Page 654 - Planter og tradisjon
P. 654

han,  og den ved ettergogna tok til  å  snu.  Og  den som   Lektor 0. Ryssdal,  Trondheim, var under
         styrde  knotten  sette  denne  inn  mellom  tåttane  med   krigen  (1940-45)  i  Randabygd  og  traff
        ein  i  kvart  spor.  Og  etterkvart  som  rullane  i  etter­  samme  mann,  Kristen  Rasmusson  Aaland
         gogna  roterte måtte knotten førast i  retning av  føre­
         gogna,  so passeleg fort at tauet fekk  godt  legg.  Tauet   [ da mellom 80  og 90 år]  som ennu drev på
         vart  gjerne  finast  å  sjå  til  når  det  lidt  'tverrlagt'.   med å legge taug av lindebast, og gjorde føl­
         Men vart gjerne vel elastisk og ikkje rett sterkt. Var   gende opptegnelser etter ham:
         det  for  'langlagt'  var  det  korkje  sterkt  eller  pent.
        Det var  soleis ei  vis kunst  å  få  rette legget på tauet.   «Det  var  kring  marimøsse  [25.  mars]  at  vi  rodde
         Det  var  ingen  teoriar  for  dette.  Røynsle  lærde  dei   inn  i  stranda  og  hogg  besteveden.  Tjukta  på  beste­
        kva  som  var  passeleg  når  tauet  skulle  bli  pent  og   veden  kunne  vere  pålag  som  hesjetro,  men  kunne
         sterkt.  Og  vidare  vart  det  kvar  einskild  utøvar  si   vere  både  tjukkar  og tunnar,  og  den  frakta  vi heim
        sak. Hadde han godt handelag  og  godt augnemål  so   til  Randanaustå.  I  fjæra  der  hev  vi  bestegraver  som
         vart  det  bra.  Når  dei  tok  tauet  utor  gognene  so  slo   ligge  yst  i  fjærem:Het  når  det er  fjære  sjø,  og i  desse
         dei  knopar  for  endane,  og  so  tok  ein  mann  i  kvar   gravene  legg  vi  veden  for  å  fådne.  Gravene  må
        ende  og  strekte  det.  Og  då  var  det  ferdigt  og  dei   ligge so langt ute at veden heile tida ligg i  sjøen. Når
        bundta  saman  for  sending.              veden hadde lege  so  lenge at han hadde  fådna heilt
           Dei hadde mange storleikar på tauet, alt etter  det   so  basten  hadde løyst seg,  so  tok  vi honom opp,  det
        bruk  det  var  tenkt  til. Tau til  sledejøre var  grovast,   kunne  være  innimot  jul  eller  noko  over  jul  etter  so
         ca.  1 -  5 /,  toms.  So var det 'børatog' som var ¼- /,   det  va  te.  Vi  har  loft på  naustom  her  og  det  er  der
                                              3
         toms.  Tynnast  var  linerygg  som  var  under  ¼  toms   vi  held  til  med  besteveden.  Vi  har omne dær,  so  det
         og måtte  lagast av utvald  bast.  Det  var elles mange   er  plattande  å  arbeide  der.  Borkjen  flekkje  vi  av
         slags  bruk  av  tau,  og  like  mange  variasjonar  av   med  bara  hånda  so  det  er  eit  skjite  arbeid.
        storleikane.  Men  dei  nemnde  tre  slag  for  over­  Verkje  te  baste.  Røse.  - Når  all  borkjen  var
        vegande.  Og  av  dei  tre  var  det  børatoget  som  ut­  flekkt so va det å verkje te basta.  Fyrst va det å teke
         gjorde  størstedelen.                     av «røse»  (ø ligg mellom ø og å). 'Røse' er ytste bork­
           Dette  er  i  korte  drag  arbeidsmåtane  for  tau  av   laget  (sml.  'hudarøse'  overhuden).  Eg  legg  då  eit
         lindebast.  No  syng  denne  tusenårige  industri  på   skinnstykkje over  knenå.  På  dette legg eg borken  og
         siste  verset.  Andre  og  betre  tausortar  har konkurert   skrapar  av  røse  med  ein  knive  som  ikkje  må  vere
         ut  bastetaua.  Men  bastetaua  er  eit  ledd  i  kultur­  for kvass.
         historia.  Dei  var ein god attåtnæringsveg på gardane   Tappse.  - Når  røse  va  borttekje tynnte  vi baste
         og  uteljelege  er  dei  komiske  sogar  som  vart  til  når   med  kniven.  Det  som  då  vart  avskrapa  va  det
         bøndene  seide  bastetau  til  kjellarhandlarene  langs   ringaste av  beste.  Det  kalla  vi  'tappse'.  Når  vi  hev
         Strandgata og Tyskebrygga i  Bergen.  Eller  til  strilane   tunnt av det som trengs, alt tappse, får vi att det som
         som  kom  utpå  jektene.  Aldri  levde  forteljekunsten   Hl.g nærmast inn med veden. Det er beste og sterkaste
         slik  som  rundt bastekjeglene om vinterkveldane.  Sær­  besste som vi bruka til hummlog. Når vi spinn tettene
         leg for horna var det høgsæsong når bastekjegla kom   legg  vi  tappse(t)  inst og uttapå  det kjem  homloge(t),
         inn  i  stova.  Men  ogso  dei  vaksne  lydde  til  fortala.   egd.  umloget  eller  umlaget.  'Humlog'  er  ein  rest  av
         Gamlemannen  som  dreiv  arbeidet  (det  var  eit  særs   det  gamle  halvemål  som  det  ikkje  var  so  reint  lita
         høveleg  gamlemannsarbeid)  han  kunne  fortelje.  Og   av  før.  Når  ein var  ferdig å  verkje  te  baste  vart  det
         det  gjekk  i  både  eventyr  og  gamle  sogar.  Vår  tids   breidd  utover  til  turkings  ein  14  dags  tid  ettersom
         radio  kan  vel  på  sett  og  vis  gje  kompensasjon  for   veiret er til, og då er det ferdig til å  legge på kjegla.
        sjølve  fortala.  Men  forteljekunsten  leid  eit  stort  tap   Kveiteliner.  - Før  la  vi  kveiteliner.  Den  besste­
         den  dagen  bastekjeglene  vart  kasta  på  loftet  for   veden  som  skulde  brukast  til  det  vart  ikkje  lagt  i
         godt.                                     besstegrava  men  vi  kjaurde  honom  heim  i  tunet  og
          P.S.  Det  var  to  størrelser  av  'måler',  enkel- og   hogg  honom  i  høveleg  lengder  som  vi  la  opp  på
         dobbelmåle,  henholdsvis  1  og  2  tau,  dvs.  'børatau'   randhen  over  grua  på  røykomna.  Når dei elda  vart
                                             1
         Disse  skulle  ikke  være  under  6  favner,  helst  6 /2 . .,.   veden  baka,  og  når  han  var  nokk  baka,  so  borkjen
         [To  kvitteringer :  (1)  «F.  0.  Hopland,  for  73  stk.   hadde  løyst  seg  so  flakkte  dei  honom  av  og  hatt  i
         Bastetaug a  6¼ f.  3  Sp. 4  Bergen 4. . 1 865. Betalt af   høvelege  tuste  som  dei  la  i  sjønenn  [sic] ;  men  dei
                                    5
        Claus  Bors  Lind,  Handler  i  Muren.»  (2)  «For  289   fekk  ikkje  liggje  so  lengje  som  veden  i  bestegravene,
         Bastetaug  a  6¼  f.  15 - 3.  Betalt  af  Nordstrands   for  ellers  rottna  dei  opp.  Eg  hev  laga  kveiteline  på
         Enke.»]                                   70  famne.  Skal  ein  leggje  dei  med  3  tette  so  vert
                                                   dei  pålag  med  same  tjukt  som  vanlege  hestetauma.
           Abr. Hopland skrev 1949:                Det  finnst ikkje sterkar line te ellå bastelina,  når dei
           «En  mann  som  døde  barnløs  her  [i  Randabygd] ,   bare er fuktige, men dei tole ikkje å  verte uppskjena.
         skjenket  sine  penger  til  å  kjøpe  orgel  i  kirken  vår.   Randåsen  var  ein  rond  stokk  som  dei  hengde
         Og disse pengene var for største delen tjent på baste­  skjeringa  på  over  ei  grue.  Den  kvilte  på  ein  klamp
         arbeid.  Tolv  favner  reip  kostet  levert  i  Bergen  1 8 -  eller krog i biten og liknande i veggen.
         20  øre.  [Mannen rodde til  Bergen med  sin årsproduk­  Legge  på  kjeggla.  - Kjegla  hev  to  kors  saman­
         sjon.] »                                  bundne med 4  spile og ein nagle i  midten.  For naglen
                                                                                       639
   649   650   651   652   653   654   655   656   657   658   659