Page 13 - Planter og tradisjon
P. 13
tid å finne ut hva våre vanlige grønnsaker inne- kuriositeter, men viktige deler av vår kultur-
holder og hva de gjør med oss, og det vil ta enda arv og helt nødvendige for å kunne bo og leve
lengre tid å finne ut det samme i de ville plan- sammen med naturen rundt oss. Det var med
tene vi spiser. Det vi likevel vet, er at bruken av ønske om å bevare denne kulturarven Ove Arbo
disse plantene har en lang tradisjon, og at vi er Høeg skrev sin Planter og tradisjon.
tilpasset plantene vi spiser. Tradisjonell bruk i Selv om vi nå har tatt kontroll over mye natur
mange generasjoner før oss gjør at vi vet hvor- gjennom landbruk og industrialisering, vet vi
dan vi trygt kan bruke og spise planter i dag. fortsatt ikke egentlig hva vi spiser, når vi tygger
Samtidig finnes det eksempler på at ikke-tradi- i oss en håndfull blåbær eller et spinatblad.
sjonell bruk har ledet til alvorlige skader. Grønn Mye av det Høeg nevner er plantebruk og
te (Camellia sinensis) er kjent som en plante som plantenavn som er i ferd med å gå tapt for våre
har blitt brukt i flere tusen år til å lage te, anta- neste generasjoner. Når var siste gangen du og
gelig med helsebringende effekter, spesielt om dine barn brukte kreklingbær som perler, og har
den er fersk. Det er imidlertid påvist at noen du noen gang prøvd å spise knoppene på myrull?
får leverskader av bestemte grønn te-prepara- Intensjonen med å gjenutgi Høegs mesterverk
ter som blir brukt i slankekurer. Det er fortsatt er ikke kun for at denne kunnskapen skal fort-
ikke avgjort om det er selve planten som for- sette å være trykt i en bok eller søkbar i en data-
årsaker skadene, om det skyldes at preparatene base på nett slik at vi kan lese om den. En plan-
inneholder en høyere konsentrasjon og større tetradisjon er mye mer enn en linje tekst – den
mengde grønn te enn hva som inngår i en van- sitter ofte mest i fingrene til folk. Verken Høeg
lig kopp te, eller om det er ekstraksjonsmetoden eller andre som har samlet inn plantetradisjo-
som ligger bak. Til sammenlikning kan det nev- ner før ham har vært nøye med å dokumentere
nes at andre studier viser at hvis te ekstraheres alt om mengder, årstider, oppskrifter, eller til og
med alkohol i stedet for varmt vann, så trek- med hvilke deler av planten som er brukt. Noen
kes det ut andre innholdsstoffer, hvorav noen ting gjør vi bare uten å nødvendigvis sette ord
muligvis skadelige. på det. I noen tilfeller finnes denne kunnskapen
Et annet eksempel er en nordamerikansk kanskje fortsatt fordi noen bruker en plante på
type søtkløver som heter Hedysarum alpinum. en viss måte, eller fordi noen husker hvordan
Lokalbefolkningen graver opp røtter, som de besteforeldrene pleide å gjøre det. I andre til-
steker, koker og spiser i store mengder. Fruk- feller er vi nødt til å gjenoppdage hvordan vi
tene bruker de ikke. Selv om både utseende og kan bruke planter. Det er vårt ønske at den
smak minner om erter, inneholder de en amino- nye utgaven av Planter og tradisjon vil inspirere
syre som gir lammelse og slappe muskler i bena, mange til nettopp det.
såkalt «lathyrisme» etter Lathyrus, det viten- Det er du, familien din, dine barn, dine ven-
skapelige navnet for erteknappslekta, en nær ner og andre rundt deg, og det dere gjør og
slektning av søtkløver som også har frukter som opplever med ville planter, som er den egentlige
kan gi lignende effekt. Det er en ganske godt Planter og tradisjon. Vi håper at innblikket som
underbygd hypotese at Christopher McCand- Høegs Planter og tradisjon gir i eldre plantebruk
less, mannen hvis tragiske slutt er skildret i fil- kan bidra til å holde gnisten i gang og skape nye
men «Into the wild», døde av å spise feil del av idéer om hvordan vi mennesker kan fortsette å
en ellers spiselig plante. Alle disse eksemplene bygge samarbeidet vårt med planter langt inn i
minner oss om at plantetradisjoner ikke kun er fremtiden.
B-4