Page 595 - Planter og tradisjon
P. 595
Farsund : som stadig kommer igjen på Østlandet, der
Piba mi, piba mi, vil du ikkje låde, hvor kå! rimer på gå! = gård. Da blir det
så legg eg deg på hoggestabben
og høgg av deg håve. aldri sagt gard, som ikke ville rime.
I AA og VA samt Tjølling og Larvik fins
Evange : mange varianter av bønnen til Sancta Ceci
r
M a i mai maone, i d u komma te meg dette aoret lia, musikkens beskytterinne (se Magnus Ol
v
ska eg komma te deg neste aor. sen 1918 : 75). Bombilia er formodentlig
Haus : kommet med bare fordi barn liker rim og
Maja maja pipa, vil du gå eit år for meg rytme. Ordene er ofte blitt forvansket til
skal eg gå eit år for deg, Maja maja pipa. ukjennelighet; annet er ikke å vente, siden
(Synges etter mel. : ' F ola fola Blakken'.) de vel må ha holdt seg i muntlig tradisjon
Bergen : siden før reformasjonen.
Mai pipe, vil du gå for meg iår Det er også verdt å merke at den gamle
skal jei gå for dei et ann't år. myntsorten skilling ( offisielt avskaffet 1875)
lever videre her.
Hafslo (Urnes) :
Fugla fugla pipa, De voksne likte slett ikke alltid låten fra
vil du gao for meg i aor pipeinstrumenter (sml. Galeopsis), men ga
so ska eg gao for deg eit anna aor, of te sin egen begrunnelse når de ville stanse
fugla fugla pipa. musikken: Det skulle bringe regn å blåse i
(Etter J. Bugge 1 9 1 9 .) seljefløyte (Strand; Eresfj. Vd.; Herøy N).
«Det blir regn om en blåser i seljefløyte,
Stryn :
Mari mari heppe, vil du ikkje sleppe, likeså om en bærer riva på nakken» (Stjørna,
skal jeg s!eppe deg til neste år. Ørland).
Også en slags skytevåpen, seljebørse,
Gjemnes : kunne gutter lage (notert fra Engerdal,
Till till tåte, vil du kje låte,
så ska e stekk de ni tjærådallen hass far. Løken).
Till till tåte, vil du kje låte, I folkemedisinen har selje spilt liten rolle.
så ska e stekk de ni grautgrytå næ mor. «Om en ble sår i skrittet, skulle en ta en
seljekvist, flå av barken, uten å komme nær
Syvde:
Tille tille tå, la pista mi gå. kambiumflaten med fingrene, og legge den
inn i skrittet. Ble anbefalt av gamle folk i
Volda : bygda» (Furnes).
Tvitt tvitt, vil du gå, skal du U.
ein sylvknapp attepå. Det er vanlig å ta inn seljekvister om vå
ren til driving, og i det hele å pynte med
Øre: kvister med gåsunger på. Dette er til dels
Løype løype, vil du kje løype knyttet sammen med en spesiell skikk og
så ska e kaste de i rømdallen na hennar mor. med navn av typen palme (se nedenfor):
(Går ikke barken etter dette, gjentas bankingen til
flg. tekst :) « P almesøndag var det skikk at barna gikk ut
Løype løype, vil du kje løype og hentet gåsunger eller palmer som er det
så ska e kaste de i tjærådallen has far. almindelige navnet på dem her» (Berg 0).
(dall = trekopp eller -bøtte med lokk.) - «Sætt i skål påskehelg» (Hidra). - « P al
mesøndag pleide de ta seljekvister inn i
Noen flere eksempler i forbindelse med halmpiper,
se s. 26. stuen, og de kalte dem palmer» (Jondal). -
«Når selja står i blomst, sier folk at de skal
Verset har of te en god rytme, noe som er hente palmer til f. eks. å sette i en vase»
rimelig siden det ble sagt frem i takt med (Tysnes). Derfor er slike kvister også blitt
bankingen på emnet. Det er bare overras kalt påskepalmer (Sjernarøy).
kende at langt fra alle varianter har samme En kunne ha ventet at et så iøyenfallende
enkle markante takt. vårtegn som blomstringen hos selje skulle ha
«Kjøtt og kål» (kål = suppe) er et uttrykk vært et viktig kalendermerke, men det later
5 8 0