Page 77 - Planter og tradisjon
P. 77

so  han  vart  passande  tykk  og  myk  so  han  med» (Jølster). - «Vie,  av bjørk,  til å festa
        kunde bindast om orvet» (Vossestr.). - Ellers   saman  dei  to  delane  i  sloga,  treskje-reiska­
         på  Vestlandet  er  det få  steder hvor  de  ikke   pen »  (Hølonda). - « B jørkevidjer til mellom­
         har foretrukket tæger, likeens  i Trøndelag.   ledd  mel lom handvol og dettvol i 'sluggu' til
          I det gamle treskeredskapet sliul (sluu, tiest,  tresking  av  korn»  (Mosvik).  - « Vier  til  å
        prille,  flygil)  var  de  to delene  bundet  sam­  binde  slagvoren  til  dettvoren»  (Vikna).  -
         men  med  et  sterkt  og  seigt  materiale.  Det   Kolbjørn  Aune  (1966)  skriver  at  slua  (sluu,
         kunne være  lærreim  (temmelig sjelden),  åle­  slu)  ble  bundet  sammen  med:  Bjørkevidjer,
         skinn (hvor de kunne få tak i det), oksepenis  reip og oksehud, kvitfiskskinn (Hemne),  ok­
         (Voss;  ST),  men  mest  vidjer.  Uvisst hvorfor  sepenis  (Hemne,  Hitra,  Stadsbygd).  «Mange
         er opplysningene langt  ta l rikere fra Østlan­  meinte  at  oksepeisen  gav  dei  seigaste  rei­
                               l
         det enn ellers.                           mane.»
           Noen  eks. :                              Vidjer  til  «oppbinding  av  'skreppen',
           « Vridde  vier  til  'prille',  som  de  tresket  kornholderen i gamle fosskverner» (Mosvik).
         med  i  gamle  dager.  'De  skrøftet  rug  med   «Vier i kornskreppen» (Velfj.).
         prille', sier de gamle her» (Aremark). - «Viu
         til  sliul  eller  låvekatten.  Men  åleskinn  var
         det grommeste.  Ofte  brukte  de  kalveskinn»   Slutning.  - Den  gamle  bruken  av  vidier
         (Askim).  - «I  prile,  pryle:  vierring  eller  er  nå på vei  til å forsvinne.  Fra  år  til år er
         lærrem» (Borge).  - «Prilen ble bundet sam­  det færre tilbake av de gamle som kunne vri
         men  med  åleskinn,  om  de  kunne  skaffe  seg  vidjer og som satt inne med nedarvet kunn­
         det» (Idd; det samme i Bærum, hvor redska­  skap  og egen erfaring  om  alle de  formål de
         pet het sliul). - « Viuspenning, av bjørk, var   kunne brukes til.  Men  språket  har  bevart
         bindeledd, sliurspenning, mellom de kjeppene  minner,  som  relikter,  om denne tradisjonen.
         som var brukt under sliultresking» (Hurdal).   En del eksempler  er nevnt på de foregående
         - «Røtter  av  bjørk  til  å  binde  sammen  sider. Her noen få til:  «Ennå blir brukt ordet
         sliuler  med»  (Høland).  - « Viu,  dvs.  almin­  'råttve(d)'  eller  'trynve(d)'  om  det  bandet
         delig  låg vidje,  brukt  til  hemper  på  sliul.   som  blir  satt  om  trynet  på  grisen  når  den
         Også  bjørk  ble  brukt  til  slike  bendler»  skal  slaktes.  Det  viser  at  det  før  ble  brukt
         (Skedsmo).  - « Vridd  viu  av  bjørk  til  å   'via' også til dette. Nå brukes et tynt sterkt
         binde sammen  de to  stokkene i 'sliren',  trøs­  tau,  som  festes  i  renneløkke  omkring  over­
         kestaven, med»  (Torpa).  - «De brukte åle­  kjeven på  grisen,  legges altså  inn i munnen.
         skinn  til  'kurre'  i  treskestaven,  til  å  binde  Navnet  har  altså  fulgt  med  over  på tauet»
         med.  Det var en innskjæring rundt øvre en­  (Surnadal).  - At  'tåvien'  på  ski  fleresteds
         den på handvølen og tilsvarende på slivølen.   beholdt sitt navn etter  at den  ble  avløst  av
         Om en slog seg selv i hodet med  redskapen,  en  lærstropp,  er  nevnt  foran,  likeens  kunne
         het det at en  'fikk  låvekatten'»  (Brunlanes;   det  hete  'jernviur'  på  sleder  (Y.  Sandsvær),
         åleskinn  også  i  Tjølling).  - «Kurra  til  fly­  og  'sveig'  i  gjerder  selv  om  materialet  var
         gjillen  må  vera  av  viur,  best  til  dette  var   ståltråd (S. Odal, Vardal).
         håballsviur»  (Seljord:  Langlim).  - «Ole   Som  det  er  nevnt  eksempler  på  ovenfor
         Rød,  75  år  i  1949,  hadde  opplevd  at  de  (s.  39  flg.), gjelder  tilsvarende om mangt og
         brukte  åleskinn  i  treskestaven»  (Siljan).  -  meget  som  opprinnelig  ble  laget  av  tæger:
         «Bjørkevidje ble brukt som 'kone' på fløyler,   Det  kan  hete  'ljåtåg'  selv  om  materialet  er
         men rått saueskinn var bedre» (Hægebostad).   lærreim, jernholk eller ståltråd;  'tåg',  'tågje',
         - «Ikke  vidje  brukt  på  fløylene  (tust  eller  'tæger',  'osteteie'  o. a.  om  korger,  kjiper,  es­
         spegel).  De  regnet  åleskinn  for  det  beste»  ker o. a. som en gang har vært laget av tæger.
         (Tveit).  - «Til  å  binde  langvål  til  slagvål  Først har gjenstanden fått  samme  navn  som
         i tust, for tresking, brukte de oksepenis,  som   materialet den opprinnelig ble laget av (like­
         ble surret fast  med  tæger  eller  vier»  (Voss).  som  'teine'  o. a.),  og  så  blir  navnet  beholdt
         - «Dei hadde vidjar i tusta,  til å herje korn  selv  om materialet blir  et  annet.


         62
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82