Page 224 - Planter og tradisjon
P. 224

vokse  nokså  nær  hverandre.  Men  også  når  Noen eksempler:
         det gjelder f  jellkvannen alene kjente de til at   «Her  har  me  f  jellkvann  langt  inne  i  ein
         det  var  forskjell  på  den.  En  sjelden  gang  dal,  og  i  farfar  si  ungdomstid· kring  1 8 80-
         kan  en  få  generelle  opplysninger  om  hva  åra  samla  dei  noke  av  den  når  dei  var  der
         slags voksebetingelser som folk mente gir god  inne.  Kvannen  var  søt  og  god  i  smaken»
         eller mindre  god k:vann:  «Han vert best på  (Forsand).
         smak i våte fjellskreder med lite sol; i ei turr   «Tidlegare var det skikk at ungguten drog
         skrede  som  vender  mot  sud  og  har  mykje  til fjells for å henta heim kvannje og kvann­
         sol, vert han beisk på smak og trivst dårleg»  jerot.  Det  foregjekk  helst  på  den  måten  at
         (Norddal). Eller helt motsatt: «Dei som voks  gutane i  grenda reiste til fjells laurdagskvel­
         på turr mark i  Mosurd-kupa, Store-Kvann­  den  og  var  i  kvannjegrø  om  natta  og  bar
         grø  eller  Storefonnholtane,  var  søtest.  Dei  kvannjene  med  heim  sundag.  Her  veks
         som  voks  i  sikje  (vått  lende)  var  surare » .    kvannjene langt til fjells; det vart reine fjell­
         (Jølster).  - «Kvannol  som  veks  høgt  til  turen  til  dei  beste  kvannjegrø»  (Jølster).  -
         fjells  er  søtare  og  betre  enn  den  som  veks  «Unggutane  slo  seg  saman  og  gjekk  (går
         langt nede i liene eller dalbotnen» (Oppdal).  enno)  i  kvannane  (vågalt  ofte,  ulendt  til
         - « S løkjen  er  søtast når den vokser i  lune  fjells). So kom dei nedatt på stølen og var der
         daler,  bitrere  ut  mot  havet»  (Gimsøy).  -  om natta. 'Vi gjekk oppi Solinova septesoke­
         Eller  det  heter  mer  spesielt  at  på  de  og  de  af  ta  [2.  juli]  etter  kvanner.  Dei  fekk  nok
         stedene visste folk at det vokste god kvann,  ikkje sove mykje stølsgjentene den natta, avdi
         mens på andre navngitte steder var den bit­  vi hua slik.  Men vi var ikkje ned på stølen,
         ter og skarp; det kunne også hende at det het  men  hadde  tids  korne  oss  heimatt  med  bø­
         at en  ble  syk av å  spise den som vokste på  rone  våre.  Dei  åt  so  mykje  kvanne  at  dei
         et  bestemt  sted.  Til  dels  har  folk  ment  at  vart  såre  på  lippene  og  fekk  utslett  (som
        kvann «med rød legg» var den beste.       ros). Vi sende til farbror i byen. Jan drengen
           Ofte kan en få høre at det er barna som  vår,  som  reiste  til  Bergen,  skreiv  støtt  etter
         spiser  kvann.  Stundom  kunne  de  finne  den  kvanner, som vi sende han . . .   Gjekk i kvan­
         når de gjette eller om de var med på setra,  nene  med  same  slåtten  byrja,  helst  laurdag
         eller de kunne få den som en gave av voksne  etter, med nons  tider,  og kom heimatt utpå
         som  kom  hjem  fra  fjellet.  Men  voksne  har  natta med store børor. Ein vart svolten av å
         også  selv  spist  den,  og  fremfor  alt  har  det  ete  kvanne.  Per  i Bakken og Tore  Veiteberg
         vært ungdommen som har satt pris på  den.  reiste  i  kvannene  og  tenkte  seg  til  å  ete  på
         For mange  har nok  « k vanneturene»  i  lange  stølen. Dei tok med blad og jol i slike børor
         sommerdager og lyse netter hørt til de aller  at dei heldt på ta føre. Då dei kom  attende
         kjæreste minner, særlig nordpå og i de indre  på  stølen,  var  dei  so  nedfor  at  dei  kunne
         delene  av  Vestlandet,  samt  i  fjellbygder  ikkje  ete.  Dei  laut  leggje  seg  å  kvile  fyrst.
         ellers.                                  So  kasta  dei  opp.  Og  då  smaka  maten . .   .'
           Å gå ut for å sanke kvann kunne de kalle  Kvart år skar vi oss børor med  kvanner  so
         å  «gå  i  kvannto»  (Tysfj., Valberg,  Øksnes),  visst.  Helst  septesoke-dag  aftan,  eller  ein
         «åt jølgrøa»  (Voll), «gå i  sløykskog»  (Hatt­  laurdag  kveld  med  non  gjekk  vi,  gutar  og
         fjd.)  eller  «i  kvannskogen»  (Meløy).  I  Jøls­  gjenter.  Gutane gjekk høgre opp. Dei span­
         ter kunne de si «gå i kvannene» (en parallell  dera  på  gjentene  som  måtte  love  å  plukke
         til «gå i bæra » ,   «gå i moltane»  ).   bær (tyttebær) i  forklædet sitt til gutane om
           Det var i  juni, ved St. Hanstid, at kvan­  hausten i  staden.  Og mor og faster måtte få
         nen var best, men det kunne nok hende, iall­  kvanner kvar  dag no frametter. Eg sende til
         fall på visse vokseplasser og i visse år, at den  syster mi som var gift. Barna sl  ost om kvan­
         kunne være god til langt ut i  juli.  Ofte  ble  nene,  men  dei  torde  ikkje  ta  or  kvanne­
         det til at ungdommen laget fellesturer for å  børa  som  låg  på  tunet,  før  drengen  vakna
         sanke  kvanne,  dels  for  bare  å  spise  den  på  om morgonen og delte ut fangsten sin (Veite­
         stedet, men oftest også for å hente den hjem.  berg).  På  Befring  gjekk  ungdomen  i  kvan-

                                                                                       209

         14  - Planter og tradi,jon
   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229