Page 122 - Planter og tradisjon
P. 122

Sauherad,  «like til ny tid», 1938), eller legge
                                                   den ved siden av seg i sengen (Stjørna), eller
                                                   en kunne legge den over brystet på den som
                                                   var  plaget  (Våle).  Den  kunne  også  bli  satt
                                                   opp  over  døren  (S.  Høland;  Hjartdal,  Sel­
                                                   jord).
                                                     For å  verne buskapen skulle en ha hekse­
                                                   kost i fjøset, gjerne hengt opp over hver bås
                                                   eller over døren  eller  på  mønsåsen  (notert
                                                   fra Ø.  Slidre;  Uvdal;  Sandar;  Bø,  Hjartdal,
                                                   Kviteseid;  Gravvik;  dessuten i  følgende  til­
                                                   felle).  - «På  enkelte  trær,  særlig  gran,  kan
                                                   man  se  en forkrøblet gren med frodige  små
                                                   barnåler.  Dette  kalles  en  marelokk.  Henger
                                                   man  den  over  stalldøren,  er  dyrene  fri  for
                                                   marua.  Men  en  marelokk  mister  sin  kraft
                                                   hvis  man  bærer  den  over  en  vei  der  man
                                                   nettopp  har  kjørt  et  lik»  (Rømskog).  -
         Fig.  14.  Bjørker  med  heksekoster,  Ås.  - Fot.  Finn   «Folk brukte å sette en murukost i  fjøsglug­
                        Roll-Hansen.
                                                   gen for å hindre murua i å komme inn. Kniv
                                                   over  døra  ble  også  brukt»  (Åsnes).  - «De
         at  de  vanligvis  ikke  blir  regnet som  hekse­  drivende svette hestene ble med en gang ro-
         koster.  Også  or kan  ha  ganske  store  hekse­
         koster;  de er forårsaket av en annen  Taph­
         rina-art.  Meget  store kan finnes på furu og
         især gran; her er årsaken indre vekstforstyr­
         relser (visstnok knoppmutasjoner).
           Det som blir sagt i det følgende,  gjelder i
         første rekke de store på bjørk.  En velutvik­
         let heksekost på et annet treslag vil i almin­
         nelighet  få  samme  navn  som  de  på  bjørk  i
         samme  område.  Det  hender  imidlertid  at
         navn  uttrykkelig blir  brukt  bare  om  hekse­
         kost fra et annet treslag enn bjørk, vanligvis
         gran; i de tilfellene hvor dette er sikkert, blir
         det oppgitt i det følgende.
           De aller fleste av navnene gir uttrykk for
         at  folk  har  satt  heksekostene  i  forbindelse
         med  ett  eller  annet  overnaturlig  vesen.  Det
         kan være troll,  tuss eller dverg,  på Vestlan­
         det var det huldre eller gygre, og på Østlan­
         det og i Trøndelag mest det kvinnelige utys­
         ket mara eller murua.
           Murua  kunne  plage  både  folk  og  dyr,  -
         kyr, hester,  sauer, hunder. Hun kom til dem
         om natten og  'red'  dem så  at de sov  urolig,
         ynket seg,  svettet.  «En kunne kvamme,  blir
         kvalt,  het  det  seg»  (Spydeberg).  Som  vern
         kunne folk henge en murukvist over  sengen   Fig.  15. Bjørkekvist med heksekost, Nordstrand kirke­
                                                   gård,  Oslo,  1972.  Omtr.  1 : 5.  - Fotoavd.  Mat.nat.
         (Spydeberg; Uvdal; Bø, Kviteseid,  Rauland,             Jak., Blindern.
                                                                                       1 0 7
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127