Page 158 - Planter og tradisjon
P. 158

som  kunne,  sluttet  snart.  Andre  brukte  det  bredde ho  føttene  upp  til  kneet  på  døm,  så
        hele vår, sommer og høst 1918-1 919.  Eldre  hudi  skulde verta  sterk,  og drog  av sted  på
         folk,  nå  70-80  år,  forteller  at  i  deres  opp­  den  14 mil  lange vegen  over  fjellet.  Dei tok
        vekst  var  det  almindelig  brukt  i  mange,   med seg kvar si bør med granbork for å byte
        mange  heimer»  (Trysil  1943).  - «Min  mor  i  korn,  da  dei  ikkje  hadde  pengar  å  kjøpe
         fortalte  at hun  som  småpike  hadde  sett  en  for.  Da  dei kom heim att,  verkte  ryggen  så
        gammel  kone  som  hadde  gått  og  skrapet  ilt etter dei tunge børene, sa han. Dei knuste
        brømåsså  av  stener  etc.  som  hun  knuste,   kornet  saman  med  brømåså,  nokre  korn  tii
        malte og  blandet i melet»  (Løten;  må vel ha   ein  full  neva  med  måså,  'å  det  småkå  så
        vært  C.isl.  selv om  den  ikke  egentlig  'skra­  godt', fortalde han. Tårene fall så titt da han
        pes av stener'; kunne også være Umbilicaria).  fortalde  dette»  (Skjåk  1938;  pr.  C.isl.) .   -
        - « Var et viktig  middel  til  føde  i  matløse   « lvl  atmøse  kokte  dæ  o  stampa  dæ  o  brukte
         tider i gamle dager» (Åmot).             dæ  saman  mæ  mjøl  ner  dei  baka  flatbrød.
           «I  gamal  tid  blanda  dei  det  i  brødet»   Mor, so va  fød  1821,  sa  at dei brukte kløk
         (Dovre;  tidligere  til  folkemat  også  Ringebu   (ung] hundørispe [Rumex longifoliusj so dei
         og  S.  Fron).  - «Til  folkemat  har  brømøse   knuste  o hadde saman  mæ  denne  matmosen
        ikke vært brukt her siden 1860-årene.  Mine   o baka  flatbrød  ta di atve byggmjøl» (Vang
         besteforeldre og andre i den tiden brukte litt   0  1938).  -  «Brødmøsin,  ogso  feilaktig
         av  den  til blanding i maten.  De  vannet  den   kalla elvenevver,  var mykje brukt i  maten  i
         ut i vatn, malte den og blandet den med litt   hare åra. Dei koka han  ut med  øskelut,  etter
         mel, bygg. Jeg har ikke hørt om at de brukte   at  den  først  hadde  lege  i  vattn.  Etter  lut­
         bare mose.  De kokte den til grøt som de en­  kokinga  vart den  utvaska att,  anten  i  v a ttn
         ten spiste slik den  var, eller de bakte grøten   eller  mjølk,  so  vart  han  so  ein  velling  og
         til  flatbrød.  Men  de  fikk  'brennsott',  sure   kunna blandast i både det eine og det andre»
         oppstøt, av slik mat sier mor (84 år)» (Etne­  (V.  Slidre.  Hvis  fremgangsmåten  er  riktig
         dal  1938).  - «Gamle folk veit  å fortelja  at   beskrevet,  må  den  ha  fjernet  det  meste  av
         dei  la  mosen  i  askelut.  Elles  er  nok  fram­  næringsstoffene).  - «Ble  lutet  og  brukt
         gangsmåten  mest gløymt  her  i  bygda,  for   både  til  brød,  grøt  og  pannekaker»  (Vågå).
         e/snever  har  truleg  ikkje  vori  bruka  sidan  i   - «Har vore brukt i flatbrød.  Laut  lutes og
         1830-årane»  (N.  Fron).  - « lvl  atmåså  var   skyles  fleire  gonger  fyrr  den  kunde  brukes»
         brukt i  gamle dage,  når det var frostår.  Da   (0.  Gausdal).  - «I  kornfatige  år  kunne
         måtte dei opp på fjellet etter matmåså,  som   brødmåsin  nyttast  i  brød.  Vart  luta,  turka
         vart  lagt i  lut eit  par  døger,  og så  vart  den   og male og blanda i brødmjølet» (0. Slidre).
         turka, helst i sol og vind. Blanda saman med   «Dei  henta  matmåsa  og  kokte  den.  Då
         korn  og  malt  til  brømjøl.  Dc:n  vart  brukt  vart det eit seigt limaktig vatn. So hadde dei
         mykje, for det var fleire frostår enn nå i sei­  i  ei  mjøldust  og  steikte  vafler  av  dette»
         nare  tid.  Det var mange frostår i  fyrstningi   (Modum).  - «Brømose  brukte  dem  til  å
         av  fyre  hundraåret,  men  verst  i  1812,  da   blande sammen med mel og laga flattbrød av
         var  matmåså  brukt  i  stor  stil.  I  1834-36  i  1812»  (Nes  B).  - «Synes ikke  å ha  annet
         var det 3 store frostår i trekk,  da  var måså  navn  enn  måså,  men  er  kjent,  da  den  har
         brukt  av  mange her i  bygdi,  likedan i  Lom  vært brukt  i  brød»  (Norderhov).  - «Ho
         og  Vågå.  Mens  eg  var  gutunge  for  over  50  bestemor  hadde  eti  matmåsåbrø.  Ho  kunne
         år sidan, hadde oss ein gama! husmann, fødd   ikkje  gå  førbi  fin  matmåså  i  mirkantane
         og  uppale i  Lom.  Han  fortalde meg  um  dei  nå'o gjette, ana enn 'o tok me sei dei finaste,
         harde froståri i 30-åri. Mor hans sat att med   bare  før  å ha  døm  te  å  sjå på»  (Sigdal).  -
         3 gutungar millom 10 og 16 år. Mori tok tvo   «Her  går  sagn  om  at  folk  har  spist  den  i
         av gutane sine og reiste  til  Merok i  Geiran­  trange  tider.  Den  ble  da  først  lutet  i  kald
         ger etter korn,  da  dei var  aldeles lenski for  askelut, derpå vannet grundig, banket og tør­
         korn.  Armodi var stor,  så mori ikkje kunde  ket,  malt til  mjøl  og  blandet  i  vanlig  mjøl
         skaffe til rettes sko til gutane sine. Da kyru-  for  å  drøye  dette»  (Y.  Sandsvær).  - «Mor

                                                                                       1 4 3
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163