Page 539 - Planter og tradisjon
P. 539

etter  innflytelse  fra  legebøker  og  gammel   «Når  lamma  om  våren  eller  somaren  fekk
        skolemedisin,  muntlig  overlevert  i  folkeme­  skjeta  pla  dei  før  koka  sjutturot  i  vatn  og
         disinen;  når  en  nå  støter  på  navnet,  er  det   gjeva  lamma  vatne»  (Høylandet).  - «Ble
        nesten alltid i forbindelse med en eller annen   gitt  kyrne  mot  laus  mage.  Enten  ble  rota
         medisinsk bruk, men i langt flere tilfeller har   karvet og gitt sammen med salt,  eller de kok­
         man gjort bruk av planten uten at dette nav­  te  en  slags  lake  som  ble  gitt  kyrne»  (Sørli).
         net er kjent.                            - «Blodrot er ein liten blomster som har så
           Det var først og fremst som  et  stoppende   tjokk rot. Rota torka og hakka dem (finnan)
         middel ved magesyke at planten ble brukt, og   opp  og hadd'n  på konjakk. Den va god  for
         det både for mennesker og husdyr. Noen eks­  forkjølelse og for ilt i  magen»  (Tydal).
         empler:                                     «Kumedisin,  mot  løst  liv»  (oppgitt  for
           «Tepperot ble lagt på brennevin og brukt   Buksnes og flere andre herreder i N). - « V ar
         mot  laust  liv.  Det  smakte  forferdelig,  men   av dei gamle godt kjent under namnet skjet­
         hjalp  godt»  (Vestby).  - «Roten  kokes  i   rot  og  vart  mykje  brukt  for  magesjuke  hjå
         vann,  og  dette  drikkes  så  varmt  som  mulig,   krøtteri s erleg kaivane um våren, då dei kom
                                                         ,
         1  kopp,  og  stopper  da  diare»  (Trysil).  -  ut  på  grøngraset  som  dei  endå  ikkje  tålte.
         « K oka  roti  til  medisin  for  grisungar  som   og til det bruket er ho framifrå god, men eg
         hadde  laus  mage»  (Kviteseid). - « T epperot   har  på  mine  rundferder  råka  på  berre  ei
         og  slepperot  er  det  same  som  kinnekross­  einaste  yngre  gardkona  som  kjente  til  og
         blom. Slepperoti er åpen  inni  blomen, teppe­  nytta den  utmerkte  gode magerådi for krøt­
         roti tett inni  blomen.  Elles  like»  (Kviteseid).   teri.  Både  for  folk og fe»  (Hattfjd.). - «Et
         - «Koka  i  søt mjølk  var god  for  magen»   gammelt  munnheld:  'Turimannrot er skjeta­
         (Mo  T).  - «Roti  av  planta  som  veks  på   bot' sikter til at den ble brukt mot tynn av­
         turre bakkar koka dei i mjølk og  gav  krøteri   føring  hos  mennesker.  'Sætta'  er  en  gammel
         teen mot laus mage. Roti av planta som voks   betegnelse  for  slik  sykdom»  (N.  Rana).  -
         på  våtlendt  mark  koka  dei  og  gav  krøteri   «Kvannrot  og  skjettrot  mot  diare  hos  ku»
         mot  hard  mage»  (Lårdal).  - «Roti  av  kin­  (Sortland).  - «Mot  blodgang  og  løst  liv,
         nekrossblomen sko vera god fe  diare.  Her er   særlig  hos  dyr»  (Velfj.). - «God  mot  sjeta.
         to  slag av den.  Tepperoti  bind,  men  sleppe­  Men  ein  må  bruka  henne  med  varsamheit.
         roti  løyser magesjuken. Kari Dale hadde  ty­  Det  kan  verta  for  hardt  liv  tek  ein  for
         deleg skile millom teppe- og slepperot»  (Sel­  mykje.  Denne  råda  er  det  mange  som  har
         jord). - « R oti  bruka dei fyrr å  ha på bren­  prøvd  med  godt  resultat»  (Vevelstad).  -
         nevin. Eller ogso koka dei ho i søt mjølk som   «Tørket rota og kokte den i melk, mot mave­
         middel  mot  magesjukdom  for  folk  og  dyr»   onde»  (S.  Varanger;  meddelerens  foreldre
                                                        )
         (Seljord:  Åmotsdal).  - «Ble  kokt  i  nysilt   sørfra .
         melk  og  brukt  mot  magekni »    (Seljord:   De  siterte  eksempler  gir  e t   inntrykk  av
                                     p
         Langlim).  - «Bruktes  av  Hans  Kaddan,  en   hvor  utbredt  bruken  av  tepperot  mot  diare
         stor kvakksalver, som avkok mot diare» (ved   har vært og til  dels fremdeles er,  og av måten
                )
         Mandal .                                  den ble anvendt på: Tygget rå (sjelden) ; kokt
           «Kokt  i  søt  mjølk,  brukt  mot  diare  på   i  vann  eller  i  melk;  ekstrahert  i  brennevin;
         folk  og  fe»  (Haus). - «Togg  rota  som  me­  sjelden  på  andre måter.  Virkningen  har sik­
         desin  for mageilt»  (Lindås). - «Middel  mot   kert  først og fremst vært knyttet til  garve­
         laus  mage  hos  både  folk  og  fe.  Dei  koka   stoff et. Koking i  melk har vært en  rasjonell
         rotstokken.  Blir  også  nytta  no  for  tida»   fremgangsmåte,  fordi  garvestoff et  da  ble
         (Straumsnes  1 9 3 8 ) .   - «Rota  ofte  oppskava  bundet  av  proteinet  i  melken,  men  ble  fri­
         eller oppraspa og kokt i  mjølk som råd mot   gjort igjen i  fordøyelseskanalen. - Troen på
         diare  hjå  folk  og  fe»  (Syvde).  - «Te  av   at  den  kunne  binde  og  løse,  'teppe'  (stoppe
         turka røter mot laus  mage»  (Vanylven).   igjen) og 'sleppe', er mer tvilsomt begrunnet.
           « R ota har vore koka i melk og bruka mot   En  annen  rasjonell  bruk  er  mot  munn­
         livsyke  (diare)  hos  kaivar»  (Oppdal) .   -  skåld,  såre  lepper  o. l . :   «Særlig  barn  kunne

         524
   534   535   536   537   538   539   540   541   542   543   544