Page 225 - Planter og tradisjon
P. 225

nene  og  leika  borte  i  dalen  om  natta.  På   før  den  trænet,  - det  var  skikk  å  h a   en
         nedste Jølster gjekk gutane med non laurdag  sløyketur  hver  sommer,  og  den  ble  da også
         etter kvanne; so hadde dei med seg til kyr­  hengt inn og tørket til vinters for å gi dyra
         kje og spandera» (Jølster).               en  smakebit  gjennom  vinteren»  (Sortland).
           «Det var  årvisst å gå åt 'jølgrøa',  der det  - «De kunne dra milevis etter den tidligere»
         voks kvann,  som vi kallar 'etande-jøl', i hå­  (Vefsn).
         ballen.  Ein  fann  heile  børar  ved  surne opp­  « Ved  århundreskiftet kom folk fra  Indre
         komer.  Ein bar  heim»  (Voll).           Senja  til  Ytre  (Berg)  med  bører  av  sløke
           «I  mine  guttedagar  og  utover  var  det   (ikke sløkje). Det var blomsterstengelen, som
         skikk at  vi  samla  oss  ein  del  ungdomar  og   ble  spist  ved  sankthanstider  da  den  var
         drog  opp  i  liene  eller  til  fjells  for  å  finne   'utræna'.  De  byttet  den  i  stomp  (brød)  og
         kvannol.  Som  bladplante  tok  vi  den  aldri,   finere  søtfiskslag.  Sløke  ble skrellet før spis­
         den  var  halden  for  å  vera  beisk  og  ikkje   ingen»  (Berg  Tr).
         etande.  Det  var  berre  dei  unge  stilkane  før   Det  har  - som  det  også  går  frem av det
         'høna'  var  utsprotte.  Den  måtte  takast  på   som  her  er  sitert  - i  stor  utstrekning  vært
         forsommeren,  ikring  St.Hanstid.  Tiden  når   vanlig at de ikke bare har spist kvannene på
         den er brukbar,  kan elles vera svært tøyeleg   stedet, men også har tatt dem med seg hjem.
         etter  som  året er  til  og staden den  veks  på.   Dette har ofte ført til at de er blitt solgt. Om
         I  bakli der  eller  høgt  til  fjells  kan  ein  finne   dette kunne det formodentlig skaffes mange
         brukbar kvannol langt ut på sumaren. Denne   opplysninger.  Noen eksempler:
         skikken med å finne kvannol er visstnok no   I Stordal, i begynnelsen av dette århundre
         omtrent  gått  heilt  av  mote  her  i  traktene,   inn til  1 9 1 4 ,  bar  de  til  bygds  store  bører  og
         sidan det vart vegar og cyklar  og  bilar  osb.   solgte  for  1 0 - 1 2   øre  stykket  på  kirkebak­
         Det var meir einsomt før i tida, så ein måtte  ken.  Også  andre  steder  ble  det  i  samme  tid
         noko  finna  på  til  tidtrøyte»  (Oppdal).   hentet hjem store mengder for salg:  «I gamle
         «K vannol var sanka i hå bollen og bore heim  dagar var det ein viss regel kvart år, på for­
         i store svolkbøra» (Oppdal).              sumaren,  at  unge  gutar  skulle  til  fjells  å
           «Det  var  alminnelig  skikk  i  1 8 80-1890-  samle 'jol' for salg. Det var ofte ei hard tørn
         årene at ungdommer drog til fjells for å spise  å  komme  seg  heim  med  dei  store  og  tunge
         og  bære  heim  kvann  og  sløyk,  helst  sløyk.   'kujolbyrdene'.  Oftast var det um laurdagen
         I min ungdomstid var jeg med på flere sånne  dei sanka jol,  for  um sundagen reiste dei til
         turer,  og vi var  ofte  mange  i  lag,  som  drog  kyrkje og seide varene,  som i  dei dagar var
         til  K vannhagalia  og  Si rikvanna  om  sønda­  svært  ettertrakta»  (Norddal).  - «Kvainn
         gen,  for  der vokste  den  beste  sløyka.  Da vi   var mer kjent før,  visstnok derav at den da
         kom heim til gården hvor vi startet fra,  sam­  ble ført til 'torvs', dvs. at jordeieren eller en
         ledes alle på gården,  andre  kunne  også være  annen skar kvainn og førte buntevis til kir­
         møtt frem,  og holdt sløykgilde»  (N.  Rana).   kestedet,  helst  lørdag når  der  var  møtt opp
         - «Det  kunne  henda  at  ungdom  'gjekk  i  mange folk til kirkesøndagen,  og den solgtes
         sløykskog'. Meir vanleg var det der heime at  for  noen  ører,  etter  størrelsen  opp  til  1 0 -
         gjetarane bar heim heile bølar med sløyk til   1 5   øre stykket, og spistes på stående fot i det
         heimefolke, ja kunne ymse  høve  få ikkje så  fri. Den gikk også under navn av sløke. Kan
         fåe  skillingar  for  umaken.  Noko  'kvanne­  godt  hende  at  denne  forretning  så  å  si
         gilde'  har  eg  kje  høyrt  om»  (Hattfjd.).  blomstret i 80-årene. Dette varte utover 90-
         - « Vi  gikk  til  fjells  eller  ut  på  en  eller  årene,  men  mindre,  og  fra  hundreårsskiftet
         annen holme hvor det pleide  vokse  sløykja,   var  det  slutt»  (Skjervøy).  - «Man  skar
         alene  eller  flere  i  lag,  for  å  hente  sløykja.   stammen  av  tett  ved  rota,  og  tok  alt  hjem
         Det  hele  gikk  for  seg  som avveksling  i  da­  fra  fjellet  i  store  bører.  Undertegnede  har
         gens  strev  og  uten  alt  'ceremoniell'.  Men  båret  mangen  bør  hjem,  og  har  også  solgt
         turen  ble  helst  foretatt  en solblank sommer­  sløykja  på  torvet  i  Tromsø»  (Hillesøy).
         natt»  (Hillesøy).  - «Folk  pleide  spise  den  - Det  er  også  andre  steder  den  har  vært

         2 1 0
   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230