en kvist fra en tørr sopelime og holdt den  kokt  av  bjørkesøvju  skulle  være  godt  mot
         brennende  kvisten  loddrett  ned  mot  koldt  krim  (Uvdal).  Finskrapt bjørkebork  i  melk
         jern,  f. eks.  en  øks,  hvor  det  da  samlet  seg  ble  gitt  til  smågriser  som  hadde  'skitå'
         en  gul  tjære  (Elverum,  Y.  Sandsvær),  eller   (Syvde).
         en holdt en kvist, eller skaft-enden av limen,   Fyllekummar  blir  stundom  satt  i  forbin­
         mot et varmt jern (Vågå;  Velfj.).  «Dei sette  delse med bjørk.  I  litteraturen  går dette til­
         varme  på  ein  knupp  på  ein  sopelime-kvist   bake til Hans Strøm i Søndmørsbeskrivelsen
         og tok so den vesle brennskurva av. So sette   (1762:  169,  Pl.1;  se  også  Lid  1944,  Natvig
         dei  kvisten  mot  ein  blank  øksevigg  og  tok  1937).  Han  beskriver  og  avbilder  hva  han
         so  olja  fra  økseviggen  med  fingrane  og  kaller galler på Betula, som skal være forår­
         smurte på såret. Dei brukte slik olje, bjørke­  saket av Cynips betulae.
         ølje eller sopelimølje, i sprekker i lippene og   På forespørsel uttaler dr. philos. Alf Bak­
         i  andre  sår.  Den  svei  voldsomt»  (Modum).   ke  (i  brev  av  13.3.1956)  om  Strøms beskri­
         «Bestemor pleide brenne  bjørkekvister og  la  velse  følgende:  «Hans  'galle'  er  en  kokong
         oljen  dryppe  ned  på  frostsår»  (N.  Aurdal,   av  en  bladveps,  Trichiosoma  vitellinae  (L.).
         en 70-årig meddeler). Slik olje ble i Elverum  Dalla  Torre  har  ført  Strøms  dyr  til  denne
         brukte mot tannverk, idet de hadde den inn  arten i  sin katalog.  Arten lever ikke  på Be­
         i  hullet  i  tannen.  «Mot  ringorm  var  brukt   tula,  men på Salix, vanligst på S.caprea. Det
         bjørkekvae.  En  kvist,  helst  av  en  gammel  er mulig at arten lever på bjørk på Vestlan­
         sopelime,  ble  opphetet  så  den  gav  fra  seg  det, men det er også mulig at Strøm har hatt
         en veske som ble smurt på ringormen» (Opp­  feil  opplysninger.  T.lucorum  L.  lever  på
         dal; samme fra Seljord: «ulje» ).         bjørk,  det  kan  være  denne  arten  Strøm  har
           Silkenever  har  spilt  en  ganske  stor  rolle   funnet.»  - Også  Krogh,  som  døde  1783,
         i folkemedisin og til dels overtro.  «Av bjørk  men  hvis  Nordmørsbeskrivelse  ble  trykt
         flekket  man never,  og denne never flekkedes   1813,  gir en utførlig omtale  av  'Fylla-Kum­
         i flere tynne neverer; den siden av den tynne   mer' (s. 198).
         neveren  som  hadde  vært  nærmest  savien  på   Tradisjonen om fyllekummar har levd vi­
         bjørken,  lagdes  over  såret  utenpå  granko.   dere til idag,  som det går frem bl. a.  av føl­
         Haddes  ikke  tråd,  flekkedes  bast  av  eini  gende:  «Frydlekubmar,  puppestadiet  av  in­
         eller  vidje  og  man  bandt  ikring.  Når  såret  sekt  på  bjørk,  var  brukt  til  kyr  mot  visse
         var  behandlet  på denne måte,  var  de  gamle  sjukdomar»  (Hamre;  frydlekubmar  formo­
         sikker  på  at det  snart  grodde  sammen.  Dog  dentlig  lokal  forvanskning).  - «Fyldekum­
         hvis  man  hadde  hugget  gjennom  klærne,  så   mer, som vi find på skogen, brugt til medde­
         måtte hullet i klærne snarest mulig syes sam­  sin  på  bæst  for  full  mave.  Er  en  sort  liden
         men  hvis  såret  skulle  gro»  (Leksvik;  silke­  bomme  med  et  dyr  inni,  det  er  en  humle»
         never  på  sår  også  i  Nissedal).       (Hafslo.  En mottatt prøve var en kokong av

         246
   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266