Page 78 - Planter og tradisjon
P. 78

5.  Spinnemateriale;  farging;  garvmg og   på de steder hvor de var kjent; andre, særlig
            barking                               i  1700- og  del vis  i  1800-tallet,  hadde  også
         Spinnemateriale.  - Det  er  få  planter  i  den   som  mål  å  forbedre  de  metodene  som  folk
         norske  flora  som  har  kunnet  yte  materiale   brukte  på  forfatterens  tid.  Vi  vet  lite  om  i
         for  spinning,  og  ingen  er  helt  gode.  Noen   hvilken  grad  denne  velmente  opplysnings­
         arter  har  bastceller  som  lar  seg  isolere  ved   virksomhet satte spor  etter  seg.  En viss  for­
         røting, men de har ikke egnet seg til garn og   nyelse har det vært, for eksempel ved at folk
         klær,  selv om de  leilighetsvis  har  vært spun­  begynte å kjøpe indigo,  brissel (blåtre,  kam­
         net  og  vevd  til  spesielle  formål.  Her  kan   peche)  og  enkle  kjemikalier,  til  bruk  ved
         henvises  til  det  som  er  sagt  om  nesle  (Ur­  hjemmefarging.  Men  oppfordringer  til  å
         tica) og lind (Tilia). Myrullen (Eriophorum)   dyrke krapp, vaid eller rabarbra til hjemme­
                                                  farging eller  salg  har  neppe  gitt  noen prak­
         kan brukes til putefyll, men ikke til å spinne
         tråd  av.                                tiske  resultater  blant bondebefolkningen.
           Folk har  flettet eller  vevd matter o. 1.  av   Noen  av  lavene  later  til  å  ha  vært  brukt
         halm, siv (Seirpus lacustris), kråkefot.   mer  enn  noen  andre  vekster  og  holdt  seg
                                                  lenger  i  bruk.  Det gjelder særlig fargelaven,
                                                  Parmelia  saxatilis,  men  også  andre  arter
           Farging.  - Siden  vikingtiden,  kanskje   (Ochrolechia  tartarea,  Cetraria  islandica,
         tidligere, har folk her i landet farget garn og   Usnea).  - Meget brukt var ellers:
         tøy ved hjelp  av  planter.  Kunnskapen  om   Alnus, or
         hvordan det skulle gjøres, har gått fra slekt­  Arctostaphylos uva-ursi, melbær
         ledd  til  slektledd  og  må  ha  representert  en   Anthriscus silvestris, hundekjeks
         sterkt  utbredt  tradisjon  i  de  fleste  deler  av   Betula, bjørk
         landet.  Da  'pakkfargene'  kom,  og  det  ble   Calluna vulgaris, røslyng
         lett å  få  kjøpt  fargete stoffer,  og  folk  fikk   Galium boreale, fegre, kvitmaure
         råd  til  å  kjøpe  slikt,  begynte  tradisjonen   Lycopodium complanatum, jamne
         å gå i glemme. Interesserte enkeltpersoner og   Malus silvestris, apal
         organisasjoner tok opp arbeidet med å vekke   Myrica gale, pors
         den  til live igjen,  og  det  ble  utgitt en  rekke   Rhamnus frangula,  trollhegg,  brakal
         bøker.  De  viktigste  er  av  Kristiane  Frisak   Rumex acetosa, syre
         (1894),  Johanne  Nylænd  (1904;  siste,  3dje,   Salix phylicifolia, grønnvier
         utg.  1926),  Hilda  Christensen  (1903;  siste,   Succisa pratensis, blåknapp, skore
         8de,  utg.  1947),  ·sunniva  Lønning  (u.å.).   Nærmere opplysninger om disse og andre,
         Disse bøkene har vært meget utbredt og har   se de enkelte arter.
         satt  sterke  spor  etter  seg.  Dessuten  har  det   Her skal gis noen få mer sammenfattende
         vært holdt mange kurser.  Denne nye kunn­  eksempler som  later  til å  bygge  på  ubrutt
         skap bygde på  gammel  tradisjon,  men til en   tradisjon:
         viss  grad  kan  en  kalle  den  sekundær.  Når   «Dem  spann  en  hel  masse  garn  og  bant
         en nå kan få opplysninger  om plantefarging   strømper til alle karene på gården, også tje­
         rundt i bygdene, er det ikke lett å vite om de   nerne.  Alt  skulle  farves  blått.  Da  satt  dem
         stammer fra ubrutt tradisjon eller fra kurser   en trebutt på 20-30 liter  i fjøset.  Så  samlet
         og bøker.                                dem urin hver morgen i en bøtte og slo i but­
           Også  den  gamle  tradisjon  var  imidlertid   ten  til den ble  full.  Dem  varmet  noen jern­
         opp  gjennom  tidene  blitt  fornyet  ved  til­  lenker  til dem  ble  røe,  sleppte dem i  butten
         skudd utefra. En oversikt over plantefargin­  så  det  fræste,  og  da  de  blev  kolde  lae  dem
         gens historie i Norge er publisert av Helene   garn og strømper nedi,  rørte om hver dag så
         Engelstad (1953 ), med grundig henvisning til  dem ikke ble brokete. Der lå dem til dem ble
         eldre  litteratur  (se  også  artikler  i  KLNM).   passe blå,  - men så  pent blått,  og  så  hold­
         En del av de eldre forfattere ga rent deskrip­  bart,  til siste tråd. Men det måtte en grundig
         tivt  opplysninger  om  kunnskap  og  praksis  vask til.  [Medd.  har  glemt noen ingredien-

                                                                                        63
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83