Page 166 - Planter og tradisjon
P. 166

ler  sloe,  eller kjørte  den med hest.  'Løg'  ble  ker,  så den ikke frøs fast til marken, og i så
         kokt hver morgen av gjenten på garden.  En  stor  haug  som  et  passe  lass,  som  så  kjørtes
         del  garder  henter  enda  gvitmøse  til  krøter­  hjem  på · vinterføre»  (Rennebu).  - «Då  ho
         f6r,  særlig på steder med kjørevei fra fjellet  mor  var  ung,  låg  det  of te  reinsfinnar  på
         ned til bygden. Ellers ble det slutt for ca. 40  Bjørøya um vintrane.  Dei hadde sagt at ein
         år  siden»  (Uvdal  1941).  - «De  pella  reins­  rein kunde leva når  han fekk for  kvar  dag
         mosen, så rista de'n opp og skjult'n og hadde  so mykje reinsmose  som ein kunde stappa  i
         mjæl på'n.  Kuene likte'n godt»  (Tjølling).   ein våttatommi,  tommelfingeren i ein vante»
           «Krullemåse  brukt  meget  til  f6r  sammen  (Roan).  - « Renmåsså  ble  samlet  med  hark,
         med den grå reinsmåse»  (Hjartdal: Tuddal).   og det blir gjort enda.  De bar den sammen i
         - «Seint  på  hausten sanket  de  reinsmåse.   passelige 'sæta'  (såter) og kjørte på vinterføre
         De  brukte svære mengder  av  den,  ga  den  hjem 2-4 sæte på lasset,  'ettersom korr tørr
         sammen  med  hakka  potetgras,  som  hadde  som  den e'.  De satte en stikke med navn på
         vært  tørket  på  hesje»  (Seljord).  - «Måsse  i  hver  såte.  Måsså  hadde de rett til  å  sanke
         ble lagt i hauga på fjellet om hausten, på et  overalt i Singsås, men i Haltdalen hevdet de
         underlag  av  kvister.  Det  var  felleseie,  men  eiendomsretten» (Singsås).
         ikke offentlig almenning. Enten 'sloa' de den   «Lynging  og  mosing  brukes  ikke  her  i
         ned eller kjørte den på vinterføre» (Tinn).   bygda og har sikkert ikke vært i  bruk tidli­
           «Budeiene sanket reinsmåse i fristunder på  gere heller. Den rike myrslått har vært langt
         sætrene om sommeren. Men om hausten reiste  bedre og raskere» (Nordli).
         karfolkene  til fjells og sanket reinsmåse. De   «I indre Kvænangsbotn var det meget ren­
         bodde da flere dager i  fjellet  og  bar  mosen   lav. Regnet som ypperlig f6r. Nå er det slutt
         sammen  i  hellere  hvor  den  lå  tørt.  Seinere  med  mosesanking.  Før  tok  man  den  regel­
         på hausten bar man så mosen  heim i sekker.  messig, med hendene eller med rive eller grev.
         Reinsmåsen  holdt  man  for  god  f6ring.  Den  Helst gikk mosen til kua, rå eller kokt sam­
         ble  kokt  eller  man  slo  kokende  vann  over  men med annet attåtf6r.  Den var for verdi­
         den, og ofte blandet man den med potetgras,   full  til  å  bli  gitt  til  sau  eller  gjeit.  Flere
         høyfræ, hestemøkk o. a. og ga kyrne det som  steder regnet man med 3 sekker til en ku for
         sørpe.  Man  sanket  også  mose  om  våren  når  uken om våren.  Man ga den så meget mose
         det var f6rknipe» (Aurland).              for å holde den lengst mulig inne og ikke å
           « T uppmåsså  er mest  brukt til  f6r.  Det er  slippe den på groen om våren.  Selv så elen­
         denne  kuene  er  mest  glad  i.  Renlav  brukes  dige som beiteforholdene var, var det mange
         også  men  det  følger  mer  jord  med  den,  og  som forstod at det ikke var bra å  la engene
         kuene 'skrer' den. Blir sanket om høsten me<l   beites om våren. Hvor man hadde folkemakt
         jernriver,  harker,  kastes sammen  i  små  hau­  til  det,  samlet  man  derfor  allslags  attåtf6r
         ger, som igjen bæres i hop i lass.  Disse kjøres  for å unngå beiting» (Kvænangen).
         spekt ned til gården;  der hugges den i  styk­  Til  folkemat  står  reinlaven  langt  tilbake
         ker,  legges  på  hjellen  (en  forhøyning  i  fjø­  for  islandslav,  og  den  har  sikkert  vært  lite
         set)  og  gis  til  kuene  når  den  er  tint»  (Glå­  brukt til dette formål (om verdien, se Krey­
         mos).  - «Fra  Oppdal  til  oppom  Kongsvoll  berg  1917).
         samler de mossa,  'ligg i mosfjell'.  De samler   Om forsøk på  alkoholfabrikasjon  av  lav,
         med  en  liten  jernrive,  en  hark  (dette  ordet  se artikkel av Høeg (i trykk).
         blir  også  brukt  i  Rennebu,  selv  om  det  der   Reinlaven  har  vært  brukt  litt  til farging.
         er omtrent slutt på mosesankingen).  Innsam­  Fra  Trysil  finnes  en  opplysning  om  at  den
         lingen foregår på høsten, når mosen er passe  ble  brukt  i  'pisseblått'  omkring  1887-1890,
         tørr.  Den legges da  i  hauger  og kjøres hjem  men det må være feil.  «Reinsmåse til å farge
         på vinteren» (Oppdal).  - «Rensmåsså  (inkl.   grått»  (Drangedal).  - «Olav  Aldhus  [Ål­
         Cetr.  nivalis)  ble  tidligere  brukt  meget  til  hus]  fortel  at  dei  henta  reinmose  ovanfrå
         kreaturene,  men  lite i  de siste 40-50 år.  Ble  fjellet der og nytta han til gråleg farge. Mor
         sanket i hop i regnvær og lagt på noen stok-  hans,  Nikolaia  Ålhus,  var  den  fyrste  som

                                                                                       1 5 1
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171