Page 541 - Planter og tradisjon
P. 541

raudsott hos kuer,  virker  nesten momentant   fire  kronblad  parvis  motsatte.  Det  er også
         til  full helbredelse selv om kua er Mrdt an­  rimelig  å  tro at ordet smørblom,  som er det
         grepet»  (Sande  MR).  - «Bugras  er  truleg  vanligste  navnet  for denne  planten i  R,  har
         graset på burot eller og nemnt blodro ( teppe­  sammenheng med denne troen, uten at det er
                                         t
         rot). Røterne koka dei og gav kyrne søet når  lett  å  si  hva  som  er  det  primære.  (Samme
         dei  fekk  raudsott.  Busott  er  ei  onnor  sykje  troen på virkningen av den gule blomsten er
         (avføring)»  (Tresfj.).  - «Log  av  tormentil­  til dels knyttet til Ranunculus acer og Caltha;
         lerot  mot  raudesott  på  krøter  og  magesyke   stundom  er  det  vanskelig  å  vite  hvilken  av
         for folk» (Ørsta).                        artene det siktes til.)
           Det  har  vært  en  nokså  utbredt  tro  (også   Samme  syn  på  tepperot  kommer  også
         nevnt  av  Bondevik  1933:177)  at  planten  frem i de opplysningene en hist og her kan få
         skulle  ha  en  gunstig  virkning  på  melk  og   om at den var en  god  beiteplante:
         smør:                                       Som svar på spørsmål om beste beiteplan­
           «Det  har  vært  gammel  tro  om  smørblom   ter, svartes bl. a.: «Tepperot svært god. Mye
         at når kua fikk noe av den, ble smøret gult.   av den etter sviing på skrinn jord med lyng»
         Det  har  også  hendt  at  man  for  spøk  har   (Herad).  - «Når  smørblomen  sprett,  vert
         hivd den i spannet 'for å få gult smør', men  smøret gult. Då kyrne vart utslept um våren
         om  det  blir  gjort  nå,  er  det  av  ungdom  og   og jaga til marki, var det som oftest lite gras,
         bare  for  leven»  (Bakke).  - «Ein nemner  at  og smøret vart kvitt, men då det leid so langt
         smøret skulde verta  gult når kyrne  åt desse  at  smørblomen  kom  til  syne,  vart  smøret
         blomane»  (Forsand).  - «Jeg  synes  å  huske  gult»  (Skjold;  lignende  fra  Hidra).  - «Det
         farmor fortalte at  det var  smørblommen  vi   betaltes mere for en gård i  gamle dager hvis
         fikk  smør  av,  men  det  oppfattet  jeg  så  at  der  i  buhagen  voks  smørblom,  tormentilla»
         det  var  når  koen  spiste  den»  (Høyland).  -  (Kvinnh.).  - «fonsokgras  regnes  som  beste
         «Barna  kunne  gjerne  få  kaste  blomstene  av   beitet.  J onsokgras  og  blodrotgras  er  det
         mjelkeblom  opp  i  melken,  det  var  snarest   samme.  Heter også skjetrotgras»  (Grane).
         betraktet som noe som brakte  hell»  (Fitjar).   I  seg  selv  må  denne  planten  ha  relativt
        - « I   Osterfjorden  stakk  borni  stilken  av  ubetydelig  næringsverdi,  heller  ikke  er  den
         smørblom opp i spønane åt kyrne. Det hadde  indikator  på  næringsrike  plantesamfunn,
        vel ein gong vore ei tru med det»  (Meland).   for den kan være svært nøysom m. h. t. jord­
        - «Første  gongen  dei  var  på  mjøstølen  bunn.  Det er da sannsynlig at den har  vært
         [Beito  1949 :99]  om  våren,  la  dei  2  soleier,   verdsatt  enten  på  grunn  av  den  gunstige
        eller  1  soleie  og  1  brakakvist,  i  bøttene  og  virkningen  man  irrasjonelt  har  tillagt  den,
        mjølka opp  på  dei.  Då skulle dei  få  mykje  som  nevnt,  eller  fordi  man  har  oppfattet
        god  mjølk»  (Ullensv.;  gjelder  rimeligvis  P.  dens blomstring som et merke på  at  vegeta­
         erecta). - «Dei skulde leggja blomen i bytta  sjonen hadde utviklet seg langt nok til at det
         når dei reiste på seteren for å få god mjølk»   var  beite  i  marka.  Sannsynligvis  har  begge
         (Aurland).  - «Hadde  dei  ein  mjølkekross   faktorer spilt inn.
         [blomst]  i  mjølkebøtta  første  gongen  dei   At  tepperot  har  vært  en  kalenderplante,
        mjølka ute  om  våren,  ville  dei  få  mykje  og   er det flere belegg for:
        godt smør om  sommaren»  (Lavik.  En annen   «Når kjinnekrossen  og tiriltunga tok  til  å
         medd. sa:  «Ein utsprotten mjølkekross skulle   bløme,  kunde  kyrne  klare  seg  ute»  (Fyres­
         fl yta  i  mjølka  til  ein  silte»).  - «Om  våren   dal). - «Når den var utsprungen,  sa dei før
        skulle man  plukke  solegg  og legge  dem  neri   i  tidi at kunå  var  framfødde»  (Forsand).  -
        mjelka.  Kyrne skulle etter dette bli  bra til å   «Når  tepperota blømde,  levde kyrne i  mar­
         mjelke» (Ålen).                          ka»  (Alversund).  - «Når  den  blomstret,
           Den blomsten  som nevnes i alle  disse  eks­  var det tegn på at ku og sau kunne livberge
        emplene,  er  tepperot.  Det  er  sannsynlig  at  seg»  (Gaular).  - «Et stående uttrykk  var at
        denne  troen  henger  sammen  med  den  gule  når  blodrota  blomstret,  var  tiden  inne  til å
        fargen  på  blomsten  og  dens  korsform,  med  begynne  myrslåtten»  (Nordli ;  en  skulle  tro

         526
   536   537   538   539   540   541   542   543   544   545   546