Page 165 - Planter og tradisjon
P. 165

fjella  som  har  kvitmåså,  på  skiferfjella  er   hauga  for  dagen.  'Setjing'  og  'merking'  er
         det meir  grasbotn» (Folldal. Etter opplysnin­  um  lag  som  Kleiven  nemner  i  boka  frå
         ger  fra Borghild  og  I  var  A.  Streitlien,  sam­  Vågå.  Kvitkrull  er  rekna  for  beste  mosen,
         menarbeidet og noe forkortet).            men det kan nok bli med både gråmåså,  gull­
                                                   skinn,  grønlav  og  kjerringkjørr.  Navnet
           «Rensmose  brukes  fremdeles  som  krøter­  krotomose  kjenner  eg  ikkje.  'Kroto'  er  her
         f  6r.  Om  høsten,  da  det  duskregner,  samles  namn  på  dei  restane  som  blir  att  når  ein
         den og settes  i  passelig  store  hauger.  Den   bræder  fett  til  smult»  (Lesja.  Mosetaking  i
         fryser  i  hop  om  vinteren,  og  da  kjøres  den   Lesja,  se  også  Lyftingsmo  1954  ).  - «Sam­
         eller den blir  dradd hjem på slede, så hugger   lar kumåså kvar haust, som vert køyrt heim
         man biter av,  setter  varmt vann over  så  den  på  vinterføre.  Er go og  nerande  mat  for  ku
         tiner, og gir den til kuene. Det er fint melke­  og  rein»  (Skjåk).  - «Dyri  vart  gjerne  lite
         f6r  som  kuene  er  svært  glad  i»  (Grue).  -  sårtente av måså. Difor ville dei ikkje eta ris
         «Reinsmosen  har  saman  med  fjellgraset  den  tid  dei  fekk  måså»  (Skjåk).  - «Under
         (markhøyet) vore dei to største faktorane for  krigen  1940-45  brukte  mange  småbrukere
         husdyrbruket.  Retten  til  slåttar  og mosetak  mose»  (S.  Land).  - «Mosesanking  var  vik­
         har det vore mykje krangel om.  Ennå er det  tig  på  høytliggende  gårder.  Mosen  var  ve­
         bygder  i  Tolga  som  bruker  store  mengder,   sentlig  tilleggsf6r  til  kuer.  De  laget  helst
         40-50  lass  på  10-12  kyr»  (Tolga  1957).   sørpe,  blandet med skåret halm,  bløtte mas­
         - «Det  vart  slutt  med  mosesankinga  for  sen  med  vann.  Enkelte  nyttet  hestegjøssel  i
         umlag  10  år  siden.  Ein  tok  mose  kvart  år,   den» (S.  Aurdal).  - «Dei toko ein del reins­
         kyrne  skulle  ha  høy,  lauv  og  mose»  (Try­  møse  før  i  tiden.  Dei  toko  den  med  berre
         sil 1957).  - «Mosen,  kalt hvitmose eller ku­  hendom.  Mest  dreiv  dei  med  det  i  'meløn'
         mose, blir av enkelte brukt til kreaturf6r den  (imellom  slåtten  og  skuronn),  men  ogso  um
         dag i dag. Ble plukket om høsten da det var   hausten.  Dei  brukte  den  til  syrp.  Kjydn
         litt rått,  ble lagt i  'båser',  dvs.  noen stokker   mjølka  bra  av  den,  men  mjølka  vart  tynn,
         i  bunden  og  et par  på hver side,  slik at det  sa  dei.  Møsin  vart  fyrst  lagt  i  ganske  sml
         ble så langt og bredt som en almindelig tøm­  hauga,  for  elles  kunna krøtere grava det ut­
         merslede.  Den  ble plukket  i  konter  og  tømt  over.  Sidan  um  hausten  la  dei den isamen  i
         i båsen,  så det blir høy råge på den.  Da bå­  større hauga på lag eit lass i kvar. På fyrste
         sen var ferdig, så den ut som en mønsås. Den  snjødøtten  henta  dei  møsin  heim  i  bygde»
         ble  liggende  til  det  frøs  til,  og  så  veltet  på   (V.  Slidre;  lign. i 0.  Slidre).
         tømmerslede  og  kjørt  hjem.  Ble  kokt  og   «De tre Clad.-artene meiner man er samme
         blannet i det andre f6ret» (Åsnes 1941  ).   slaget, gvitmøse. Men om C. alpestris meiner
           Etter å ha fått tilsendt navnefestete prøver  man at det er fullt utvokset gvitmøse,  mens
         av  en  del  lav,  ga  P:  Kollstad  7.12.38  disse   de  andre artene  ikke  er  utvokset  og  ikke
         opplysningene:  « C l.  rangif.  kaller  folk  her   enda  er  blitt  så  høy  og  kruset.  Dette  kom­
         gråmåså,  og  mange  reknar  han  for  å  vera   mer av, meiner man,  at den store  gvitmøsen
         gama!  kvitkrull,  Cl.  alpestris;  Cetr.  nivalis  er  blitt  avbeitet  av rein eller  sanket  av folk
         kallast  gullskinn;  Stereoc.  sahltmåså;  Alect.  til krøterf6r.  Gvitmøsen ble henta på fjellet
         ochrol.  grønlav;  Cetr.  isl.  matmåså  eller  om  hausten  etter  regn,  før  snøen  kom,  og
         brødmåså. Men namnet brødmåså er og bruka  etter at man var ferdig med innhaustning av
         om  eit  anna  lav  [pr.  Pelt.  aphthosa] .   Her  åkeren.  Man reiv den med hendene og sam­
         tek  dei  helst  mosen  til  krøtermat  i  fyrste  let den i en teine av viergreiner. Teina hadde
         halvdel  av september,  dersom  mosen  er  hø­  fasle så den kunne bæres på ryggen.  Man  la
         veleg  fuktig,  dvs.  så  mykje  råme  i  han  at   mosen  i  store  hauger,  'møsestakka',  og  satte
         han  frys  saman  når  vinteren  kjem  og  det  en  staur  i  midten  for  å  kunne  finne  den
         høver for anna onnearbeid (skuronna). Mose   igjen  når  snøen  ble  stor.  Både  mannfolk  og
         som  er  teke  seint  um  hausten,  er  rekna  for  kvinnfolk  var  med  på  'møsshenting'.  Om
         best.  Dei  reknar  at ein  mann skal ta 2 lass-  vinteren drog man mosen heim på kjelke el-

         150
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170