Page 229 - Planter og tradisjon
P. 229

folk  fra  fjellbygder  som  drog  omkring  på  kvann.  Skogforvalter  F.  Heimbeck  hørte
        Østlandet:  «Surne gamle, ei var 8 8   år, fortel  navnet  av  flere  personer  (medd.  1937).  Det
        at med dei var unge, gjekk valdressar og gud­  går  også  inn  i  et  stedsnavn,  Anneliskardet,
         brandsdøler  og  seide  kvannrot  og  søte.  Dei   N.f.  Stendalselven,  «fordi  der  vokser  anne­
         hermde etter ein valdres:  'Kjøp kvanne har!   lirot». Kjøpmann M. Lothe, som har oppgitt
         Ho  er  god  for  støt  og  sting,  og  ho  styrke   vermelrot  som navn  på  Valeriana  fra nabo­
         forstanden med',  sa han. Dei hadde på bren­  herredet  i  Bjørnør,  Roan,  opplyste 1937  på
         nevin og  laga støypels av det.  So brukte dei   forespørsel:  «Det  siv meg  fyre  at  Valeriana
         det til medisin både for folk og krøter» (N.  har  vore  kalla  vannelirot,  men  tør  ikkje
         Land).  En  80-åring  i  Biri  forteller  at  mens  segja det visst.»  Dette kunne tyde på at  an­
         han var smågutt, kom det of  te en mann over   nelirot  skrev  seg  fra  Valeriana;  men  Ange­
         fra  Ringsaker  som  gikk  omkring  og  solgte   lica  synes mer sannsynlig.
         'søte  og  kvanne'.  Lignende  i  Hemsedal   Det  må  også  være  ordet  Angelica  som
         o.a.st.  (sml.  Asbjørnsen:  En  halling  med  opptrær  på  Hitra  i  formen  andelirot,  som
         kvannerot).                               en  av  ingrediensene  i  «ei  kuflask»,  sammen
           Kvannerot har som kjent vært sanket for  med «dyvelsdrekk  [ en annen oppgir drivels­
         salg  og  også  utført  fra  landet  i  betydelig  drekk],  bøvergjell, opideldokk» o.a. Foruten
         mengde gjennom århundreder. Dette fins det  disse sakene,  som de kjøpte på apoteket, tok
         enda  en  del  tradisjon  om  rundt  i  bygdene,   de  også  «raudopp  og  kvitdopp  [ T rifolium
         mest  på  Vestlandet.  I  K vinnh.  solgte  Mons   pratense og repens] ,   rognbork som dem skava
         Olavsson  Omvik  i  178 7   2  våger  og  2  bpd.   og  finhogg,  brennhetta  tok  dem  au»,  og
         [i  alt  48  kg]  angelicarot  til  Svaneapoteket i   dessuten  altså  andelirot.  Hvis  ikke  også
         Bergen.                                   denne har vært blant dem som de kjøpte på
           Å tygge kvannerot skulle være et vern mot  apotek,  må  den  antakelig  ha  vært  rota  av
         smittsomme  sykdommer.  Dette  er  et  gam­  Angelica silvestris eller kanskje heller strand­
         melt råd i  skolemedisinen,  men det fins også  kvann,  for f jellkvann vokser ikke på Hitra.
         bevart i vår folkemedisinske tradisjon.  «Rik­  (Kuflask  hadde de  ganske vanlig stående til
         tig gamle folk har fortalt at dem tok kvenn­  påkommende tilfelle på gårdene i Trøndelag,
         stutrot  i  munnen og togg  på,  når dem  gjekk  delvis også på Østlandet og andre steder; den
         inn  der  det  var  sott;  det  skulle  verje  mot   skulle  gjerne  inneholde  7  eller  10,  sjeldnere
         fengd,  smitte»  (Vinje  ST,  lignende  Ulvik).   14 sorter.  Den ble kjøpt ferdig på apoteket,
         Til  dels  røkte de mot smitte (Kvikne og Os,   eller brygget med droger som de delvis sam­
         Glåmos).  Slik  desinfiserende  røking  kunne   let  selv.)  Som nevnt ovenfor er navnet An­
         gå  for seg ved at de hadde rota  i  vanlig  to­  gelica  blitt  brukt  i  Eide  AA  om  rot  av
         bakkspipe  (Velfj.).  - «Rota  brukt  for  å   strandkvann.
         forebygge  smitte»  (Lebesby).              Som medisin til husdyr har kvannen ellers
           Et  minne  om  vekselvirkningen  mellom  først og  fremst vært brukt til  kyr  etter kal­
         skolemedisin  og  folkemedisin har vi  antake­  ving,  «om dei  ikkje greidest»  (Meløy),  «når
         lig i Mosvik.  Der  fortelles  det om en plante  kua  hadde vansker  med  å  røyta  greione»
         som  het  anelirot.  En mottatt prøve  viste  at  (Evanger),  «for  at  kyrne  skulle  greie  seg»
         dette var kvann. Her var rota i gamle dager  (Bodin),  dvs.  bli  kvitt  etterbyrden.  Men
         blitt  brukt  som  medisin  mot  magesykdom­  stundom kunne  de  legge  en annen  mening  i
         mer  og  som  erstatning  for  tobakk.  En  70-  det:  «Blomsterstenglen,  før  blomsten  var
         åring fortalte  at  i  hans  barndom  var  det  sprunget  ut,  ble  gitt  til  kyr  etter  kalvingen
         flere  samefamilier  som  årligårs  kom  for  å   for  at  ikke  etterbyrden  skulle  gå  i  forråt­
         hente  anelirot  til  medisin.  Navnet  må  være  nelse før kua fikk kvittet seg med den,  altså
         en  forvanskning  av  skolemedisinens  Ange­  ikke for å drive den ut» (Elsfj.). - Folk tok
         lica.                                     inn  kvannebladene  om  sommeren,  buntet
           I lys av dette tilfelle fra Mosvik skulle en  dem  sammen  og  hengte  dem  til  tørk  ( eller
         tro  at annelirot  (i  Osen)  også  må  gjelde  de  fineste  stilkene  og  blomstene,  Stryn).

         2 1 4
   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234