Page 222 - Planter og tradisjon
P. 222

kvann  forekom  i  en  hage,  kan  det  kanskje   her.  Derimot  er  det  ingen  grunn  til  å  tvile
         ha  vært  en  blanding,  for  kvannplantene  på  at  det ligger  en  gammel  og riktig tradi­
         hybridiserer lett).  En måtte ikke skamskjære   sjon bak en opplysning som denne fra Valle:
         planten,  det  måtte  stå  igjen  minst  to  blad.   «Dei  sanka  kvonne  i  kvonnegrøe  og  brukte
         «Når  kvannen  hadde  tre  'grener'  ( =  blad),   ho  til  mat.  Gople,  kvonne  og  turte  vart
         tok  man  det ytterste »  (Voss) .        nytta til mat, serleg av fatigfolk. Korleis dei
                  a
                                   o
           Bruken  v   kvann, både vill  g   dyrket, har  laga ho til, har eg ikkje fått greide på »  (sml.
                                                                                p
         vært  ganske  mangeartet.                 Campanula  latif.  og  Lactuca  al . ) .   Også  i
           Kvann  har  vært  regnet  som  'folkemat';  Bykle  heter  det  at  kvannestilker  ble  spist
         det var tillatelig for barn å spise den (i mot­  liksom turt, og i Røldal at planten «har vore
         setning til mange andre saker som barna of te   brukt som matplante frå eldgamal tid ».  - I
         mer  måtte  lure  seg  til),  og  voksne  tok  den   Al  blir  det  opplyst  at  «driftekarane  brukte
         også mer og mindre regelmessig. Den ble reg­  planta  i  staden  for poteter ».
         net  som  nærende.  I  Uvdal  fortelles  det:  « I    De  sikreste  og  mest  detaljerte  opplysnin­
         gamle  dager  var  det  e n   gang  t o   smågutter   ger om  bruk av kvanne i  husholdningen får
         som  gikk  seg  vill  på  fjellet.  De var brødre.   en fra N.-Norge, både fra fastboende og fra
         De  hadde  ikke  mat  med.  Den  eldste  drog   samer.  For samenes  vedkommende  begynner
         opp  på  fjellmyrene  for  å  finne  molter  til  å   det for øvrig  alt i  Rørosdistriktet;  det  opp­
         mette  seg  med.  Men  han  omkom  av  sult.   lyses  at  blant  Riasten-samene  heter  det  at
         Den  yngste  søkte  ned  i  en  fjelli  og  fant   « s tengelen  av  kvanne  ble  kokt  som  maka­
         gvånnul,  som  han  spiste  stilkene  av.  Dette   roni» .   I  N  og  Tr  har  den  øyensynlig  vært
         greide han å livberge seg med inntil det kom   brukt  som tilskudd  til annen mat dels  for  å
         folk  og  hjalp  ham  heim  til  bygda.  Da  sa   drøye den, dels  for  å  krydre den og  kanskje
         han  følgende  som  senere  ble  til  et  ordtak  i   også  for  å  dekke  et  ubevisst  vitaminbehov.
         bygda: 'Gvånnulen i lia han fødde me so vel,   I  N.-Rana  heter  det:  «Tradisjonen  vil  vite
         men møltun uppå fjelle svelta bror min ihel'. »   at  de  i  nødsårene  tørret  og  malte  kvann
        ·Samme  historie  fins  riktignok  på  andre  ste­  [ = bladstilkene] og sløyk  = [  blomsterstenge­
         der om  andre planter  (sml.  Eriophorum),  så   len]  til mel  og blandet  sammen  med mel av
         den er helt uhistorisk. En kan ta den som et   'gudslån'  til  suppe  eller  graut».  På  samme
         uttrykk  for  at  kvannen  ble  satt  pris  på  og  måten brukte de her også høymo! (se Rumex
         regnet  som  mat;  men  en  annen  mening  kan   longifolius).  Likeens  heter  det  i  Hillesøy:
                                            )
         en  også  få  høre  (sml.  Lactuca  alpina .   -  «Planten har etter tradisjonen vore nytta tfl
         Det  var  nok  ikke  bare  som  nytelsesmiddel   folkemat  fra  uminnelige tider,  serleg i  miss­
         den ble spist av gjeterguttene i  tillegg til det  vekstår saman med syrgras (matsyre). »
         de hadde i  nisteskreppen,  for det kunne ofte   Ellers  var  det  i  N.-Norge  ofte  brukt  å
         være  magert  nok:  «Når  eg  var  gjetargut,   spise  kvann  oppskåret  i  småstykker  og  lagt
         kom  det  ofte  væl  med  attåt  turre  maten  å   i  melk  (bl. a. notert fra Harran i  NT; Hatt­
         finna  ein  saftig jol.  Ho  mor  sa  meg  korleis   fjd., N.-Rana, Vefsn, Velfj., Nordreisa). Dette
         eg skulde renska  jol »  (Tresfj.). - «En  'gag­  gjaldt  til  dels  både  bladstilker  og  'sløyk­
         ni'  gjeter måtte ha med seg sløyk i  'jeltmat­  pongar'. Noen eksempler:  «Torten og kvann
         sekkjen'  når  han  kom  heim  om  kvellene»   vart  nytta  til  mat.  Serleg  finnane  brukte
         (N.  Rana).                              mykje  å  ha kvann  og  torten  i  reinmjølk  og
           Likevel,  nlr  det  gjelder  bruken  av  den  i   gøyma til  om  vinteren.  Dei  vaska  reinvom­
         husholdningen, tillaget som andre matemner,   mer og ha mjølken på »  (Harran). - « S løyk­
         kan en  formodentlig lett komme  til  å  over­  pongar  vart  og  hatt  i  mjølk  og  ete.  Serleg
         drive betydningen  av den.  Grønnsaker i  det   var  det  reinmjølk som  var gøyma  frå  haus­
         hele  tatt  har  ikke  spilt noen  stor  rolle i  det   ten  til  ut  på  vinteren  på  blåser  tillaga  av
         daglige kostholdet i  Norge,  så  det  er  neppe   reinmager,  og  så  vart  det  hatt  sløykpongar
         riktig å legge svært meget i noen kortfattede,   og sløykstenglar, og syrgras ( Rumex acetosa)
         detaljløse opplysninger som en kan få hist og   i  blåsa  saman  med  mjølka.  Kanskje  aller


                                                                                       207
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227