Page 13 - Planter og tradisjon
P. 13

tid å finne ut hva våre vanlige grønnsaker inne-  kuriositeter, men viktige deler av vår kultur-
        holder og hva de gjør med oss, og det vil ta enda  arv og helt nødvendige for å kunne bo og leve
        lengre tid å finne ut det samme i de ville plan-  sammen med naturen rundt oss. Det var med
        tene vi spiser. Det vi likevel vet, er at bruken av  ønske om å bevare denne kulturarven Ove Arbo
        disse plantene har en lang tradisjon, og at vi er  Høeg skrev sin Planter og tradisjon.
        tilpasset plantene vi spiser. Tradisjonell bruk i   Selv om vi nå har tatt kontroll over mye natur
        mange generasjoner før oss gjør at vi vet hvor-  gjennom landbruk og industrialisering, vet vi
        dan vi trygt kan bruke og spise planter i dag.  fortsatt ikke egentlig hva vi spiser, når vi tygger
        Samtidig finnes det eksempler på at ikke-tradi-  i oss en håndfull blåbær eller et spinatblad.
        sjonell bruk har ledet til alvorlige skader. Grønn   Mye av det Høeg nevner er plantebruk og
        te (Camellia sinensis) er kjent som en plante som  plantenavn som er i ferd med å gå tapt for våre
        har blitt brukt i flere tusen år til å lage te, anta-  neste generasjoner. Når var siste gangen du og
        gelig med helsebringende effekter, spesielt om  dine barn brukte kreklingbær som perler, og har
        den er fersk. Det er imidlertid påvist at noen  du noen gang prøvd å spise knoppene på myrull?
        får leverskader av bestemte grønn te-prepara-  Intensjonen med å gjenutgi Høegs mesterverk
        ter som blir brukt i slankekurer. Det er fortsatt  er ikke kun for at denne kunnskapen skal fort-
        ikke avgjort om det er selve planten som for-  sette å være trykt i en bok eller søkbar i en data-
        årsaker skadene, om det skyldes at preparatene  base på nett slik at vi kan lese om den. En plan-
        inneholder en høyere konsentrasjon og større  tetradisjon er mye mer enn en linje tekst – den
        mengde grønn te enn hva som inngår i en van-  sitter ofte mest i fingrene til folk. Verken Høeg
        lig kopp te, eller om det er ekstraksjonsmetoden  eller andre som har samlet inn plantetradisjo-
        som ligger bak. Til sammenlikning kan det nev-  ner før ham har vært nøye med å dokumentere
        nes at andre studier viser at hvis te ekstraheres  alt om mengder, årstider, oppskrifter, eller til og
        med alkohol i stedet for varmt vann, så trek-  med hvilke deler av planten som er brukt. Noen
        kes det ut andre innholdsstoffer, hvorav noen  ting gjør vi bare uten å nødvendigvis sette ord
        muligvis skadelige.                       på det. I noen tilfeller finnes denne kunnskapen
           Et annet eksempel er en nordamerikansk  kanskje fortsatt fordi noen bruker en plante på
        type søtkløver  som  heter  Hedysarum alpinum.  en viss måte, eller fordi noen husker hvordan
        Lokalbefolkningen graver opp røtter, som de  besteforeldrene pleide å gjøre det. I andre til-
        steker, koker og spiser i store mengder. Fruk-  feller er vi nødt til å gjenoppdage hvordan vi
        tene bruker de ikke. Selv om både utseende og  kan bruke planter. Det er vårt ønske at den
        smak minner om erter, inneholder de en amino-  nye utgaven av Planter og tradisjon vil inspirere
        syre som gir lammelse og slappe muskler i bena,  mange til nettopp det.
        såkalt «lathyrisme» etter  Lathyrus, det viten-  Det er du, familien din, dine barn, dine ven-
        skapelige navnet for erteknappslekta, en nær  ner  og andre rundt deg, og det  dere gjør og
        slektning av søtkløver som også har frukter som  opplever med ville planter, som er den egentlige
        kan gi lignende effekt. Det er en ganske godt  Planter og tradisjon. Vi håper at innblikket som
        underbygd hypotese at Christopher McCand-  Høegs Planter og tradisjon gir i eldre plantebruk
        less, mannen hvis tragiske slutt er skildret i fil-  kan bidra til å holde gnisten i gang og skape nye
        men «Into the wild», døde av å spise feil del av  idéer om hvordan vi mennesker kan fortsette å
        en ellers spiselig plante. Alle disse eksemplene  bygge samarbeidet vårt med planter langt inn i
        minner oss om at plantetradisjoner ikke kun er  fremtiden.













        B-4
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18