Page 11 - Planter og tradisjon
P. 11

vært brukt i matlaging, men det kan også skyl-  ved å se på plantenavn som dukker opp i steds-
        des at en grein med mye frukt har på falt på  navn. Det vokser for eksempel fortsatt mye pors
        bakken. I noen tilfeller forteller konteksten som  i Porsgrunn.
        planterestene er funnet i om tradisjonelle bruks-  Vi tror at det er lettere å forstå fortidens
        områder. Det kan være for eksempel når de er  plantebruk og plantetradisjoner dersom vi har
        funnet i en gryte sammen med andre planter,  et så helhetlig blikk på planter som mulig. Selv
        som del av en tekstil eller som konstruksjons-  bruken til flere tusen år gamle forkullete frø kan
        materiale. Man kan også se om noen planter er  vi komme nærmere dersom vi trekker inn det
        knyttet  til  begravelser  og  ikke  til  daglig  bruk  bredere kildetilfanget eller andre kontekstuelle
        ved å se på forskjeller i funn fra bosetninger og  forhold. Likevel vokter vi oss for å projisere
        gravplasser. Arkeobotaniske funn kan imidler-  yngre plantebruk på tidligere tiders mennesker,
        tid ikke si mye om medisinsk bruk, ei heller gi  og dessuten vår egen tids fokus på dyr på våre
        informasjon om hvordan planten har vært brukt  forfedre. Men det er likevel verdt å bemerke at
        som ingrediens i matretter, eller vært brukt til  analyser av arkeobotaniske og historiske data
        lek og ritualer. Andre kilder forteller om slike  viser at trær og busker hadde en viktig religiøs
        bruksforhold. I skriftlige kilder finnes fyldige  og spirituell rolle i Norden i eldre steinalder,
        beskrivelser for eksempel av hvordan planter  noe som lenge har blitt oversett, fordi de ikke
        har vært  brukt  som  medisin  gjennom tidene.  har hatt slike roller på lang tid.
        Ikonografiske kilder (bilder og ornamenter) gir   En plante som har vært viktig i nordisk kul-
        innsikt i plantenes symbolverden. Stedsnavn  tur er kvann, spesielt fjellkvann. Fjellkvannen er
        knytter planter  til  geografiske  forhold.  Når  vi  en stor toårig plante som vokser på fjellet, ved
        i prosjektet vårt samler og systematiserer ulike  bekker, på enger og i vierkratt, og som dør etter
        kildetyper om plantebruk, kan vi sammenlikne  blomstring. Gjennom historien har kvann ofte
        kildene og la de utfylle hverandre. Slik får vi  blitt referert til som «søt». Ove Arbo Høeg nev-
        en helhetlig forståelse av menneskers bruk av  ner for eksempel at kvann fra Forsand er søt og
        planter gjennom tidene.                   har god smak, i tillegg til at kvann har blitt spist
           Det brede og tallrike kildegrunnlaget gjør  med glede av fiskere på Hillesøy og i Nesseby.
        statistiske analyser av plantebruk og plante-  Kvann er en semi-domestisert plante. Det betyr
        tradisjoner mulig. Statistiske undersøkelser av  at mennesker har endret på den. Folk pleide å
        arkeobotaniske spor har vist oss at noen planter  kutte av blomstene tidlig, slik at planten levde
        var mer populære i bestemte geografiske områ-  lengre og vokste seg større. Fordi det er blad-
        der enn andre. Plantesporene i det som var Øst-  stilkene som blir spist, har det pågått seleksjon
        fold og Akershus er forskjellig fra plantespo-  av planter med fylte bladstilker, framfor hule,
        rene i Oppland og Hedmark allerede i perioden  og  av  de  som  smaker  best.  Selekteringen  har
        fra 400 f.Kr. til 400 e.Kr.               resultert i «Vossakvann», en type kvann som
           Ove Arbo Høegs samling av tradisjonell  inneholder opp til 50% mer sukker, og som ikke
        plantebruk inneholder også mange geografiske  har hule bladstilker. Kvann dukker opp i mid-
        referanser. For eksempel rapporterer han at  delalderens lovtekster om spesielle kvanngårder
        tette gras  (Pinguicula vulgaris) ble brukt til å  (det vil si dyrkningsområder for kvann) og blir
        syrne melk på Østlandet, i Telemark og på Sør-  nevnt i sagaene som en plante som kong Olav
        landet, til å kurere kuer i Etnedal og Hægeland,  Tryggvasson gir til sin kone, dronning Thyra,
        mot hudflekker, ringorm, insektstikk, vorter  for å muntre henne opp. I tillegg til mat, var
        og eksem i Fåberg, Rollag, Sortland, Berg og  kvann en viktig kilde til medisin, og fortsatt i
        Skånland, mot sår i Modalen, Nord-Rana, Aur-  dag blir det brukt i forskjellige typer likør og
        land og Lærdal, og at det ble lagt under puten  brennevin for å fremme fordøyelse. Det viten-
        for å få se den som skulle bli ens ektemann i  skapelige navnet Angelica archangelica har sann-
        Ådal. Også plantenavnene i seg selv bærer ofte  synligvis opphav i at kvann ble sett på som en
        med seg geografiske referanser, og noen planter  kur og beskyttelse mot svartedauden. Til tross
        har helt forskjellige navn i ulike deler av Norge.  for at kvann er en av plantene som har en rik og
        Vi kan finne ut mye om gamle plantetradisjoner  noenlunde kjent historie her i Norden, finner

        B-2
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16